vroege zoemers

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

vroege zoemers

Bericht door Erik Speksnijder » vr 06 apr 2001, 14:48

Er vliegen bij mij in de tuin inmiddels reeds enige soorten solitaire bijen rond en ik was benieuwd welke jullie reeds gezien hebben.
Vorige week zag ik voor het eerst de grote zijdebij (Colletes cunicularius), een bruin-rood/zwarte bij, op de katjes van een wilg zitten.
Deze week zag ik rond het bloeiende hondsdraf ineens weer het schichtige hommelachtige lijfje voorbijschieten van de gewone sachembij (Anthophora plumipes).
Tevens zag ik bij een aantal boorgaatjes in een tuinkas reeds enige mannnetjes van de rosse metselbij (Osmia rufa) rondhangen; wachtend op de eerste vrouwtjes.

Afgelopen maandag zag ik m'n eerste boerenzwaluw van dit jaar. Het is wel geen bij, maar misschien mag ik dit ook wel vermelden.

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: vroege zoemers

Bericht door Erik Speksnijder » ma 09 apr 2001, 14:53

Een andere vroege zoemers, die ik pas zag was de grote wolzwever; een hommelachtig vliegje met een lange tong.
Het diertje heeft een kolibrie-achtige vlucht en is vaak te zien rond nestplaatsen van graafbijtjes, waar hij al zwevend z'n eitjes bij in de buurt dropt. De larve van de wolzwever kruipt een gang in van een graafbijtje en doet zich hier tegoed aan de etensvoorraad van de bijenlarve. Na de stuifmeelvoorraad is de bijenlarve zelf aan de beurt; deze wordt uitgezogen.
Dankzij Romee's hulp is hij hieronder, als alles goed gaat zichtbaar:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: vroege zoemers

Bericht door Erik Speksnijder » za 21 apr 2001, 14:54

Vandaag was het eindelijk weer eens een beetje voorjaar, het zonnetje scheen lekker en overal was het een druk af en aan vliegen van bijen op sleedoorn, wilg en paardebloemen.
Op de bloeiende paardebloemen zag ik vandaag meerdere malen de roodharige wespbij (Nomada lathburiana) een rank bijtje, die parasiteert op enkele zandbijensoorten. Volgens de boekjes parasiteert hij op de grijze zandbij en de asbij, maar hier heeft hij het volgens mij voorzien op een andere (grote) zwart-rode zandbijensoort (a la roodgatje, maar dan groter), die ik helaas nog niet ken; de grijze zandbij en de asbij heb ik op deze plek nog nooit gezien.
Liggend op m'n buik langs het ruiterpad heb ik een aantal mooie foto's kunnen maken van deze mij-onbekende nestelende zandbijen. Zodra de foto's ontwikkelt zijn zal ik proberen ze hier zichtbaar te maken. Misschien dat een van jullie me dan kan helpen met het determineren.
Nu ga ik mezelf eerst maar eens checken op teken, want die zijn reeds enkele weken (helaas) enorm massaal aanwezig. Ellendige rotbeesten. Maar ja....liggend op je buik in het gras vraag er ook wel een beetje om.

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: vroege zoemers

Bericht door Erik Speksnijder » wo 25 apr 2001, 15:00

Dankzij Romee kan ik deze twee bijenfoto's tonen:
Allereerst de roodharige wespbij, fouragerend op een paardenbloem.

Afbeelding

En de gewone sachembij. Moeilijk vast te leggen, omdat hij geen moment stil kan zitten.
Kenmerkend is het witte snoetje. Als hij in een boorgat zit van een nestblok, die ik heb opgehangen, valt dit altijd als eerste op.


Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten