Expeditie NEV

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:
Expeditie NEV

Bericht door Huib Koel » za 02 aug 2003, 22:27

Zoals aangekondigd deed ik vandaag mee aan de excursie van de NEV, de
Nederlandse Entomologische Vereniging, in 'mijn' gebied de Amsterdamse Waterleidingduinen. Van 10.00 uur tot 18.00 uur trokken we door de duinen, de meesten gewapend met vangnet en zuigfles.
Het was warm. Veel planten waren reeds uitgebloeid. Toch hoorde ik diverse namen van solitaire bijen langskomen... zijdebijen, maskerbijen.... van harkwesp (bembix) tot aan tangwespen (zo groot als een mier).
Gelukkig ook een pluimvoetbij en een slobkousbij.. Ik heb nu geleerd waarop te letten.
Dat de honingbij ook op Peen vliegt, wist ik niet.....
(dus wellicht een nieuwe plant voor de gids).
Afbeelding

Op dit forum gaan we nog veel meer horen over solitaire bijen.
groet,

Huib Koel :cool:


Bijgewerkt door - Huib Koel op 07/08/2003 21:27:30

henkv
Berichten:105
Lid geworden op:vr 03 jan 2003, 15:57
Imker sinds:1986
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica KI, f1
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Expeditie NEV

Bericht door henkv » za 02 aug 2003, 23:44

Mooie foto Huib.

Zelf wist ik wel dat onze bijtjes op peen (wortel ) vliegen.
Bij onze vereniging ( drachtplantentuin ) hebben we een stukje moestuin dat er dus staat voor de bijtjes. We laten dus alles door schieten. Het tweede jaar komt er een heel mooi bloemscherm in de peen. Ook witlof, prei en vele andere tweejarigen hebben een mooie bloeiwijze. Maar 95% van de mensen kent de bloeiwijze niet omdat ze de groente oogsten voor zichzelf en dus onze bijtjes geen kans geven om ook een graantje ( nectar en stuifmeel ) mee te pikken. Soms als we een schoolklas ontvangen en je legt de kinderen uit dat dat groene plantje sla is wat ze thuis op hun bord krijgen, kijken sommige je aan alsof ze het in Keulen horen donderen, maar meneer sla koop je toch in de winkel!!!!. Onvoorstelbaar maar waar.

Henk Vermeulen.


Bijgewerkt door - henkv op 03/08/2003 10:28:17

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Expeditie NEV

Bericht door Huib Koel » do 07 aug 2003, 21:32

Naast de Harkwesp, die uitsluitend op bepaalde vliegen jaagt (en precies weet waar haar larven onder het zand zitten....

Afbeelding

en die dan regelmatig kijkt of er nog genoeg vlees (lees vliegen) voor de larven aanwezig is.....

Afbeelding

zit de bijendoder op een grasspriet in de duinen op mijn honingbijen te wachten.

Afbeelding

En het is al zo warm voor de bijen.....

Huib Koel :cool:

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Expeditie NEV

Bericht door Hans van der Post. » do 07 aug 2003, 22:38

Huib, bijendoder? je hebt een graafbijendoder en een bijenwolf. Deze heb je op de foto gezet! Mij is dit nog niet gelukt omdat ze zeer schuw is.
Hans.
:wink:

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Expeditie NEV

Bericht door Huib Koel » vr 08 aug 2003, 08:43

Huib, bijendoder?
Hoi Hans, Je hebt gelijk: ik bedoelde ook de bijenwolf. Maar ze doodt wel bijen! :wink:
Ze liet zich gemakkelijk bekijken. Kwam ik te dicht bij dan vloog ze eventjes op om in de buurt op een ander takje te gaan zitten.



Huib Koel :cool:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten