aardhommel

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

aardhommel

Bericht door maartenkleijne » wo 25 aug 2010, 19:15

Ik zie een dikke aardhommel koningin fourageren op tweekleurig springzaad. Is dat normaal in deze tijd van het jaar?
gr,
m

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: aardhommel

Bericht door Bart de Coo » wo 25 aug 2010, 21:30


Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: aardhommel

Bericht door wilde » wo 25 aug 2010, 23:40

Is dat normaal in deze tijd van het jaar?
Om nectar te halen wel. Als er ook stuifmeel wordt verzameld (klompjes aan de achterpoten) is dat voor een koningin zeer bijzonder. Soms schijnen jonge koninginnen in goede zomers nog aan een broednest te beginnen in plaats van eerst te overwinteren.
Albert de Wilde

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: aardhommel

Bericht door Arnold » do 26 aug 2010, 18:54

wilde schreef:
Is dat normaal in deze tijd van het jaar?
Om nectar te halen wel. Als er ook stuifmeel wordt verzameld (klompjes aan de achterpoten) is dat voor een koningin zeer bijzonder. Soms schijnen jonge koninginnen in goede zomers nog aan een broednest te beginnen in plaats van eerst te overwinteren.


dan hebben ze dus 2x nakomelingen gekregen of intepreteer ik dat verkeerd?
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: aardhommel

Bericht door wilde » vr 27 aug 2010, 10:53

Vroege aardhommelvolken produceren in de 2e helft van juni nieuewe koninginnen. Die worden in die periode ook bevrucht, want dan zijn er ook darren. Deze nieuwe koninginnen overwinteren solitair en beginnen in het voorjaar weer met het opzetten van een broednestje dat een volkje zal worden. Een zeer klein percentage jonge koninginnen begint soms binnen enkele maanden in de zomer al een nieuw volkje. Als daar nog koninginnen uit voortkomen zullen die weer solitair overwinteren. Die 2e cyclus komt niet veel voor en de kans op een succesvolle reproductie (bevruchte jonge koninginnen) is gering.
Albert de Wilde

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: aardhommel

Bericht door AndreasH » vr 27 aug 2010, 10:57

Humzzz....

Op de een of andere manier heb ik toch altijd weer te doen met die hommels.....
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: aardhommel

Bericht door Astrid Schoots » vr 27 aug 2010, 13:40

Albert,
ik hoop dat je antwoord weet op wat ik me steeds afvraag, als ik in de nazomer jonge hommelkoninginnen zie foerageren op nectar:
Waar rusten zij 's nachts?
Want ze zijn het nest min of meer uit gepest door de werksters en het zit dan vol ongedierte, dus ik neem aan dat ze schoon overnachten.
Of is het zo dat de jonge koningin op de dag van haar uitkomen zich vol eet en dan de grondholletjes opzoekt voor overwintering?
De hommels die in warme nachten in de balsemien overnachten zijn veel kleiner (darren?)
Dank voor al je kennis!
Astrid

:be4:

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: aardhommel

Bericht door wilde » vr 27 aug 2010, 18:04

Je kunt overnachtende hommels, zowel koninginnen werksters als darren dikwijls vinden op bloemen. Als er echt hoosbuien zijn, zullen ze wel eens wat anders zoeken, maar normaal dus niet. Terug gaan naar het nest doen koninginnen en darren niet, want dat is geheel vervuild en meestal ook opgevreten door de hommelmotten. Werksters houden het soms tegen beter weten in lang vol. Laat in het najaar zijn alleen de jonge koninginnen over en na dagelijks te hebben gefoerageerd zullen ze als de dagtemperatuur afneemt een plekje zoeken in de grond, dat vorstvrij is en waar ze dan de gehele winter blijven, zonder er uit te komen. Dat doen ze pas weer in het voorjaar als de temperaturen stijgen. Bij 6 - 7 graden Celcius zie je dan weer vliegen op voorjaarsbloemen, vroege wilg e.d.
Laatst gewijzigd door wilde op vr 27 aug 2010, 20:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Albert de Wilde

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: aardhommel

Bericht door maartenkleijne » vr 27 aug 2010, 19:47

dank Albert dat je altijd weer je kennis wilt delen.........
gr,
m

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten