Koninginnedag 2001.

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Koninginnedag 2001.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 30 apr 2002, 13:58

Terwijl de uitgelaten en uitgefeeste koninginnedagvierders van Amsterdam elkaar zelf opsloten, elkaar bang maakten en elkaar de hersens insloegen, fietste ik moederziel alleen van de camping in Castricum door het Noordhollands Duinreservaat met als eindbestemming het PWN drinkwaterbedrijfbezoekerscentrum. Het zag er mooi uit. Het gebouw was architectonisch zeker verantwoord. Misschien bent u er zelf wel eens geweest en deelt u deze mening met mij.
Binnen was het een drukte van belang. In een groot aquarium zwommen talloze kikkervisjes met hun zwiepende staartjes doelloos in het rond. Hele kloften verzamelden zich beneden rondom een roodachtig onherkenbaar weefsel: nooit geweten dat kikkervisjes dol op tomaat zijn.
Toen ik over de helft was van mijn eigen uitgevoerde rondleiding en voordat ik zou beginnen aan de nieuwste ontwikkeling van waterwinning; membraanfiltratie, wekte een nog groter '˜aquarium' mijn belangstelling. Ditmaal geen troebel water met tomaat en kikkervisjes, maar ditmaal een halfgevuld aquarium met dennenaalden, bladeren en zand. Ik zag kleine miersoldaatjes driftig in de weer. Door een grote uitloop marcheerden ze keurig in de pas naar binnen. Deze bijenfamilieleden wekten natuurlijk telkens meer mijn belangstelling. En met Argusogen bleef ik wel een kwartier naar de mierenleefgemeenschap staren.
Dat het mierenvolkje zich zelf niet bedienen kon, bleek uit het feit dat er twee petrischaaltjes met een soort suikerdeegachtig iets in zat waar de mieren gretig van aten. Bij navraag bleek dat al voor het vijfde jaar achtereen de mierenkolonie stand had gehouden zonder verder menselijk ingrijpen (op de petrischaaltjes met suikerdeeg dan na).
Ik dacht meteen aan het plunderen van een echt mierennest om vervolgens mijn eigen mierenhoop te bezitten. Maar ja waar houd je die mieren dan? Bij de bijen? Ai dat is natuurlijk niet zo handig. Het zijn natuurlijk bijenvijanden. Familie of geen familie ze zijn het. Ze roven de bijenvoorraad leeg. Dus vooralsnog geen mierenbult bij mij in de tuin.
Ik had weer wat bijenkennis opgedaan, zijhet zijdelings. Het was daarom een geslaagde koninginnedag. Geslaagder dan voor de slaagse menigte op het koninginnedagfeest 2001 te Amsterdam.

J.P.





Bijgewerkt door - Jelte Pieter Dijkstra op 30/04/2002 14:07:56

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Koninginnedag 2001.

Bericht door Frans vanTongeren » di 30 apr 2002, 15:47

Happy Queenday Jelte,
Dit jaar gaat het beter in A'dam denk ik. De treinen rijden als mieren achter elkaar aan en Cohen weet van wanten en irritanten.
In april '02 was ik met Gerrit in Sauerland en daar zagen wij langs een zonnige bosrand TIENTALLEN mierenhopen op ongeveer anderhalve meter van elkaar, actief liggen wezen.
Gerrit heeft thuis óók een mierenhoop en hij vertelde dat mieren een grote behoefte hebben aan DENNENAALDEN. Die zou je dus moeten verzamelen en uitstrooien.
Verder gooit hij o.a. darrenbroed op de hoop en dat wordt direct geconsumeerd.
Ooit schreef ik een artikeltje over 'de rode bosmier' en andere mieresoorten.
Surf naar:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=38
en je weet wellicht meer dan je nu weet!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten