Wespen, hommels en andere verwante insecten

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
willemse
Berichten:3
Lid geworden op:do 06 jun 2002, 13:54
Locatie:Belgium
Contacteer:
Wespen, hommels en andere verwante insecten

Bericht door willemse » ma 04 nov 2002, 10:11

Afbeelding

Hallo,

Deze foto heb ik begin augustus genomen op een heideterrein ( ? op
dopheide). Gelijktijdig heb ik ook foto's genomen van de heidezijdebij
(Colletes succinctus), waarvan ben ik vrij zeker ben. De bij op foto
lijkt wel op de heidezijdebij maar is iets groter en is bovenaan het
borststuk ook meer geel behaard. Het zou dus ook een zijdebij kunnen
zijn. Kent iemand deze soort?

Groeten,
Eddy Willems

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wespen, hommels en andere verwante insecten

Bericht door Erik Speksnijder » ma 04 nov 2002, 22:39

Hoi Eddy,

Het valt niet mee hè, om een foto van al dat vliegends te maken? Ik ben zelf dit najaar op jacht geweest naar een foto van de schorzijdebij en heb hem/haar slechts matig te pakken gekregen.
Ik ben benieuwd naar je foto van de heidezijdebij.
het beestje op de foto betreft volgens mij geen zijdebij, maar is een hommelsoort; misschien de akkerhommel?


Erik

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wespen, hommels en andere verwante insecten

Bericht door Oude Essink » di 05 nov 2002, 10:07

Hallo Erik,
Het verbaast mij, dat in de prachtige en ogenschijnlijk uitputtende gids:
Afbeelding
de namen van de door jouw genoemde -bijen niet voorkomen. Zijn deze ook onder andere namen bekend of is er een andere reden voor?
hennie oes
Afbeelding

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Wespen, hommels en andere verwante insecten

Bericht door maartenkleijne » di 05 nov 2002, 13:09

Ik deel jouw teleurstelling over deze prachtige gids Hennie, maar als ik het goed heb staat 80% van de wilde bijen er niet in! Maar ja, voor een leek als ik is het toch een leuk boek.

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wespen, hommels en andere verwante insecten

Bericht door Erik Speksnijder » di 05 nov 2002, 19:43

Hoi Hennie,

Er zijn in Nederland 9 soorten zijdebijen. Het genoemde boek van Heiko Bellmann beschrijft er echter maar 2. De heizijdebij heet Colletes succinctus, de schorzijdebij heet Colletes halophilus.

Helaas zijn er eigenlijk nog geen goede gidsen voor degene, die echt geïnteresseerd is geraakt in de wereld van de wilde bijen. Her en der moet je helaas je informatie bij elkaar schrapen. Jammer.
M'n laatste aanwinst (firma Vermandel) is zo de "Tabel en verspreidingsatlas van de Nederlandse niet-parasitaire megachilidae"; hiermee ben ik echt blij. Nu kan ik in ieder geval leden van deze groep determineren en ben ik weer een stapje verder gekomen.



Erik

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wespen, hommels en andere verwante insecten

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 06 nov 2002, 00:04

In 1999 is de "Voorlopige atlas van de Nederlandse bijen", geschreven door T.M.J. Peeters, I.P. Raemakers en J. Smit uitgegeven door de Stichting European Invertebrate Survey te Leiden. De oplage was slechts 750 exemplaren en heeft geen ISB-nummer, maar is te bestellen bij Centraal Bureau EIS-Nederland, Postbus 9517, 2300 RA Leiden of per e-mail: eis@naturalis.nnm.nl.

In deze gids staan geen mooie kleurenfoto's, maar er worden zo'n 300 Nederlandse bijen in besproken. Van iedere bij wordt een korte omschrijving gegeven en de biothoop waar ze leeft, incl. voor iedere bij op een kaartje van Nederland waar ze voorkomt én op welke tijd zowel de mannetjes als de vrouwtjes vliegen.

Een gids die zeer de moeite waard is om te hebben.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wespen, hommels en andere verwante insecten

Bericht door Oude Essink » wo 06 nov 2002, 09:47

nog een prachtig en uitputtend boek:

Afbeelding
2 dln. ISBN 3-8001-3317-2

Dit boek uit 1990 2e druk is niet goedkoop maar stelt nooit teleur; bijna 500 schitterende afbeeldingen; goede tekst over verspreiding, levensruimte, bloembezoek, wat voor nest enz.
Van de Heizijdebij laat ik de mooie afbeelding zien. Over de Schorzijdebij staat vermeld, dat zij in de kustduinen van Ierland, Engeland, Belgie en Nederland te vinden is; zij graaft een nest in de grond, vliegt van midden augustus tot medio oktober vooral op aster en distel.
Hennie oes
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten