Hoe krijg ik een bijennest uit mijn spouwmuur ?

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Hoe krijg ik een bijennest uit mijn spouwmuur ?

Bericht door Frans vanTongeren » wo 18 jun 2003, 16:43

In DE GELDERLANDER van 18-06-'03 stond het volgende (Fr.:ingekorte) bericht:

TIEL - De bestrijding van een wespennest afgelopen weekeinde in Tiel is uit de hand gelopen. Bij het uitroken van de wespen ontstond brand. Het nest zat in de spouwmuur van een woning aan de Jan Tooropstraat in de Tielse wijk Rauwenhof.
De brandweer van Tiel had de zaak snel onder controle. Er was brandschade. Het bluswerk heeft in de woning en het huis ernaast waterschade veroorzaakt. Waarschijnlijk hebben de wespen het niet overleefd.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Hoe krijg ik een bijennest uit mijn spouwmuur ?

Bericht door bee-tree » di 02 feb 2021, 11:04

Romée van der Zee schreef:
ma 26 mei 2003, 11:26
Dag Ton,
De bijenvolken die ik in een spouw gezien heb, en dat zijn er heel wat, hadden gelukkig een aanvliegopening die vrij hoog was. Dan heeft eigenlijk niemand er last van, eerder plezier.
Als het op een ongelukkige plaats zit moet je het bijenvolk inderdaad verwijderen. Albert beschrijft een snelle methode. Ik wil een alternatief beschrijven, waarvoor je de medewerking van een plaatselijke imker nodig hebt. Bovendien duurt het enkele weken. Het voordeel is echter dat het bijenvolk in leven blijft.

1. De imker plaatst een zgn. zesramer voor het aanvlieggat, met een opening aan de achterkant die naadloos aansluit. In de zesramer ook een stuifmeelramen hangen, verder lege uitgebouwde raat.
2. Als je geluk hebt trekt de moer (= koningin) in de zesramer, en gaat daar aan de leg. Bijenvolken hebben n.l. altijd de neiging om het broednest aan de voorzijde te hebben, en de nectar aan de achterzijde (en bovenkant). Vaak is de spouwruimte beperkt, en vinden ze de weg naar het kastje snel.
3. Als de moer niet naar de voorkant komt, maar er wel verse nectar in de zesramer wordt opgeslagen, kan de komst van de moer geforceerd worden, door een raam met eitjes in de zesramer te hangen.
4. Zo gauw de imker constateert dat de moer in de zesramer zit, plaatst zij (of soms hij), een stukje koninginnenrooster tussen muur en zesramer. Dan duurt het nog hoogstens 20 dagen voor de zesramer meegenomen kan worden.
5. Maak daarna de muur snel dicht. Anders heb je grote kans op een nieuwe bewoning.

Deze benadering is natuurlijk bewerklijker, maar ook wel een spannend avontuur voor jou en de kinderen. En je geeft de bijen een kans op overleven.
Romée

Momenteel leven wij dik 20 jaar na de oprichting van het imkerforum.
Romée is mede-maakster vanaf het eerste uur.
Sarah. Romée geeft ons hoop om 'n bijenvolk uit de spouw te lokken
met behulp van een kastje tegen het gat in de muur. Zjef :b10:
P.S.
Dit bericht past bij het topic "Muurkast" van Sarah in de rubriek
"Vraagbaak,Beginnersvragen " van 2021
Sarah, weet je zeker dat jouw twee volken in de spouw honingbijen zijn ? :mrgreen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten