Hoe krijg ik een bijennest uit mijn spouwmuur ?

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
tonlien
Berichten: 3
Lid geworden op: za 17 mei 2003, 13:17
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Hoe krijg ik een bijennest uit mijn spouwmuur ?

Bericht door tonlien » zo 25 mei 2003, 23:31

Sinds kort zit er volgens mij een bijennest in de spouwmuur van mijn woning. Op sommige plekken in de muur is een vertikaal voegje opengelaten voor ventilatie. Nu is daarvan 1 opening waar continu bijen in en uitvliegen. Aangezien het net naast de voordeur van mijn woning is, ben ik bang dat mijn kinderen gestoken gaan worden.
Ik weet niet of het verder nog problemen kan veroorzaken, bijvoorbeeld schade aan het huis, maar ik wil zowieso graag dat het nest daar weg gaat.
Ik vermoed dat een imker er niets aan kan doen aangezien die er niet bij kan zonder de muur open te hakken en dat wil ik niet.
Wellicht uitroken ofzo?
Of moet kan ik anders gewoon de opening dicht stoppen (wel zielig voor de bijen)?
Is er iemand die mij raad kan geven of eventueel het nest wil komen weghalen?

Ton van Lienden
Poeldijk

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Hoe krijg ik een bijennest uit mijn spouwmuur ?

Bericht door wilde » ma 26 mei 2003, 10:06

Ton, weet je zeker dat het honingbijen zijn en geen hommels?
Die laatste zou ik gewoon laten zitten. Daar heb je nauwelijks last van. Voor honingbijen lijkt een spouwmuurruimte wel erg klein.
Als het toch honingbijen zijn kun je ze het beste behandelen met Baygonpoeder. Na een paar uur de opening dichtmaken. Het poeder moet door de binnenkomende insecten naar het nest meegenomen worden voor de dodelijke werking, dus niet te snel sluiten. Beroken alleen heeft onvoldoende werking en bovendien gaan ze er niet meer van weg, want ze zullen al raat gebouwd hebben.

Met groeten, Albert

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Hoe krijg ik een bijennest uit mijn spouwmuur ?

Bericht door Romée van der Zee » ma 26 mei 2003, 11:26

Dag Ton,
De bijenvolken die ik in een spouw gezien heb, en dat zijn er heel wat, hadden gelukkig een aanvliegopening die vrij hoog was. Dan heeft eigenlijk niemand er last van, eerder plezier.
Als het op een ongelukkige plaats zit moet je het bijenvolk inderdaad verwijderen. Albert beschrijft een snelle methode. Ik wil een alternatief beschrijven, waarvoor je de medewerking van een plaatselijke imker nodig hebt. Bovendien duurt het enkele weken. Het voordeel is echter dat het bijenvolk in leven blijft.

1. De imker plaatst een zgn. zesramer voor het aanvlieggat, met een opening aan de achterkant die naadloos aansluit. In de zesramer ook een stuifmeelramen hangen, verder lege uitgebouwde raat.
2. Als je geluk hebt trekt de moer (= koningin) in de zesramer, en gaat daar aan de leg. Bijenvolken hebben n.l. altijd de neiging om het broednest aan de voorzijde te hebben, en de nectar aan de achterzijde (en bovenkant). Vaak is de spouwruimte beperkt, en vinden ze de weg naar het kastje snel.
3. Als de moer niet naar de voorkant komt, maar er wel verse nectar in de zesramer wordt opgeslagen, kan de komst van de moer geforceerd worden, door een raam met eitjes in de zesramer te hangen.
4. Zo gauw de imker constateert dat de moer in de zesramer zit, plaatst zij (of soms hij), een stukje koninginnenrooster tussen muur en zesramer. Dan duurt het nog hoogstens 20 dagen voor de zesramer meegenomen kan worden.
5. Maak daarna de muur snel dicht. Anders heb je grote kans op een nieuwe bewoning.

Deze benadering is natuurlijk bewerklijker, maar ook wel een spannend avontuur voor jou en de kinderen. En je geeft de bijen een kans op overleven.
Romée

tonlien
Berichten: 3
Lid geworden op: za 17 mei 2003, 13:17
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Hoe krijg ik een bijennest uit mijn spouwmuur ?

Bericht door tonlien » ma 26 mei 2003, 21:38

Hallo Albert en Romee,

Beiden hartelijk dank voor jullie reactie. Ik stuur deze e-mail direct omdat ik niet weet of, en zo ja hoe, ik via het forum fotoos moet toevoegen.

Ik weet heel weinig van bijen. Zover ik wist had je 2 soorten steekbeesten, wespen en bijen. En ook nog hommels, waarvan ik dacht dat dat de mannetjesbijen waren.

Albert, ik heb je site en de hommel pagina bekeken en uit de foto's moet ik afleiden dat ik inderdaad een hommelnest heb, want het zijn insecten met een 'bontjas'

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Hoe krijg ik een bijennest uit mijn spouwmuur ?

Bericht door wilde » ma 26 mei 2003, 22:13

Ton, dat vergif met de hommels zou ik zeker niet doen. Waarschijnlijk zijn het aardhommels of steenhommels. De plaatjes worden door een onjuiste aanduiding in jouw tekst echter niet zichtbaar, dus weten we dat niet.

Romée had voor bijen wel een hele leuke methode. Ik ben eigenlijk benieuwd of deze zo ooit gewerkt heeft. Het probleem met bijenvolken in spouwmuren is meestal dat het nest vrij ver weg zit. Dan wordt die lok-actie moeilijk.

Wat de hommels betreft: Ton maak je er niet druk over. Ze zullen niet steken als je ze met rust laat. Bovendien zijn dit soort nesten aan het eind van juni of begin juli al helemaal afgelopen. De jonge koningnnen zijn er meestal al in de 2e helft juni. Daarna zijn de hommels snel weg en komen ook meestal niet op dezelfde plek terug in een nieuw jaar. Dat duurt dus nog maar 5 weken. Probeer er van te genieten. Kijk wat ze voor stuifmeelkleuren aan de poten hebben. Je kunt er naast zitten zonder dat ze dat zal storen. Ga alleen niet in de vliegrichting zitten, dus er niet pal voor.

Succes, Albert

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Hoe krijg ik een bijennest uit mijn spouwmuur ?

Bericht door wilde » ma 26 mei 2003, 23:05

Ton, uit de foto's die je me net zond per E-mail, blijkt dat het gaat om de gewone aardhommel (Bombus terrestris). Dat ze knap zenuwachtig worden als jij in de buurt komt neem ik met wat korrels zout. Ik ken ze redelijk goed en ik denk dat jij zenuwachtiger bent dan de hommels en dan nodig is. Ze doen echt niets als je ze met rust laat. Als je er een steek van oploopt mag je bij mij gratis een pot honing ophalen. Ik denk dat ik je niet zal zien om die reden.

Hommels halen overigens wel wat nectar maar voor kortdurende opslag. Ze halen steeds kleine hoeveelheden en bewaren die in een soort urntjes. Ze hebben het nodig voor de energievoorziening.
Groetend, Albert



Bijgewerkt door - wilde op 27/05/2003 08:38:22

tonlien
Berichten: 3
Lid geworden op: za 17 mei 2003, 13:17
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Hoe krijg ik een bijennest uit mijn spouwmuur ?

Bericht door tonlien » ma 26 mei 2003, 23:07

Albert,

Nogmaals bedankt, 5 weken moet te overzien zijn. Enne de hommel-fotoos heb ik ook direct naar jouw e-mail adres en dat van Romée gestuurd.

Ton

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Hoe krijg ik een bijennest uit mijn spouwmuur ?

Bericht door Romée van der Zee » ma 26 mei 2003, 23:19

Romée had voor bijen wel een hele leuke methode. Ik ben eigenlijk benieuwd of deze zo ooit gewerkt heeft. Het probleem met bijenvolken in spouwmuren is meestal dat het nest vrij ver weg zit. Dan wordt die lok-actie moeilijk.
Vaak lukt het Albert, soms niet. Meestal kan ik de bewoners overtuigen dat de bijen in de spouw geen kwaad kunnen. Ik denk dat spouwen de holle bomen van nu zijn.
Als er na twee weken geen moer en geen nectar in de zesramer zit, dan is er blijkbaar ruimte genoeg in de spouw, en ligt het broednest te ver weg.
grtn
Romée

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Hoe krijg ik een bijennest uit mijn spouwmuur ?

Bericht door Frans vanTongeren » wo 28 mei 2003, 22:53

Tring..,
'Met Van Tongeren'
"U spreekt met mevrouw de Jong. Ik hoorde van Ton van Heeringen dat U imker bent. Kunt u een bijennest uit onze spouwmuur verwijderen."
'Nou.., mevrouw.., misschien kan Ton v.H. dat zelf wel voor u doen. Hij woont immers ook in Deventer.'
"Ja.., maar hij heeft een hartaanval gehad en hij durft het niet meer aan!"
'Ja, ja .., nu ik herinner me dat!'
'Eh, zitten die bijen hoog tegen de muur?'
" Ja.., wel drie hoog; we zijn het hele huis aan het verbouwen en het staat rondom in de steigers. Dus voor u een goede kans om erbij te kunnen komen."
'Maar .., die bijen zullen u toch geen kwaad doen mevrouw; misschien kunt u ze gewoon laten zitten!'
"Dat hebben we al drie jaar gedaan, meneer van T., maar nu kruipen ze door het plafond van de kamer onder het nest en ze maken de hele boel vies en smerig in die kamer.
Misschien kunt u die bijenraten weghalen; een metselaar die de muren herstelt, heeft een paar stenen weggebikt!"

'Goed mevrouw, o.k. dan , ik kom na het avondeten langs met een bijenkastje om ze in te doen.'
Ik dacht aan het stukje van Romee; die dame moet je serieus nemen. Niet achterbaks passeren dus!
(wordt vervolgd)

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Hoe krijg ik een bijennest uit mijn spouwmuur ?

Bericht door Frans vanTongeren » do 29 mei 2003, 12:15

Thuis begon ik aan de 'bijenmantelzorg'.
In een zesraamskastje liet ik zes raampjes met roestvrije draadjes (methode Albert)zakken.
Daarin wilde ik dan die weke raten drukken, zodat ze verticaal konden blijven hangen.
Bovendien nam ik een klosje raampjesdraad mee voor extra traliewerk.
Maar.., overdacht ik, dat is nog een heel gegoochel met die raten!
Laat ik ook maar de 'electric chair' meenemen.
Ik startte de motor van de Koreaan en gepakt en gezakt hobbelde ik heen ..in noordelijke richting.
Het was een enorm huis (in tweeen bewoond); zo groot als een schoolgebouw; die bijen hadden aan de toekomst gedacht.
De huishond stond direct op zijn achterpoten, strak aan de riem, maar het mormel werd tot de orde geroepen.
Samen met de 'huisvrouw' beklom ik trap 1. Daarna liepen we over veel losse planken en vervolgens bestegen wij trap 2 en direct daarna trap 3. Twee gevels verder wees ze me de bijenwoning aan.
Er werd flink gevlogen. Ik ging door m'n knieen en nevelde wat water naar binnen.
Daar zag ik wat raten hangen. Ze waren mooi blank, vers dus, maar afgeschermd door bijen werden ze niet. Bovendien begon hun knutselwerk pas op 60 cm diepte en de raten afsteken en naar buiten brengen.., leek me onbegonnen werk.
Ik keek naar het zesraams-kastje... Een visioen van Romee voor het scherm, haar blauwebrillenglazen; heur denktank ondersteunend met haar linkerhand.
Zonder steigers werd haar theorie hier onuitvoerbaar.
'Dit zal niet gaan lukken mevrouw de Jong', zei ik, 'De raten zitten te ver weg en de toegang is te smal om dat ratenpakket heel te kunnen houden'.
" Wat doen we dan, meneer Van Tongeren; er moet toch wat gebeuren!"
'Tja, triest, naar, vervelend', zei ik, 'maar het volk moet het loodje gaan leggen, als u de slaapkamers bijenvrij wilt krijgen'.
"Dan moet het maar", zei ze, "maar leuk vind ik het niet!"
Ik pakte mijn moordwapen op; een metalen stok van een meter lang, waaraan ik thuis al een kaartje met geelgroene zwavel had geknoopt. Vervolgens stak ik het dodelijke strookje aan en schoof het wapen naar binnen.
De walm kon ik opsnuiven. Verstikkend is het.
"Wat doet u nou..", riep ze uit, "vliegt mijn huis nu niet in de fik"
'Het gaat wel goed' zei ik (hoewel ik me ook zorgen maakte), ik beweeg de staaf voortdurend van voor naar achter en ook naar opzij. Het smeult meer dan het vlamt.'
Bijen vlogen voortdurend van buiten naar binnen; sommigen met stuifmeel aan de pootjes.
Hun dood tegemoet..; niet een keerde er weer!
Na een minuut was het kaartje uitgerookt.
Ik vulde het gat in de muur op met een grote plastic zak.
'Zullen we even in de kamers kijken', vroeg ik haar, 'even zien of u daar geen last van de zwaveldampen heeft?' Eigenlijk wilde ik zien of er toch gesmeul in het plafond was opgestart.
'Beettje domm geweeeest' zou Maxima mij hebben toegefluisterd.
Ze opende de kamers en het zag er brandvrij uit!
Bijen lagen dood op de grond en ze zoog ze direct op met de stofzuiger. Een van de ramen zat vol bijenpoep; bijen die door het plafond waren gekropen, wisten geen weg terug te vinden; dit proces was al dagen aan de gang geweest.
"Ik hoop dat het nu is afgelopen", zei ze, "hoeveel krijgt u van me?"
"Als u de Gemeente had gebeld, zou u 45 euro moeten betalen', antwoordde ik.
Ik reken er 20 euro voor.
"Goed meneer van Tongeren", zei ze en betaalde me haar smartengeld.
'Mevrouw de Jong, u belt maar als het niet gelukt is', zei ik, 'deel twee kost u dan niets!'
Ze schudde mij de hand.
Ik reed naar huis en zag aan de overkant haar pand in de steigers staan.
...
Het aantal bouwvakkers was daar drastisch afgenomen!
(einde verhaal)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten