hoornaar

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
Marion Verspaandonk
Berichten: 58
Lid geworden op: za 08 dec 2001, 15:05
Locatie: Nederland
Contacteer:

hoornaar

Bericht door Marion Verspaandonk » za 08 dec 2001, 15:56

Hallo allemaal,
Dit is de eerste keer dat ik meedoe aan het imkerforum. In mijn bureaulade vond ik een kopie van een bijdrage welke ik enkele jaren geleden schreef voor "bijen" getiteld: "Wirwar van namen rond dazen, horzels, hoornaars en blinde bijen". Door een voor mij onbekende reden werd het indertijd niet geplaatst.Een gedeelte hieruit over de hoornaar leek me wel geschikt voor het imkerforum om mee te beginnen. Gisteren plaatste ik deze tekst ook op het prikbord van bijen. Er wilde nl iemand een spreekbeurt houden over wespen. Ik citeer. Hier komt hij:

Hoornaar (Vespa crabo)

De hoornaar is met een lengte van 3.5 cm onze grootste wespensoort. Het is een gele wesp met een uitgebreide roodbruine tekening. Vooral haar borststuk is grotendeels roodbruin. Ze behoort tot de familie van de plooivleugelwespen. Anders dan bovengenoemde vliegen hebben deze insecten twee paar vleugels in plaats van een. En anders dan bij andere wespen zijn bij plooivleugelwespen deze vleugels niet alleen tijdens het vliegen maar ook in rust aan elkaar gehaakt. Hierdoor plooit a.h.w. het twee vleugelpaar onder het eerste om. Dat het een plooivleugelwesp is kun je ook zien aan de diepe uitranding van de binnenoogrand. De hoornaar wordt vaak ten onrechte 'hoarzel'

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: hoornaar

Bericht door Romée van der Zee » za 08 dec 2001, 17:00

PS: Wie weet er meer over de hoornaar?
Welkom op het forum Marion,
Het was leuk je stuk te lezen, en met je oproep op het eind ben ik geheel eens. Bovenaan de pagina staat een reeks klikknopjes. Een daarvan "zoek" brengt je naar een uitgebreide zoekfunctie. Als je daar bv het woord hoornaar aangeeft zie je dat er al meer geschreven is over dit onderwerp. o.a.

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=13

met weer een groet van,
Romée

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: hoornaar

Bericht door Erik Speksnijder » zo 09 dec 2001, 10:53

Hoi Marion,

Leuk dat je meedoet en ik kan me helemaal in jouw stukje vinden. Ook hier in het hoornaararme Zeeland komen de afgelopen jaren steeds meer meldingen van hoornaars. Iedere keer betreft het helaas nesten, die uit "gevaar voor de volksgezondheid" maar direct verwijderd zijn.
Een bevriend imker uit Middelburg vertelde me afgelopen zomer trots over een nest van die reuzenwespen in zijn tuin. Ik natuurlijk direct enthousiast en bereid om een kijkje te komen nemen, tot hij vervolgens even trots vertelde, dat hij ze uiteraard(?) al had laten opruimen. Mijn reactie laat zich raden.

Wat dat betreft kunnen we een voorbeeld nemen aan de ons omringende landen, waar men zelfs aan technieken werkt om nesten te verplaatsen/af te schermen i.p.v. direct op te ruimen. Hopelijk worden we hier ook nog eens zo wijs!




Erik

Marion Verspaandonk
Berichten: 58
Lid geworden op: za 08 dec 2001, 15:05
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: hoornaar

Bericht door Marion Verspaandonk » ma 10 dec 2001, 00:11

Beste Romee,
Bedankt voor je tip. Ik heb op het formum onder zoeken in een van jouw mails een site gevonden die enkel over hoornaars gaat. Geweldig. Nog nooit zo'n mooie foto van een hoornaar gezien en de informatie is er breed en diep. Ja, als beginneling kun je veel leren. Ik vond zojuist al snuffelend ook een map over drachtplanten op jullie forum. Dat is net wat ik zo leuk vind; relaties die er liggen tussen bijen en planten. Je zult nog vast meer van mij horen.
groetjes marion

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten