aflegger van rode bosmier

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:
aflegger van rode bosmier

Bericht door LWPisa » wo 26 feb 2003, 09:22

Beste forummers,

zijn er onder U die ervaring hebben met het maken van afleggers van rode bosmier nesten (een procedure beschreven in "das sumende Wald"). Het nest openmaken en een gedeelte van het volk overscheppen in goed geventileerde gaasdozen en dit dan weer loslaten op een plek met een geprepareerde boomstomp bedekt met dennenaalden...

vr gr,
Lennard

jgralike
Berichten:16
Lid geworden op:di 23 apr 2002, 22:03
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: aflegger van rode bosmier

Bericht door jgralike » wo 26 feb 2003, 10:17

beste lennard,

waarom zou je dat willen?
lijkt me als experiment wel wat (mijn bijen staan in een stuk bos, nog geen mierennest gezien), maar heb je nog een andere reden?

groeten, josee

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: aflegger van rode bosmier

Bericht door LWPisa » wo 26 feb 2003, 10:48

beste Josee,
naast interesse of het technisch mogelijk is, ik woon zelf in dik dennenbos ook zonder mieren, schijnt (naar das sumende Wald) het dat er een sterke connectie is tussen mieren, het verzorgen van lachniden/bladluizen en het optreden van een wouddracht. Hoe meer mieren hoe meer "luizen" en hoe meer woudhoning...een ecologisch experiment met een grote snuif eigenbelang.

gr,
Lennard

Gebruikersavatar
J A Verwijmeren
Berichten:112
Lid geworden op:zo 04 mar 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: aflegger van rode bosmier

Bericht door J A Verwijmeren » wo 26 feb 2003, 13:51

Mijn bijen staan 70 meter van de bosrand, ook deze insecten hebben graag zoetigheid. Op een gegeven moment hadden ze de bijenkasten ontdekt, en een spoor van mieren trok naar mijn kasten.
Via een boswachter geprobeerd om de gehele nest te verwijderen.
Kreeg de mededeling dat deze insecten beschremd waren en toen naar een oplossing gezocht. Heb al de kasten van onderen, via pootjes in een potje met slaolie gezet, omdat in de zomer het water te snel was vedampt. Het spoor bespoten met spiritus over een lengte van 50 mtr bleek niet afdoende. Dus mieren opzetten heeft ook zijn nadelen.

Groeten Jack

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: aflegger van rode bosmier

Bericht door LWPisa » wo 26 feb 2003, 14:31

dat is waar ja...
als het afleggerproject moet (beschermd dier etc) dan moet dat niet in de buurt van mijn huis!

Jack, heb jij, samen met je mieren, woudhoning?

gr, Lennard

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: aflegger van rode bosmier

Bericht door Frans vanTongeren » wo 26 feb 2003, 15:07

Meer weten:
Surf naar: De rode bosmier
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... OPIC_ID=38
Een aflegger maken lijkt me niet eenvoudig!
*
In Sauerland liep ik ooit met Gerrit langs de grens van naaldbomenbos en bouwland/weiland. De orientatie was 'zuid' (een zoel-zuid-Hugo-windje)
Het was niet te geloven, maar om de twee meter was er een nest opgebouwd.

Gebruikersavatar
J A Verwijmeren
Berichten:112
Lid geworden op:zo 04 mar 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: aflegger van rode bosmier

Bericht door J A Verwijmeren » wo 26 feb 2003, 20:23

Lennard ik heb wel eens woudhoning gevlogen maar de kleur stond niemand aan en dus kon ik hem niet kwijt. Ik heb hem aan de vegers opgevoerd, de kleur is heel donker lijkt een beetje op teer.
De smaak is best aardig maar ik heb liever een ander smaakje, en hij blijft erg lang vloeibaar.
De bijen melken naar mijn mening de luizen, en dan moet je de klanten vertellen het is luizenhoning :shock: zo reageren de meeste.

groetjes Jack

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: aflegger van rode bosmier

Bericht door Huib Koel » vr 28 feb 2003, 14:09

waarom zou je dat willen?
lijkt me als experiment wel leuk.
Hallo,

Ik vind dat ik toch even bezwaar moet maken als wij op dit forum het verzamelen van beschermde diersoorten gaan promoten.
De flora- en faunawet verbiedt het om inheemse beschermde dieren en planten in alle levensstadia, levend of dood, producten van die planten en dieren en ook eieren en nesten in de natuur te verzamelen, te verhandelen, te vervoeren en in bezit te hebben.
Deze wet is in april 2002 van kracht geworden. Op de lijst met beschermde diersoorten komen zowel de kale rode bosmier (formica polyctena) als de behaarde rode bosmier (formica rufa) voor.
Ook de dieren die afhankelijk zijn van deze insecten zijn streng beschermd (draaihals en groene specht, maar ook pimpernelblauwtjes). Deze dieren zijn zogenaamde 'Rode Lijst soorten'.

Dus afblijven van deze dieren, ook als experiment!


Huib Koel :cool:

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: aflegger van rode bosmier

Bericht door LWPisa » vr 28 feb 2003, 15:05

op zich mee eens...jaja, de flora&faunawet van april vorig jaar, de lievelingswet van jagers, valkeniers en experimenteel ingestelde biologen.





-post for informational purposes only-

ol
Berichten:6
Lid geworden op:di 25 feb 2003, 14:24
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: aflegger van rode bosmier

Bericht door ol » za 01 mar 2003, 23:09

De relatie tussen de bosmier en de bladluis is toch van symbiotische aard hé... de luizen voorzien de mieren van de nodige zoetigheid, honingdauw, terwijl de mieren tijdens de winterperiode de luizen onderdak bieden tegen de koude.
Als je spreekt over 'woudhoning' bedoel je dan de honing van de luizen? En hoe verzamel je zoiets?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten