fotografie

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door Oude Essink »

Hoi Dick,
Het valt mij op, dat jij bij ISO 400 maar weinig ruis hebt; ik voor mij zou als belichtingstijd hoogstens 1/250 gekozen hebben, zeker als je de flits gebruikt. het gordijn is boven die waarde sneller gesloten, zodat niet een volledig flitsbelicht object doorkomt. om het anders te zeggen: op moment van flitsen moet het hele object op de sensor komen; bij kortere sluitingstijd dan 1/250 is er slechts een spleet tussen het eerste en tweede gordijn, dat over het object gaat en is er geen moment waarop het geheel door de flits belichte object op de sensor valt; gevolg: slechts een spleet op het object komt met het flitslicht door; de rest komt op de sensor zonder dat er flitslicht op valt. Een langere belichtingstijd verhoogt het F getal en levert een betere scherpte op.

Afbeelding
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door wilde »

Dick, de foto zonder flits is mooier van kleur. Bij de geflitste is de rug wat overbelicht. Met wat oefening en wisseling van instellingen krijg je dat wel beter.

Hennie, het probleem dat je schetst zou zich kunnen voordoen als je dat op de camera niet kunt instellen of dat het niet automatisch goed gaat.
Mijn Canon 30D is gesynchroseerd op 1/250 seconde en kiest die tijd automatisch als de ingestelde tijd korter is bij een flitsopname. Een probleem met sluitergordijnen is er dus nooit. Bij Nikon is het misschien anders.
Mijn Canon 5D is gesynchroniseerd op 1/200 sec. en heeft geen interne flitser. Daar gebruik ik een losse opzetfliser (Canon speedlite 430EXII) bij en die fliser kun je zo instellen dat alle tijden bruikbaar zijn. Boven de synchronisatie-tijd van 1/200 sec. is het dan een invulflitser met een lagere lichtopbrengst. Ik flits op het 1e gordijn. De flits kan ook op het 2e gordijn (dus op het allerlaatste moment) maar ik zie geen verschil en dan ga ik niet ingewikkeld doen.
Het is bij die snelle tijden niet zo dat maar een deel van het beeld belicht wordt. Hoe het mogelijk is begrijp ik ook niet, maar het werkt geweldig goed. Ik gebruik het zeer veel. De foto wordt 1 stop onderbelicht en met de invulflits weer op peil gebracht.
Als voorbeeld van zo'n belichting een foto van eergisteren van een wormkruidbij (8 mm).
Canon 5D mark II, Canon 180mm macrolens, ISO 400, 1/400 sec., f/14 invulflits met Canon-opzetflitser 430EXII.

http://www.ahw.me/
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door Oude Essink »

Mijn Nikon synchroniseert ook automatisch,maar als ik een snelle beweging wil bevriezen met een kortere sluitertijd dan 1/250 en ik zou dat handmatig instellen, kan ik de interne flitser niet gebruiken; een losse Sigma flitser past zich aan . Als je die snelle beweging flitst met het tweede gordijn, zie je de beweging tot deze bevriest op moment van de flits. Bijzonder effect.
Perfecte foto van deze Wormkruidbij! Als je de schaduw onder de bij wilt vermijden, zou je een ringflitser moeten nemen, of geen flits gebruiken, maar ik denk, dat je niet zo'n perfecte foto krijgt.

Afbeelding
Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door Robbert »

(n.b. jammer dat ik nog steeds moer scrollen; mijn schermbreedte is 1024px)


Lettertype vergroot naar 150%? Veel mensen kunnen de letters niet goed lezen bij standaard 1024px en vergroten dan het lettertype boven de 100%. Daarmee krijg je ook eerder scroll gedrag. Ik geef altijd Windows de schuld.

Overigens vind ik dit zo'n stoer setje:

Afbeelding

Zelf heb ik de Speedlight SB-600. Ondersteunt i-DDL voor automatisch uitgebalanceerde invulflits. De interne flitser van de Nikon D80 gebruik ik nooit. Daarmee krijg ik vaak een donkere halve maan onder op de foto doordat mijn lenzen te lang zijn en de zonnekap in de weg zit. Ik kan hem wel gebruiken om de SB-600 aan te sturen als ik die ergens op een kast zet. Dan wordt de interne flitser de master. Leuk systeem.
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door wilde »

Als je de schaduw onder de bij wilt vermijden, zou je een ringflitser moeten nemen
Een ringflitser heb ik niet maar wel een twinflitser. Als de flitsers even sterk zijn ingesteld krijg je geheel geen schaduw, maar dat is niet altijd mooi. Ik stel de ene flitser meestal wat sterker is dan de andere om nog enige schaduw te hebben. Dat oogt dikwijls wat natuurlijker, want ook de zon geeft schaduw. Dat lijkt me gelijk ook het nadeel van een ringflitser. Ook de ringvormige reflectie op het onderwerp, bijv. in de ogen, is wel eens storend. De wormkruidbij is met 1 opzetflitser gemaakt. Ik wil voor de aardigheid het nog wel eens proberen met de twinflitser. Het is overigens de vraag of de schaduw van de flitser komt. De flitser zit midden bovenop de camera. Dan kun je geen schaduw krijgen van een lichtbron van de linker kant, maar die is er wel bij de voorpoot. Het zal dus waarschijnlijk gewoon door de zon zijn.
Vandaag maakte ik onderstaande foto (180mm macro, ISO400, 1/400, f/16 + opzetflitser). Ook daarop is schaduw te zien, maar ook vermoedelijk van de zon. Als het van de flitser zou zijn is het een zeer natuurlijk effect want er was volle zon.
Grtn, Albert

http://www.ahw.me/
Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door dickvanleeuwen »

Weer een boeiende materie. Ik schuif er onwetend een flitser op, maak daar melding van en er opent zich een nieuwe wereld, met termen die ik nooit eerder hoorde. Ik zal me er in gaan verdiepen. Het zegt me nu nog niet zo veel. Ik had de indruk dat die opzetflitser iedere keer wel een andere hoeveelheid licht af gaf.

In de vakantie heb ik een aantal foto's genomen met de vaste flitser. Onderstaand een voorbeeld van een foto. Iedere keer kwam er een ronde schaduw onder in het midden van de foto. Is dat wat jij bedoelt Robbert?

Afbeelding
Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door Robbert »

Yes Dick, dat spook bedoel ik. Ik heb die ook op heel veel foto's staan van een sessie in het verleden. Pas thuis viel me dat op dus die foto's konden weg. Vanaf dat moment gebruik ik de vaste flitser niet meer. Vorig jaar op de zoom beurs (Jaarbeurs, Utrecht) dus maar een opzet flitser gekocht nadat ik de workshop flitsen had bezocht. Ik zal eens kijken wat er gebeurd als ik hem op de zoomlens gebruik.

Albert,

Die foto van die vlinder is erg mooi. Zelfs die twee witte puntjes op de uiteinde van de antenne zie je zitten. Hoeveel keer maak je zo'n foto? Maak je hem in een keer of probeer je het 5, 10, 15 keer om zeker te zijn?

Dat digitale geheugen is zo makkelijk tegenwoordig dat het "niks" kost om mindere foto's te schieten. Vroeger was het -1 op de teller van de film. Ik merk zelf dat ik steeds minder aantallen maak per shot omdat ik wat zekerder word. Drie beelden per object is denk ik mijn gemiddelde nu.
DunjaL
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 29 jul 2009, 19:29
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door DunjaL »

dickvanleeuwen schreef:
Weer een boeiende materie. Ik schuif er onwetend een flitser op, maak daar melding van en er opent zich een nieuwe wereld, met termen die ik nooit eerder hoorde. Ik zal me er in gaan verdiepen. Het zegt me nu nog niet zo veel. Ik had de indruk dat die opzetflitser iedere keer wel een andere hoeveelheid licht af gaf.

In de vakantie heb ik een aantal foto's genomen met de vaste flitser. Onderstaand een voorbeeld van een foto. Iedere keer kwam er een ronde schaduw onder in het midden van de foto. Is dat wat jij bedoelt Robbert?

Afbeelding


Het zou goed kunnen dat deze schaduw wordt veroorzaakt door de zonnekap, welke een schaduw werpt doordat er geflitst wordt.
Door de zonnekap niet te gebruiken wanneer er wordt geflitst kan dit dus worden voorkomen.
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door wilde »

Dick, wat Dunja zegt (zonnekap) is waarschijnlijk de reden van je schaduw. Ik heb wel 5 zonnekappen in de kast liggen voor de diverse lenzen, maar ik gebruik ze zelden. De interne flitser zit (omhooggeklapt) lager dan een opzetflitser, maar ook bij die laatste had ik het probleem met een macrolens met zonnekap. Het was meer een tset om te kijken of dat ging. nee dus .............
Gebruik van de interne flitser van de Canon 30D met de Canon 100mm macrolens is geen enkel probleem zonder zonnekap. Met zonnekap is niet mogelijk.
Bij gebruik van een lichtsterke (dus brede lens aan de voorkant) groothoekzoomlens zou er misschien wel een probleem kunnen zijn in de groothoekstand, ook zonder kap. Ik maak zulke foto's zelden, dus ik wist ik niet zeker, maar ik heb het even uitgeprobeerd met een f/2.8-lens (dus vrij breed) in de 17mm-stand zonder zonnekap: bij Canon geen probleem.

Robbert, van deze vlinder kon ik maar 2 foto's maken en die zijn beide goed. Het was wat te warm en dan houden ze de vleugels veel gesloten. Het zijn dus momenten waarop ik wachtte, want af en toe gingen de vleugels even omlaag. Met een flitser is het niet mogelijk om een snelle reeks te maken. De oplaadtijd duurt te lang.

Groet, Albert
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door wilde »

Hennie, vanmorgen heb ik met de Canon 100mm macrolens en twinflitser wat opnamen gemaakt van de wormkruidbij, waarvan ik er 4 bewaard heb en de laatste laat zien. De flitsers hebben niet dezelfde waarde, maar ik zie toch nauwelijks schaduwen. Dat verschil zou dus wat groter kunnen zijn als je schaduw wilt zien. Ik ben niet ontevreden, maar iets meer contrast zou misschien mooier zijn. De stuifmeelpoot komt niet zo mooi uit als bij de vorige foto, maar zo gaat het dus ook redelijk goed.
Foto-informatie: ISO400, 1/200, f/16

http://www.ahw.me/

5 aug. 2009:
In mijn tuin is de Tuinbladsnijder (Megachile centuncularis) vrij talrijk. Leuk is dan om ook de koekoeksbij van die soort aan te treffen. Ik zie deze bij ieder jaar, maar vanmiddag voor het eerst dit jaar. Het fenomeen 'koekoeksbij' of -wesp komt zeer dikwijls voor bij bijen en wespen, maar alleen niet bij honingbijen. Er zitten zeer fraai gekleurde tussen zoals de wespbijen en bloedbijen. Er zijn diverse gelachten en dit is een bijzondere bij vanwege het vreemde puntige achterlijf. De mannetjes hebben daar enkele stekels en ook dat is curieus. Dit is de Gewone kegelbij (Coelioxys inermis) die graag foerageert op heelblaadje.
Deze foto vanmiddag gemaakt met de 180mm macrolens plus opzetflitser. Ik moest batterijen wisselen bij de flitser en ben vergeten de invulflitsstand te kiezen. Daarom nu een andere tijd en de gehele flits: ISO400, 1/200, f/14

http://www.ahw.me/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten