wolbij

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

wolbij

Bericht door Erik Speksnijder » do 20 sep 2001, 18:09

Wolbijen danken hun naam aan het feit, dat ze hun broedcellen maken van plantenharen, met als resultaat een wolachtig bedje voor het nageslacht.

Jaren geleden zag ik een expositie, waarin een "zweefvlieg werd getoond, die op een wesp leek". Ik liep er eigenlijk al aan voorbij, toen iemand naast me zei, dat dit niet klopte en dat het hier om een foto van een wolbijtje ging. Ik had nog nooit zo'n bijtje gezien; zo apart gekleurd. Schitterend.
Ik moest echter nog een tijdje wachten tot ik hem zelf eens in levende lijve te zien kreeg. Vorig jaar zag ik hem (eigenlijk een haar) voor het eerst. Achter de bijenstand tegen een rietschutting was er eentje neergestreken. Helaas voor kort, maar ik had hem gezien.
Dit jaar verschenen er in de tuin ineens meerdere (grote) wolbijtjes, waarvan de eerste die ik tegen kwam door mij bruut verstoord moest worden, omdat zij als nestlocatie een gaatje in een freesbak had uitgekozen. Gelukkig kozen er hierna ook nog enkele een oude druivenmuur als nestlocatie en kon ik ze daar mooi waarnemen.
Enkele planten in de tuin waar ze gek van bleken te zijn, zijn: kattendoorn, gamander en bonenkruid. Het was op deze planten een komen en gaan van wolbijtjes.

Wolbij op kattendoorn:
Afbeelding

Als je bij de planten bleef staan viel het me op, dat er af een toe een mannetje de bloembezoekende vrouwtjes kwam lastig vallen. Later kwam ik er achter, dat ieder mannetje een aantal planten tot zijn territorium verklaarde en dit fel verdedigde tegen concurrenten.
Als er even geen concurrentie was, zag je zo'n mannetje de bloemen langs gaan op zoek naar een drinkend vrouwtje. Als hij er één zag, werd ze op de bloem vastgegrepen en bevrucht. Soms vergiste hij zich wel eens en vergreep zich, tot zijn grote schrik, aan een behangersbijtje.
Ik heb "de daad" proberen vast te leggen - helaas is niet zo heel goed te zien:

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten