Wespen-/bijen- en hommelsteek

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Henk666
Berichten:1
Lid geworden op:ma 30 sep 2002, 13:33
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: Wespen-/bijen- en hommelsteek

Bericht door Henk666 » ma 30 sep 2002, 13:42

Achter in mijn tuin (Kronenberg - noord- Limburg) staat een eikenboom.
Het is nu september, en mij valt al een aantal dagen op dat het er zwermt van honderden wespen en vele tientallen hoornaars overdag.
Ik heb het idee dat deze boom een hars afscheidt waar deze beestjes op af komen. Is dat zo?

Ik onderschrijf ook het idee dat hoornaars de laatste paar jaar veel meer voor lijken te komen.
Drie jaar geleden heb ik in het voorjaar een hoornaarsnest weg laten halen door een beroepsimker. Hij heeft het nest (op enkele ontsnapte dieren na) keurig in een nabij gelegen bosgebied weer uitgezet.
Het nest zat in de ventilatieopening van mijn huis in de spouw, de reden dat we dit hebben laten weghalen was dat het rooster dat voor de ventilatieopening zat verwijderd moest worden voor werkzaamheden, en op dringend advies van de imker, omdat deze nesten kennelijk in de nazomer gigantisch kunnen gaan stinken omdat hoornaars aaseters zijn en dus vleesachtige substanties mee naar het nest brengen.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Wespen-/bijen- en hommelsteek

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 30 sep 2002, 15:14

Achter in mijn tuin (Kronenberg - noord- Limburg) staat een eikenboom.
Het is nu september, en mij valt al een aantal dagen op dat het er zwermt van honderden wespen en vele tientallen hoornaars overdag.
Ik heb het idee dat deze boom een hars afscheidt waar deze beestjes op af komen. Is dat zo?
Dit is geen hars, maar waarschijnlijk honingdauw. Momenteel gonst het bij mijn bijenstal ook ontzettend. Niet in eiken, maar in wilgen. Wat is het geval. De wilg zit vol met groene luizen. En de wespen vinden de poep/urine van die luizen overheerlijk. Helaas vinden de bijen het maar niks. In tegenstelling tot de wespen doen zij er hun voordeel niet mee.

J.P.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Wespen-/bijen- en hommelsteek

Bericht door Frans vanTongeren » za 19 okt 2002, 09:45

In DE TWENTSCHE COURANT TUBANTIA van 10-10-2002 stond het volgende:

Geen vogels maar '˜killerwespen' in nestkast

Het nestkastje was eigenlijk bedoeld voor vogels. Maar in plaats van een nest jonge koolmeesjes, huist er nu een volk hoornaars bij een boer in Ruurlo. En omdat het kastje te klein werd voor de gezinsuitbreiding, bouwden de '˜killerwespen' er zelf een stuk bij aan.
Superwespen worden ze genoemd. Ook wel '˜killerwespen' of '˜vliegende moordenaars'. Maar landbouwer G. H. Hulshof uit Ruurlo is helemaal niet bang voor de hoornaars, die hun nest hebben in een nestkastje achter zijn boerderij aan de Hulshofweg. '˜Ze zijn minder agressief dan gewone wespen', weet de Achterhoekse boer.
Dat hoornaars nestelen in een eigenlijk voor vogels bedoeld onderkomen, dat is niet echt bijzonder. Maar in de loop van de zomermaanden is dat nestkastje wel te klein geworden voor het uitdijende volk. Hoornaars zijn echter niet voor één gat te vangen. Om aan de kamernood een einde te maken bouwden ze een '˜buitenverblijf'. Dat hangt nu als een bal onder het nestkastje.
'˜Voor die tijd hebben we het ook helemaal niet in de gaten gehad, dat ze er waren', vertelt Hulshof. '˜Ik heb ze nooit zien vliegen, mijn vrouw ook niet. Pas toen die bal onderaan dat nestkastje kwam te hangen, een paar weken geleden, merkte ik dat we gasten hadden in de houtsingel.'
Het nestkastje hangt aan één van de eiken in die singel, een paar honderd meter achter de boerderij van de Hulshofs. Het werd er ooit neergehangen door de jagersvereniging, vertelt Hulshof. '˜Maar, sindsdien zorg ik voor het onderhoud. Dat vergeten de heren namelijk, dat dat ook moet gebeuren.'
Hoornaars, die ongeveer drie keer zo groot zijn als gewone wespen, komen veel voor in Noord-Amerika en rond de Middellandse Zee. In ons land was het diertje altijd zeer zeldzaam, maar de laatste jaren komen er steeds meer. Met name in bosrijke gebieden als Twente, de Achterhoek en het Rijk van Nijmegen. Ze nestelen vaak in holle bomen, maar ook vaak in schoorstenen.
De hoornaar staat in een kwaad daglicht, maar dat is ten onrechte. Verhalen dat je aan de steek van een hoornaar zou doodgaan, zijn fabeltjes. Hoornaars zijn wel moordenaars, maar hun slachtoffers zijn bijen, gewone wespen en andere insecten. Die leveren hen de dierlijke eiwitten, waarmee ze zich voeden.
'˜Ze zijn ook veel minder agressief dan wespen', zegt Hulshof. '˜Mijn vrouw en ik staan vaak op een paar meter afstand te kijken. Als jij ze met rust laat, dan doen ze jou ook niks.'
Komende winter sterft het hoornaarsvolk, met uitzondering van de koningin. Hulshof laat haar en het nest gewoon met rust. '˜Maar eens kijken wat er volgend jaar gebeurt.'

(Fr.:een h.-volk schijnt slechts tien bijen per dag nodig te hebben!)
-
Voor mooie foto's van de hoornaar, genomen door Kees Blewanus en Romee, ..surf naar:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1398

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Wespen-/bijen- en hommelsteek

Bericht door Frans vanTongeren » ma 21 okt 2002, 22:07

Op 23-10-'01 schreef MINNE BONNEMA het volgende bericht:
-
Recept.
Onlangs kwam ik in het bezit van wat oude kranten knipsels over de imkerij.Gedateerd waren ze niet,maar de naam van de Rijksbijenteelt consulent van Grinsbergen komt er in voor en schrijver Henri Meijer
Over het steken van de bijen het volgende:
Een goed recept.
Wie beducht is voor een paar steken in de vingers bij de manipulatie van dik met bijen bezette raten probeer dit recept eens.
Wrijf enige bladeren van de gewone vlierstruik (Sambucus nigra ) in beide handen tot een papje en besmeer daarmee de huid tot een decimeter binnen de mouwen. Zelfs lastige bijen worden vredelievend door dit middel.
Probeer echter geen foefjes met bladeren van aromatische planten als mentha,thijm of lavendel,want daar gaat een tegenovergestelde werking van uit.

Minne. Eko-Bijker

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten