late wespen

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
Kees Overeem
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

late wespen

Bericht door Kees Overeem » do 22 nov 2001, 19:25

Afgelopen zaterdag, 17 november, was het bij een kast waarvan ik vermoedde dat het een te zwak volk bevat een drukte van belang. Er vlogen volop wespen (werksters) in en uit de kast, duidelijk aan het roven. Slechts een enkele bij probeerde dit zonder succes te verhinderen.
Dit betekent dus dat zo'n wespenvolk nog actief is, hebben jullie dat zo laat in het jaar wel vaker meegemaakt?

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: late wespen

Bericht door Erik Speksnijder » di 27 nov 2001, 21:53

Een collega van mij, die een wespennest (Vespula vulgaris) onder een afdakje van z'n huis heeft, constateerde de laatste weken nog steeds veel aktiviteit bij het nest. De laatste paar weken trof hij (opvallend!) in z'n huis met name mannetjes aan. En afgelopen zaterdag, 24 november -het kwam even boven de 12 graden- nam hij zelfs nog een paring waar tussen een koningin en een mannetje. Het speelde volgens zijn beschrijving af op een kaardenbol en hij kon mooi zien hoe het mannetje a.h.w. vastgehaakt zat aan het vrouwtje.
Het lijkt mij, alleen al gelet op de tijd van het jaar, een heel bijzondere waarneming. Helaas heeft hij het niet gefotografeerd.

Erik

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: late wespen

Bericht door Erik Speksnijder » zo 09 dec 2001, 11:08

Afgelopen donderdag was de natuur helemaal van slag. Voorafgaand aan het huidige winterweer kregen we nog even een dagje t-shirtenweer. De natuur leek even z'n kop kwijt. Bijen vlogen doelloos rond. Wespenkoninginnen kropen uit hun winterplaats en zelfs een enkele hommelkoningin vloog snorrend rond, alsof het een mooie voorjaarsdag betrof.
Ook ikzelf raakte even m'n kop kwijt en begon al strategieen te bedenken om een mooie fruitoogst binnen te halen -afgelopen jaar maar 10 kilo, dat moet misschien wel beter kunnen- tot ik me bedacht dat er nog een aantal maanden koud en nat weer in het verschiet liggen. Bah!

Erik

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten