De Rode Bosmier

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
w merkus
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 14:53
Imker sinds: 1958
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De Rode Bosmier

Bericht door w merkus » wo 15 apr 2015, 11:53

ik denk dat de schade geweldig meevalt .50 jaar geleden sprak ik imkers in het oosten van westduitsland die hun honing, de welbekende luizenpis , waldhonig genaamd, als hoofdoogst hadden. In die sparrebossen waar de bijen hun honing haalden waren de imkers "verplicht" om per bijenvolk een rode bosmierkolonie te onderhouden. Daartoe werd jaarlijks in de zomer een mierenhoop in 2en gedeeld met een grote schop en de ene helft per kruiwagen een eind verder vervoerd, op een zonnige plek neer gekieperd en afgedekt met plaggen. (dus een soort kunstzwerm gemaakt. Men ging uit van minimaal 2 bijenvolken en mierenhopen per hectare. Zelf heb ik op de heide verschillende malen enkele meters van rode bosmiernesten gestaan , zonder enig probleem.

Bmans
Berichten: 282
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: De Rode Bosmier

Bericht door Bmans » wo 15 apr 2015, 12:05

Bedankt voor de snelle reactie.
Dat klinkt geruststellend. Ik zal het even aanzien. Mocht het niet goed gaan, zal ik mijn bevindingen hier nog wel even delen.

Bmans
Berichten: 282
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: De Rode Bosmier

Bericht door Bmans » wo 15 apr 2015, 20:08

Het mierennest zit wel dichtbij (een meter of 30). Ze gaan via wat omgevallen riet zelfs over een sloot(je).
Het zijn wel de rode bosmieren. Ze lopen nu door mijn bijenstal, da's niet ideaal, misschien valt het mee. Kan eventueel de oversteek van ze over de sloot weghalen. Ik heb ze nog niet in de kasten zien gaan.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: De Rode Bosmier

Bericht door maartenkleijne » do 16 apr 2015, 12:34

Op de route van de mieren wat munt laten woekeren kan ook helpen.
gr,
m

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten