Hornet, hoornaar, moordenaar ?

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Hornet, hoornaar, moordenaar ?

Bericht door Oude Essink » za 21 aug 2004, 17:31

Hoornaar geen bedreiging van de honingbij!

Dat de Hoornaar een ernstige bedreiging voor een bijenvolk zou zijn, wordt door deskundigen van alle kanten tegengesproken. Ik citeer uit 'die Wildbienen'

jellehulzinga
Berichten:134
Lid geworden op:za 19 jun 2004, 21:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Hornet, hoornaar, moordenaar ?

Bericht door jellehulzinga » za 21 aug 2004, 17:55

Een steek van een Hoornaar is niet gevaarlijker dan een bijen- of andere wespensteek
Dag Hennie,
Was een maand gelden op een Duitse site van één van onze forumdeelnemers. (Weet niet meer welke maar hij heeft een Duitse site met ook een Nederlandse tekst). Hierin kwam nog eens ten overvloede de verwarring rond de Hoornaar naar boven. Ook hij noemde (TORY!!) de Hoornaar abusievelijk Horzel, terwijl die laatste juist een vlieg is die eitjes legt onder de huid van koeien en paarden en momenteel in verband wordt gebracht met de BSE. De latijnse naam is Hypoderma Lineatum (of Bovis) en in het Engels heet hij Warble Fly.
Overigens was zijn omschrijving v.w.b. de steek van de Hoornaar wel interessant. Hij gaf aan dat de steek pijnlijker was, maar het gif minder sterk dan dat van een bij of wesp. Hoe hij aan die gegevens kwam weet ik niet. Kan de site niet meer terugvinden.
Nog even het onuitroeibare fabeltje: "drie steken zijn dodelijk voor de mens en 7 steken voor een paard". Onlangs nog in volle sensatiezucht horen uitspreken door een buurtgenoot.
Iedereen een fijn weekend!
Jelle

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hornet, hoornaar, moordenaar ?

Bericht door Oude Essink » za 21 aug 2004, 20:17

Hallo Jelle,
Onze oosterburen noemen een hoornaar inderdaad ook wel horzel; wat zij ook horzel noemen betreft dan weer een daas; en zo worden de eigenschappen van de een aan de ander toegeschreven. Als een duitssprekende het derhalve over een horzel heeft is het opletten geblazen!! Voor ons is de Vespa crabro de hoornaar. De horzel bij ons betreft de vlieg die op ongelegen plaatsen haar eitjes afzet, waardoor de larven die eruit komen gevaar kunnen opleveren.
hennie oes
Afbeelding

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Hornet, hoornaar, moordenaar ?

Bericht door maartenkleijne » za 21 aug 2004, 20:54

Over het effect van steken is mijn ervaring:

Een bijensteek geeft even een scherpe pijn die snel weg is. Vervolgens even een kleine zwelling die ook weer snel weg is.
Een wespensteek doet echt van AU! en de pijn blijft even duren voor ze wegtrekt. De zwelling is een cm. groot en blijft best wel tot de volgende dag soms ook zeer doen.
Het nadeel van de wesp is ook: als je niet handig reageert en hem dritig maakt, kan ie een paar keer achter elkaar steken en de eertse 3 of 4 zijn even heftig. Als je de pech hebt een reeks van 5 of 6 op te lopen zijn de latere minder erg.

De steek van een hoornaar lijkt op een wespesteek maar heftiger: meer pijn en een veel gorter zwelling van zeker 2 cm.. De volgende dag is het effect de steek van de hoornaar verbazend snel weer verdwenen. Een hoornaar kan ook meerdere keren steken maar doet dat niet gauw. Ze zijn eigenlijk nogal mak, behalve de eerste paar meter rond het nest.

Ik was eens in India uit logeren bij de Rabbanischool in Gwalior, waar ik een slaapkamer
kreeg toegewezen waar zich een stuk of 30 hoornaar-achtige wespen bevonden. Ik ging dat gelijk melden bij de directeur, maar die zei: 'ach joh, die doen echt niks; bovendien, je hebt toch een klamboe; pas maar op: die muggen zijn veel erger, en die wespen lusten ze graag!'.
En inderdaaad: na zonsondergang kropen de 'hoornaars' in een hoekje weg, helemaal geen last.

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hornet, hoornaar, moordenaar ?

Bericht door Piet Jager » za 21 aug 2004, 23:00

Over het effect van steken
Naast de pijn en de zwelling bij wespensteken, is er ook nog het gevaar van een infectie. Wespen zijn namelijk ook nog aaseters en zitten soms op kadavers, zodat ze een infectie kunnen veroorzaken.

Hoornaars werden bij ons vroeger ook wel 'negenstekers' genoemd.

!Piet

tory
Berichten:122
Lid geworden op:zo 14 mar 2004, 23:03
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Hornet, hoornaar, moordenaar ?

Bericht door tory » di 24 aug 2004, 13:27

Jelle, even een kleine correctie.
Ik heb de hoornaar niet horzel genoemd; ik gaf alleen aan hoe deze in de genoemde TV uitzending werd genoemd, vandaar ook de aanhalingstekens.
't Is maar dat je 't goed leest.
Gr. Bert.

jellehulzinga
Berichten:134
Lid geworden op:za 19 jun 2004, 21:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Hornet, hoornaar, moordenaar ?

Bericht door jellehulzinga » di 24 aug 2004, 15:37

Sorry Bert, inderdaad niet goed opgelet!
Jelle

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Hornet, hoornaar, moordenaar ?

Bericht door Frans vanTongeren » wo 25 aug 2004, 20:22

Word je door een wesp gestoken..(zoals vandaag bij het omzetten van een composthoop waar een w.nest in bleek te zitten), moet je nietgaan wrijven/krabben op de opkomende rode zwelling.
Dan verdwijnt de gevoeligheid snel !
(Als ik daar weer moet gaan werken)omzetten), zal ik eerst weer wat moeten gaan 'holocausten' met de brander.)

Frans Klein Breteler
Berichten:68
Lid geworden op:wo 20 aug 2003, 08:40
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Hornet, hoornaar, moordenaar ?

Bericht door Frans Klein Breteler » do 16 sep 2004, 15:00

Leuk weetje:

We hebben allemaal wel die documentaire gezien over die japanse hoornaars die een bijenvolk in no-time uitmoorden.

Nu zag ik laatst op NGC een soort van vervolg. Daarin lieten ze zien hoe de bijen een hoornaar-"verkenner" uitschakelen. De bijen gaan massaal een tros vormen rond de verkenner en zo de temperatuur laten oplopen tot 45 graden c waarbij de door de warmte de hoornaar dood gaat. Zelf gaan ze dood bij 48 graden c. Slim he!

Gr. Frans

Wim Vos
Berichten:58
Lid geworden op:di 18 mar 2003, 15:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Hornet, hoornaar, moordenaar ?

Bericht door Wim Vos » wo 22 sep 2004, 22:53

Morgen ochtend, 23 september om 5.00 uur zendt National Geographic wederom een film uit over de hoornaar, killer.
Ik denk dat het dezelfde film zal zijn als waarover hier eerder geschreven is.

veel plezier.

Wim

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten