Afscheid van de zomer

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Afscheid van de zomer

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 02 sep 2001, 20:41

Afscheid van de zomer

Door Theo Schildkamp

September mag dan wel de herfstmaand heten, maar feitelijk is het natuurlijk de laatste zomermaand. In september moeten we afscheid nemen van de zomer, na er nog drie weken volop van genoten te hebben.
Nou ja, genieten'¦.. het is een afscheid dat dikwijls letterlijk pijnlijk genoemd mag worden, want de nazomer is de tijd van de wespen. Nee blij zijn we niet met wespen. Maar is dat eigenlijk wel terecht?

Er zijn planten die een hecht verbond hebben gesloten met wespen. Helmkruid en wespenorchis zijn wat bestuiving betreft bijna geheel afhankelijk van deze insecten. Ook de sneeuwbes kan moeilijk zonder hen. Wespen zijn dus even zo goed bloembezoekers als bijen en hommels dat zijn. In feite zijn wespen net zulke goedmoedige vegetariërs.

Gezellige smulpapen zijn het, zachtaardige zoetekauwen. Op nectar en stuifmeel zijn ze verzot. Geen gevallen appel of peer is voor hen veilig. En het allerliefst doen ze zich van 's ochtends vroeg tot ver in de avondschemering te goed aan vruchtensap, gebak, limonade, ijs en alle andere lekkernijen waarop wij onszelf op warme nazomerdagen zo graag trakteren.

Dat ze ook niet van de heerlijkheden van de barbecue kunnen afblijven is het gevolg van hun naar onze mening onsmakelijke gewoonte zich te laven aan de sappen die vrijkomen uit in ontbinding verkerende kadavers. Dit leidt ertoe dat wij onze vrije uurtjes buiten voor een aanzienlijke gedeelte besteden aan slaan, meppen, schreeuwen, hollen en rennen.

Met rood opzwellende lichaamsdelen betalen wij de tol van de laatste mooie zomerdagen. Jawel, wespen steken. En dat doen ze beslist niet zomaar. Ze steken om zich te verdedigen. Tal van vogels en roofinsecten zouden best wel een hapje wesp lusten, maar laten het wel uit hun hoofd om de aanval te openen.

Wespen steken ook om te doden. Dit valt niet te rijmen met wat zojuist allemaal is beweerd. Het is dan ook niet op vrijwillige basis dat een wesp uit moorden gaat. Nee, hij doet het noodgedwongen. Het is zijn kroost dat om vlees schreeuwt.

Terwijl volwassen wespen zich beperken tot plantaardige kost, zijn de larven carnivoren. Dus moet er jacht worden gemaakt op vliegen en rupsen en andere insecten, die zacht genoeg zijn om er de dodende angel in te steken

Dat wij juist in de nazomer de meeste hinder van hen ondervinden is niet allen het gevolg van het feit dat er in deze tijd gewoonweg de meeste wespen zijn. De oorzaak van de geringe overlast in de eerste helft van de zomer ligt veeleer in de relatie tussen de larven en de volwassen wespen.

Deze laatste kauwen de door een steek verlamde of gedode prooi fijn en kneden er een soort gehaktballetje van. Dit wordt de larven voorgeschoteld en deze geven bij het verorberen ervan een zoet speeksel vrij, dat weer met graagte wordt opgeslobberd door de volwassen wespen. Zo vindt een uitwisseling van voedsel plaats.

Het speeksel komt in belangrijke mate tegemoet aan de behoefte van de wespen en stilt hun honger. Dit gebeurt echter slechts in de lente en de voorzomer. In de tweede helft van de zomer stopt de wespenkoningin met het leggen van eieren, zodat er even later ook geen larven meer zijn.

Dan moeten de wespen elders voedsel gaan zoeken. Zoetigheid, in welke vorm dan ok. De tafel op ons terras of balkon zullen ze dan beslist niet onaangeroerd laten.

Afbeelding


J.P.D.

Met dank aan de LC



Bijgewerkt door - Jelte Pieter dijkstra op 02/09/2001 20:44:58

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Afscheid van de zomer

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 02 sep 2001, 21:04

Wespenoverlast en wespenvangers

Uit bovenstaand artikel afkomstig uit de LC van 31-08-01 valt te lezen hoezeer de overlast van vervelende wespen kan zijn. Momenteel zijn er tal van wespenvangers te krijgen. Eind juli liep ik op een dag (voor bijensuiker) door de Aldi, Plus markt en geloof ik de Marskramer. En prompt vielen mijn de glazen, stenen en aardewerken peerachtige potten op met wespfiguren erop afgebeeld als decoratie. Onder op pootjes en onderin zat een groot gat en bovenop en kurk waar een suikeroplossing (of ranja) in kan.
Meestal waren die dingen veel simpeler, minder mooi en van plastic. Je kent ze wel! Maar zoals bijna alles op tuingebied aan trends onderhevig is veranderd zelfs de wespenvangbak in een moderne aantrekkelijke uitziend trendy pot, wat prima past in een leuk gezellig hoekje van de tuin op een rustiek tafeltje als stilleven als je hem niet hoeft te gebruiken. En in de maand augustus dan'¦.dan pak je hem zoweer tevoorschijn.

Zelf zag ik tot mijn grote verrassing drie weken geleden 'bijen' uit het dak van mijn bijenstal komen. Eerst dacht ik dat onder het dak een zwerm was gaan settelen. Maar ik had het mis. Het waren bijen. Mijn dak bestaat uit dikke planken die over elkaar heen vallen. En net waar een noest uit was gevallen, gebruikten ze dit als 'ylgat'. Onder het dank liggen allemaal planken opgestapeld en ik had helemaal niks door al deze weken en tussentijds leefde er stil een heel volk en werd groter en groter.
Ik heb het nest mooi laten zitten, tot de verbazing van iedereen. Maar zoals uit bovenstaand valt te lezen hebben ze wel degelijk een functie in de natuur.

Wij imkers hebben in deze periode ook veel last van wespen. De deksels van de achter de kasten opgestelde jerrycans voor wintervoer worden volledig afgespeurd op suikerresten. Ook zodra er een bakje niet goed afgesloten zit dan wordt het meteen belaagd door wespen. Soms probeert een hoogmoedige wesp een volk binnen te komen, waarna hij er meteen wordt uitgegooid door de uitsmijters van het volk. Er gaat vaak een pittig gevecht aan vooraf.
Gisteren had ik een jampotje, dat ik gebruik om precies een (kleine) maat aan te houden bij voeren vergeten af te sluiten. Het gevolg was dat ik vanmiddag een tiental levende wespen drijvende vond in het potje, omdat de suikeroplossing van de randen naar beden was gegleden en wel een laag van een cm had gevormd onderin. Hieruit konden ze niet ontsnappen.
Ik heb ze gewoon in een voerbak gegooid met suikeroplossing. Op deze manier verdrinken ze toch.
Ondanks wat ik nu beweer, vind ik dat de overlast tot nu toe wel meevalt. Vorig jaar had ik door de erge overlast 2 bierflesjes staan op kasten, waarmee ik ladingen wespen heb gevangen. Dat was toen een idee wat werd geopperd op de zoemlijst.

Wat vinden jullie ervan? Zijn er imkers die bijvoorbeeld een Aldi-wespenvanger op hun stand hebben staan? Of heb je er andere middelen voor om de in deze tijd deze kwaaijongens op een afstand te houden?

J.P.D. :D[:P]:D

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Afscheid van de zomer

Bericht door Erik Speksnijder » zo 02 sep 2001, 23:29

Ook ik heb zo'n wespenvanger, een mooie van glas. Ik zag hem pas in een tuincentrum staan en kon hem niet laten liggen. Gebruiken doe ik hem echter niet. Hij mag van m'n vrouw (gelukkig) tussen haar groeiende collectie honingpotjes staan (een stuk of 70 zijn het er nu - geloof ik).
Ik denk niet, dat ik snel naar zo'n wespenvanger zou grijpen. Mijn bijtjes kunnen de wespen goed buiten houden en m'n familie is voor wespen niet meer-minder bang dan voor bijen. Ook loop je in de buurt van een wespennest niet meer kans op een steekje dan in de buurt van je bijenkast.
In de vakantie heb ik zelfs nog een tijdje (op m'n badhanddoek, bij het water) naast een wespennest gelegen. M'n leesboek had ik uit en zo kon ik me toch nog een tijdje verpozen (ik hou niet zo van zonnebaden). Zelfs toen ik met m'n hoofd korte tijd (van m'n vrouw mocht het niet langer - de mensen keken zo gek naar ons) boven de vliegopening hing, vlogen deze duitsers nog onverstoorbaar langs m'n gezicht de lucht in.

Helaas moet ik wel bekennen, dat ik de afgelopen week bij een collega, die panisch is voor insekten, een wespennest heb opgeruimd. Zij had door haar gemep in de buurt van het wespennest al enige steken opgelopen.
Bij een andere collega (zelfde week) mocht een nest na overleg blijven zitten. Zij was tijdens het wieden in de tuin op een nest gestuit en liep hierbij ook enkele steken op.

Johan ter Haar
Berichten: 19
Lid geworden op: do 08 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Afscheid van de zomer

Bericht door Johan ter Haar » di 04 sep 2001, 10:12

Wespenoverlast en wespenvangers

Wat vinden jullie ervan? Zijn er imkers die bijvoorbeeld een Aldi-wespenvanger op hun stand hebben staan? Of heb je er andere middelen voor om de in deze tijd deze kwaaijongens op een afstand te houden?J.P.D. :D[:P]:D
Je kunt de bovenkant van een plastic frisdrank flesje afsnijden en omgekeerd weer in het onderste deel drukken. Op deze manier heb je een soort vuik gemaakt. Een stukje draad aan twee kanten erdoor om de twee delen op de plaats te houden en waaraan je het geheel ook kunt ophangen. Ranja erin en klaar is kees.

Johan ter Haar


Edited by - Johan ter Haar on 05/09/2001 09:54:39

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten