Bijen als lekkernij

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:
Bijen als lekkernij

Bericht door Huib Koel » vr 06 jun 2003, 08:42

Gisternamiddag nog even langs de bijenstand in de waterleidingduinen gelopen. Het was zonnig met een lekkere temperatuur. De bijen vlogen af en aan, kwamen o.a. met oranje stuifmeel terug.
Mijn aandacht werd getrokken door een grote libelle. Die cirkelde rond de dennen en reageerde op langs vliegende bijen. Opeens dook ze weg op de grond. Ik zag de grasstengel waar ze zat. Liep erop af en kon tot op armlengte komen. Het was de Grote Keizerlibelle. Ze was duidelijk bezig met iets anders, en lette niet op mijn aanwezigheid.
Helaas had ik mijn fototoestel niet meegenomen. Ik kon heel goed zien hoe ze een honingbij aan het verorberen was.....

Zaterdag ga ik weer de duinen in, dan ga ik langs één van de kanalen zitten kijken. Verrekijker en de thermoskan koffie mee. Vogels scheren dan over de duindoornstruiken. Je kan goed zien dat ze insecten vangen en die al vliegend opeten. Ze houden het insect met één poot vast en trekken met hun snavel de vleugels eraf. Die zie je in het zonlicht naar beneden dwarrelen. Een spectaculair gezicht.
Boomvalken zijn gek op libellen.



Huib Koel :cool:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten