Hoornaars

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Hoornaars

Bericht door maartenkleijne » do 07 aug 2003, 14:57

In een ongebruikte korf op de bijenstand aan de Museumlaan, Huizen NH, ontdekte JP -leuk op bezoek met zwarte koniginnen, waarover later meer- een klein hoornaarnest, met misschien 20 hoornaars.

Bart ter Steege
Berichten: 2
Lid geworden op: do 07 aug 2003, 12:19
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Hoornaars

Bericht door Bart ter Steege » vr 08 aug 2003, 12:33

te laat......
Het nest was het niet het nest bovenin de nok maar het nest van de hoornaars zat in het vogelkastje dat aan de muur van het schuurtje hing. M'n vader heeft er kokend water in gegooid en een kwartier later het kastje van de muur gehaald, alles dood. Aan de ene zeg ik, jammer voor die beesten...maar aan de andere kant ben ik blij dat ze daar weg zijn, ze zaten daar wel erg lastig.
Bedankt voor jullie hulp,
Bart ter Steege.

elckerlyc
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 22:12
Contacteer:

Re: Hoornaars

Bericht door elckerlyc » wo 13 aug 2003, 12:11

[...] Laatst dacht ik een zeer grote wesp in mijn tuin
te zien maar het bleek een libel te zijn met een geel lijf.
Had dit noch nooit eerder gezien en zou ook nu niet weten
welke libel het is!Wist ook niet dat zulke libellen bestonden,
het was duidelijk een libel omdat het bij zit goed zichtbaar
was, vleugels uitgespreid.
mvrgr Frits

Frits
Hi Frits,
Mannelijke, geheel uitgekleurde gele libelles zijn er inderdaad niet veel, maar vrouwtjes, en vooral onuitgekleurde mannetjes des te meer.
Als je dacht dat het een wesp was zal het wel niet een hele grote zijn geweest, ik denk eerder aan een rode of zwarte heidelibelle, daarvan bestaan soorten tussen de 4,5 (zwarte-) en 6,5 (steenrode- en bruinrode heidelibelle) centimeter.

Kees

Anke
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 18 aug 2003, 11:49
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Hoornaars

Bericht door Anke » ma 18 aug 2003, 11:53

Hoornaar!

Als ik de foto's zien van de hoornaars dan zitten wij ermee!
Vooral tijdens de hitte hebben we er een aantal binnengehad (dan vooral 's avonds als er licht brandt).En ze maken een verschrikkelijk geluid! Kan het zijn dat zij een nest kunnen maken in een schoorsteen aangezien we er altijd heen en weer zien vliegen rond die schoorsteen? Of is daar dan een nest in de buurt?
Ik vind dat ze toch wel agressief zijn hoor! En voel me niet op mijn gemak!!

Groetjes,
Anke

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten