fotografie

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door dickvanleeuwen »

Vandaag zocht ik wat aanknopingspunten om jouw komst(Albert) met tekst te ondersteunen en zo kwam ik weer eens op dit onderwerp. Ik zie dat het onderwerp nog niet is gesloten. De tijd om te fotogreferen komt er weer aan dus misschien....?

Hier alvast weer een aardig linkje:
http://www.personals-republished.com/?m=200905

En deze foto vond ik ook wel aardig (klik op de foto):
http://www.buxx.nl/2007/10/01/foto-van-de-dag/
Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door Robbert »

Ik ben ook zeker van de partij wat betreft dit onderwerp.

Ik heb een paar weken geleden de Nikkor Micro 105mm f/2.8G gekocht.
Daarmee hoop ik eindelijk ook van die mooie shots te maken.

Het eerste bijenvolk komt ergens de aankomende drie weken als het wat warmer begint te worden en dan schieten maar.
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door wilde »

Dick: de eerste link is bijna geheel onscherp. De maker is er toch erg tevreden mee en dat mag van mij. Hij heeft de foto hier echter niet voor bespreking aangeboden en meer moeten we er dan maar niet over zeggen.
De tweede link is een gemonteerde foto. Daar moet je van houden (en dat doe ik niet), maar het is wel grappig. Ook hier ontbreekt wat scherpte.

Zelf probeer ik het seizoen te volgen. Een van de laatste honingbijfoto's is deze op klein hoefblad:
http://www.ahw.me/
de foto is gemaakt met de Canon 40D en gebruik van de interne flitser. De flits doet wat afbreuk aan de foto door enkele hinderlijke reflecties, maar soms heb je weinig keus. De zon geeft overigens normaal ook wat reflectielicht dat hinderlijk kan zijn.
De gebruikte lens is de Canon 100mm macro IS, ISO 250, 1/200, f/16

Groet, Albert
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door wilde »

Dick, naar aanleiding van de link naar een foto van een close-up van een honingbijkop wil ik toch nog wel wat opmerken in het algemeen. Het is, ook met supermacrolenzen, niet mogelijk om alles scherp te hebben. De beperking van de lens tav. scherptediepte is er altijd en je moet dus kiezen wat je scherp wilt hebben.

Als je wilt illustreren dat de ogen van een dar elkaar raken, kies je er ook voor om veel andere details onscherp te hebben, want dat kan nu eenmaal niet anders, zie deze foto:
http://www.ahw.me/
Als je van diezelfde dar meer de voorkant kop in beeld wilt hebben zijn de facetogen maar deels meer scherp, alleen het voorste puntoog is nog scherp, de kaken zijn scherp en bij toeval ook nog de onderkant van de rechtervoorpoot. Dat geeft dus een iets ander beeld dan de vorige foto:
http://www.ahw.me/

Het komt er dus op aan te kiezen wat je scherp wilt hebben.
Groeten, Albert de Wilde
Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door AndreasH »

Wat ik me overigens altijd afvraag bij macro fotografie is hoe je het voor elkaar krijgt dat het onderwerp stil blijft zitten. Zoals die dar... Hoe doe je dat?? Zonder het beest te bevriezen maar het toch nog 'n beetje levend laat lijken.
Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door dickvanleeuwen »

Afgelopen maandag heb ik genoten van jouw lezing en de bijzonder plaatsjes! Heerlijk, en wat een kennis. Ook bijzonder om je eens te ontmoeten. Zo'n avatar en comunicatie via het forum geeft toch een ander beeld van een persoon. En,...voor mij heb je een aanstekelijke droge humor. Op de avatar heb je geen bril op. De humor, die bril ik moest denken aan Godfried Bomans.
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door wilde »

... hoe je het voor elkaar krijgt dat het onderwerp stil blijft zitten ...
Soms heb je geluk en blijft het dier even zitten. Bij honingbijen komt dat relatief vaak voor. Je zou bij wat meer 'dwingen' een dar kunnen vangen, even wat koeler wegzetten en dan een druppel suikerwater of honing aanbieden. Dan is het dier lang genoeg bezig om er wat foto's van te maken.
de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door de vos roger »

Albert nog eens proficiat voor je voordracht die je bij ons in West-Vl. bent komen geven.
Jou kennis en de prachtige beelden hebben velen met verstomming geslagen.
Na zo'n voordracht ga je de insectenwereld gans anders gaan bekijken.
Voor mij was het meer dan de moeite waard om er zo'n 100km rijden voor over te hebben.
groetjes

roger
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door wilde »

De humor, die bril ik moest denken aan Godfried Bomans.
Nou Dick, dat is wel erg veel eer, maar toch bedankt voor de complimenten.
Op 1 april gaf ik een geheel andere presentatie in De Panne (België) dan op 29 maart in Geldermalsen en gezien de reactie van Roger, ook met waardering. In De Panne ga ik in juni ook nog een praktische fotografie-workshop voor insecten geven, maar die al volgeboekt.
Beiden hartelijk bedankt, Albert

Voor Dick een foto die ik vandaag maakte met de Canon 180 mm macrolens met tussenring 25 mm (ISO 400, 1/500, f/11, met gebruik van een Canon-opzetflitser die synchronisatie heeft op alle tijden als invulflits. Het waaide flink en ik had dus een flink korte tijd nodig.
http://www.ahw.me/p1/scathophaga_stercoraria045b.html

Voor Roger: in de serie van gisteren in De Panne zat een foto van een zebraspinnetje met heggenrankboorvliegje. Hier is een zebraspin te zien met een grote langpootmug, waarbij ook het haltertje van de mug mooi in beeld is, plus de intrigerende ogen van de spin:
http://www.ahw.me/p1/zebraspin11b.html

Beide foto's zijn extremen. De 180 mm in de kortste stand en de Canon 65 mm macrolens met flinke uittrek, zodat ik zeer dichtbij kwam. Door de aandacht voor de prooi was dat mogelijk, want normaal loopt de spin weg.
Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door dickvanleeuwen »

Albert, ik hoop dat de wind goed stond met deze trontvlieg. :)
Weer een prachtig staaltje vakmanschap!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 15 gasten