Wespen-nest zo groot "als auto".

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
Henkn
Berichten: 38
Lid geworden op: do 18 okt 2001, 09:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

Wespen-nest zo groot "als auto".

Bericht door Henkn » ma 18 mar 2002, 15:23

Hallo !
Afgelopen dagen was er een item in het nieuws dat er in, ik meen in Nw Zeeland, een wepsen-nest werd uitgeroeid, boven in een boom, "zo groot als een auto".

Wat moet ik me daarbij voorstellen? Want: Wordt een wespennest echt zo groot? Waren ze daar niet in de war met een (wild) bijenvolk?

Wie kan daar meer (deskundigs) over vertellen?

Grts



Henk Noppe

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Wespen-nest zo groot "als auto".

Bericht door maartenkleijne » ma 18 mar 2002, 15:39

Niks deskundigs te melden maar ik heb wel het bericht gezien op TV. Het nest was beduidend hoger dan de man die er vanuit een hoogwerker mee aan de slag was met vergif. 'Zo groot als een kleine auto' mag zeker gezegd worden. De wespen waren ook aan de grote kant, misschien wel hoornaaar formaat.
Deed mij denken aan een veel kleiner wespennest dat ik als kind wel eens gezien heb, dat elk jaar opnieuw bewoond werd -door nieuwe koninginnen natuurlijk- en dat toen het verwijderd werd in een najaar uiteindelijk inmiddels uit meerdere afzonderlijke broednesten bleek te bestaan. Ik heb wel eens gelezen dat jonge koninginnen in het najaar soms met meerdere in het oude nest overwinteren. Wat zal ze letten om in en rond het oude nest gezamelijk maar apart een neststad te bouwen.
Ook bijenkoninginnen kunnen als de kast of andere woonplaats groot genoeg is met meerdere dezelfde woning delen.

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wespen-nest zo groot "als auto".

Bericht door Erik Speksnijder » ma 18 mar 2002, 18:01

Volgens mij betrof het een nest van onze Duitse wesp. Deze is per ongeluk in o.a. Australie en Nieuw Zeeland ingevoerd en kan hier door het ontbreken van de ons zo bekende (koude) seizoenen, monsternesten creeren.
In "Het Beste" stond een keer een heel spannend artikel over deze wespenplaag. Wat me hiervan bijgebleven is, zijn de gigantische nestgroottes van enkele meters (3 m.)!
Hopelijk kan ik het artikel nog ergens vinden.

Erik

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wespen-nest zo groot "als auto".

Bericht door Erik Speksnijder » ma 18 mar 2002, 19:47

Even aan het surfen geweest. Een goede site met meer informatie is o.a.:

http://www.museum.vic.gov.au/wasps/intro.htm

http://www.velocity.net/~aeridia/vespula_germanica.html


Erik

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten