Vijanden van de honingbij

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Vijanden van de honingbij

Bericht door Oude Essink » za 04 sep 2010, 10:38

Ooit plaatste ik in de artikelenreeks "vijanden van de honingbij" een afbeelding van de bijenwolfkever;
dat beestje ziet er iets anders uit, dan de kever, die ik hier in Zuid-Frankrijk tegenkwam voor de deur
van mijn huisje, bezig een bij te verschalken. Plaats van handeling: Coryopteris (Amerikaanse Sering).
De kever is plm.2 cm lang; het vele rood maakt hem voor de bij nagenoeg onzichtbaar. Ook een soort bijenwolf??
(aanwijzer op het plaatje levert een vergroting).
.


Wie kent deze kever?
hennie oes

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Vijanden van de honingbij

Bericht door petro » za 04 sep 2010, 22:32

Wat een prachtige foto :o
Er zijn een aantal grotere kevers(wantsen)die als ze de kans krijgen een honingbij te vangen,het niet zullen nalaten.
Leeft zo'n dier op een plant die regelmatig wordt bezocht door bijen zal dat vaker voorkomen en ook te zien zijn.
Ik kan me herrinneren het al eens eerder te hebben gezien(ook een keer met een wesp)
Grappig detail;alle keren ook in Frankrijk.
Petro

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Vijanden van de honingbij

Bericht door wilde » zo 06 feb 2011, 11:09

Sorry Hennie, ik heb even niet opgelet en dit item over het hoofd gezien. Het is een erg leuke foto van een dier dat van andere insecten leeft. Het is geen kever, maar een wants van het genus Rhynocoris. Dat zijn roofwantsen van een formaat van gemiddeld 15 tot 17 mm lengte. De soortnaam durf ik niet te geven. Er komen er een stuk of 3 in aanmerking, maar geen van alle 'past' precies. Veel soorten leven iets zuidelijker, maar sommige (bijv. R. annulatus) komen ook hier voor.
Albert de Wilde

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Vijanden van de honingbij

Bericht door maartenkleijne » zo 06 feb 2011, 12:14

Albert kan het beter uitleggen, maar ik heb geleerd:
kever: rechte streep op de rug, de naad tussen de schilden.
wants: X kruis op de rug.
gr,
m

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Vijanden van de honingbij

Bericht door wilde » zo 06 feb 2011, 13:33

Dat lijkt me een prima uitleg Maarten. Kevers en wantsen worden veel verwisseld. Via mijn site krijg ik veel vragen over niet correct aangeduide soorten. Dan noemt men alles voor het gemak kever. Kevers en wantsen verschillen echter in zeer veel opzichten. Ze hebben nauwelijks iets gemeen, ja, het zijn beide insecten met 6 poten. Het belangrijkste verschil is denk ik de metamorfose. Kevers hebben een volledige gedaanteverwisseling in 4 stadia: ei, larve, pop, imago. Wantsen hebben een onvolledige metamorfose, 3 stadia: ei, nimf, imago. De nimfen hebben 5 stadia. Larven van kevers (en alle andere soorten met een larvestadium, waaronder honingbijen) hebben ook meerdere stadia met steeds vervellingen naar een volgend stadium. Na de vervelling van een wantsnimf blijft de oude huid achter. Daar zijn alle onderdelen van het beest nog herkenbaar, zoals op onderstaande foto na de vervelling tot imago van een nimf groene stinkwants.

Afbeelding
Albert de Wilde

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten