Wespennesten weghalen (met- en zonder gif)

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Wespennesten weghalen (met- en zonder gif)

Bericht door Frans vanTongeren » za 27 jan 2001, 15:18

WESPENNESTEN WEGHALEN (MET- EN ZONDER GIF)
*
MET GIF
Han Geltink schreef..:

- Mogelijkheid 1:
De plaatselijke gemeente beschikt veelal over een bestrijdingsdienst voor dit soort zaken. Daar hangt een prijskaartje aan dat er niet om liegt.
Mogelijkheid 2:
Indien je de ruimte waarin het wespennest hangt, geheel kunt afsluiten en je wilt de wespen verdelgen dan kun een zwavellapje (verkrijgbaar o.a. in Wageningen) laten smeulen in de afgesloten ruimte. Mijn ervaring is dat de het wespenvolk daardoor zeer snel gedood wordt. Besef dat de larven (dus
het jonge broed in het wespenvolk), veelal niet gedood worden.
Ergo het wespennest is niet verlaten en na verloop van tijd vliegen er weer wespen rond.
Kun je het wespennest niet afsluiten, dan verwijs ik naar mogelijkheid 1 -
*

MET GIF

Hennie Oude Essink schreef..:

-Een effectief middel tegen wespen is BAYGON, maar dan in poedervorm.
Je 'puft' wat poeder, daar waar de wespen in- en uitgaan. Met de wespenpootjes gaat de poeder mee het nest in en het Baygon roeit de zaak uit. Na een paar dagen kun je de handeling herhalen.
Laat je geen spuitbus aansmeren, want daar bereik je het inwendige van het nest niet mee.
Een voordeel voor de liefhebber is dat je met dit poeder het meestal prachtig geconstrueerde nest spaart.

(Fr.v.: ietsjes gesleuteld)
*

ZONDER GIF

Frans van Tongeren schreef..:

-Wespen uit de wereld helpen kan ook zonder gif in poedervorm of gif uit de spuitbus!
Je hult je, tegen de schemering, in bijenkap en jack en neemt de handschoen op
tegen de wespen die inmiddels allen weer naar hun thuisbasis zijn teruggevlogen.
Je ontrolt een plastic zak, bestijgt een trapje en schuift het nest met een plamuurmes van balk of zoldering.
Vervolgens knijp je de zak dicht en loop naar de emmer met water die je reeds hebt klaar gezet.
De zak vol lucht en gonzende wespen dompel je onder. Dan steek je onder de waterspiegel meerdere gaten in die zak, zodat de wespen verdrinken.
Het gezoem houdt direct op.
Voor de zekerheid leg je nog een steen op de opbollende zak.
Ik weet niet waar de wespen zelf voor zouden kiezen?
Daar moet je maar niet aan denken.
(Vergeet niet dat wespen nuttige dieren zijn, zolang ze nog broed hebben te
verzorgen) -
*

ZONDER GIF

Logeren in Joppe,

Jaren geleden, in november, kropen er wespen door het plafond van mijn huiskamer en gingen daar zoemend zoeken naar een uitgang. Mijn kinderen klapten enthousiast in hun handjes, tot.. er een in zijn voetje werd gestoken.
Dat wespenhotel moest weg en ik ging op zoek naar die verblijfplaats.
Ik vond het in de bergruimte, naast de slaapkamer.
Een enorm nest met fraaie, schelpvormige schubben, uit oker en beige kleurig materiaal opgebouwd.
Maar..ga dat bouwwerk maar eens slopen! Ik zag de wespen lopen en bleef op veilige afstand van hen staan. Bijen hield ik toen nog niet.
Zin om ze met gif om zeep te helpen had ik niet (en heb ik nog niet).
Ik zag dat de felgele insecten de bergruimte binnenliepen via een spleet onder de dakgoot.
In de schemering maakte ik een bak cement en in het donker smeerde ik de muur aan.
Nu zaten ze die nacht, maar ook de volgende dag opgesloten in de bergruimte.
Het werd zondag. Om 17.00 uur ging ik mijn gifloze plan ten uitvoer brengen.
Mijn vrouw en kinderen gingen in de deuropening van de slaapkamer staan en ik opende daar het raam . Wat gespannen liep ik naar de afsluiting van de bergruimte en trok het deurtje open. Direct stapte ik naar achteren en ging bij mijn familie staan.
Het geschiedde zoals ik bedacht had.
De wespen vlogen de berging uit,...naar het LICHT!!
Ze vlogen, linea recta, door het slaapkamerraam naar buiten.
Mijn kinderen vonden het prachtig. Net circus..
Na een kwartier ging ik buiten kijken en zag dat de wespen onder de goot naar binnen wilden, maar cement hield hen tegen.
Het leek wel vuurwerk.
Grote klonten wespen vielen van de muur af en spatten uiteen in tientallen individuen.
Na een half uur wilden de slim

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Wespennesten weghalen (met- en zonder gif)

Bericht door Frans vanTongeren » zo 18 feb 2001, 15:20

De Nederlandse Vereniging van Ongedierte-bestrijdingsbedrijven (NVO) schreef o.a. het volgende op haar site:
http://www.ongedierte.net/
*

WESPEN ZORGEN VOOR GROTE OVERLAST
In de zomer en nazomer komen wespen veelvuldig voor bij terrassen en in en om woningen, tuinen, banketbakkerijen, restaurants, cafetaria's, bierbrouwerijen, etc. Wespen worden in het bijzonder aangetrokken door de geur van zoete stoffen. Wanneer de winter aanbreekt, sterft de nestbevolking. Slechts de jonge koninginnen overwinteren op beschutte plaatsen. In het voorjaar beginnen zij ieder afzonderlijk hun nest te bouwen.
Wespen maken hun nesten op beschutte plaatsen. Hierbij kan gedacht worden aan zolders, achter spouwmuren, vlieringen, onder dakpannen, holle bomen, oude muizengaten, in machines, naden en kieren en soms in keukens. Deze nesten worden slechts één jaar bewoond.

In de directe omgeving van mens en dier kunnen wespen bijzonder hinderlijk zijn. Alhoewel, wanneer zij zich op afgelegen plaatsen bevinden, kunnen wespen ook zeer nuttige dieren zijn, aangezien zij andere insecten elimineren. De steken van een wesp zijn zeer pijnlijk en kunnen zelfs gevaarlijk zijn. Dit geldt met name wanneer men in de mond gestoken wordt of wanneer men overgevoelig is voor het gif van wespen. Wanneer er in de zomer veel wespennesten gevonden worden, ligt de oorzaak hiervan in de zachte winters van het voorgaande jaar. De wespen die normaal zwaar te lijden hebben van de winter kunnen nu overleven, waardoor hun aantal toeneemt.

Een belangrijk advies is om, wanneer u een nest ontdekt, nooit de uitgang(en) van dat nest af te sluiten. De wespen zoeken dan een andere uitgang en dat kan best binnenshuis zijn. Een zeer afdoende methode om van de overlast van wespen (en ander vliegende insecten) af te komen, is het inschakelen van een deskundige in het bestrijden van ongedierte. Deze deskundigen zijn veelal aangesloten bij de Nederlandse Vereniging van Ongedierte-bestrijdingsbedrijven. Door de landelijke dekking van de bij deze organisatie aangesloten bedrijven is er altijd wel een NVO lid bij u in de buurt om u van de overlast af te helpen.

Wanneer u een NVO lid inschakelt om u van de wespenoverlast af te helpen zal deze expert eerst een degelijk onderzoek instellen in en om uw woning. Aan de hand van deze bevindingen zal hij u, indien noodzakelijk, aanbevelingen doen om toekomstige overlast van wespen te voorkomen. Aansluitend informeert hij u over de wijze waarop de wespenoverlast bestreden kan worden.

De behandeling kan op verschillende wijzen plaatsvinden. Het wespennest kan bespoten worden. Dit dient bij voorkeur in de avondschemering te gebeuren. Alle wespen bevinden zich dan in het nest. Een andere methode is het bespuiten van de nestingang(en) met een poeder. Deze toepassing kan overdag plaatsvinden. Voordeel van deze methode is dat de in- en uitvliegende wespen met het poeder in aanraking komen en, wanneer zij het nest betreden, met dit poeder de koningin en de larven doden.

Voor de naam en het adres van het NVO lid bij u in de buurt neemt u het beste contact op met het secretariaat van de NVO, Postbus 80523, 2508 GM te Den Haag, telefoon 070-3514851. Bij de NVO leden kunt u natuurlijk ook terecht voor plagen van ander ongedierte, zoals ratten, muizen, vlooien, kakkerlakken etc.

Augustus 2000
*

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten