Bijenwolf

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bijenwolf

Bericht door Erik Speksnijder » do 25 jul 2002, 22:44

Vandaag de eerste bijenwolf weer gezien. Dit keer jagend op de bloemschermen van de wilde marjolein, waar het tussen de blinde bijen ook wemelde van de gewone bijen.
Iedere keer weer is het schitterend om deze wesp, vanaf z'n uitkijkpunt mee te zien draaien met de vliegrichting van z'n beoogde prooi, om vervolgens op te vliegen en vanuit een soort "kolibrievlucht" toe te zien schieten. 9 van de 10 keer is het helaas mis en ook heel vaak vergiste het beestje zich en schoot dan toe op een hommel, zweefvlieg of ander vliegend insekt. Is het raak, dan valt hij a.h.w. tussen de planten en is het verdere verloop helaas niet meer te zien.

Een plant waar ik de bijenwolf graag op ziet fourageren is de kruisdistel en van andere mensen weet ik, dat ook de canadese guldenroede populair is. Het jagen vind plaats in de buurt van planten, die kunnen rekenen op een frequent bijenbezoek. O.a. een borageveldje leverde me in het verleden mooie momenten op.
Heb je één van deze planten in je tuin, hou ze dan vanaf nu goed in de gaten; wie weet zie je deze schoonheid dan ook een keer.


Erik

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten