wespenkoningin

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

wespenkoningin

Bericht door Oude Essink » do 25 dec 2003, 12:57

Vorige week trok ik een buitenliggende tuinhandschoen aan; en jawel: in twee van de vijf vingers zat een wespenmoer verstopt; leverde twee fikse steken op en twee vingers die pijnlijker en dikker waren dan wanneer het bijensteken waren geweest.
Afbeelding
Deze jongedame kwam op de eerste kerstdag tegen het raam vliegen (binnen!); tevoorschijn gekomen uit het naar binnen gebrachte kachelhout. Zij heeft geen kans gekregen mij te steken.
hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: wespenkoningin

Bericht door Wim Joosten » do 25 dec 2003, 13:19

Dat overkomt mij af en toe ook wel eens, dat er een wespenkoninging met het haardhout de kamer binnenkomt. Het lukt me dan wel weer om deze moer weer ongeschonden naar buiten te krijgen. Ik vraag me wel af of zo'n moertje dan wel weer een nieuw plekje vind om verder te kunnen overwinteren. Of is dit moertje dan zodanig verstoord dat het ten dode opgeschreven is?

Een tuinhandschoen zal voor jou nooit meer hetzelfde zijn, Hennie. Voor mij nu dus ook niet meer.
Het doet mij denken aan een film. Een western. In die film klopten de cowboys eerst hun laarzen uit, want er zou wel eens een schorpioen in kunnen zitten.
Dus buitenliggende handschoenen in de winter eerst uitkloppen voordat je ze aantrekt [:)]

Met vriendelijke groet,
Wim

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: wespenkoningin

Bericht door Frans vanTongeren » do 25 dec 2003, 13:42

Jongens/Meiden (prettige Kerstdagen)..dit 'gebeuren' komt meer voor!
Surf naar:
Wespenkoningin en koningshuis
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... enkoningin

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: wespenkoningin

Bericht door Oude Essink » do 25 dec 2003, 14:56

""Dus buitenliggende handschoenen in de winter eerst uitkloppen"": Dat zal niet meevallen, Wim,; ze zitten in de toppen van de vingers!
""Het lukt me dan wel weer om deze moer weer ongeschonden naar buiten te krijgen""; of ze het overleeft weet ik niet; zal er waarschijnlijk van af hangen of ze vocht binnen gekregen heeft en op welke termijn het dan weer gaat vriezen.
Ik vind er wel een probleem in trouwens of je de moeren, die je tot begin voorjaar tegen komt, moet laten vliegen: hoe meer er overblijven hoe groter de kans, dat je de omgeving een "vervelende"nazomer bezorgt. Met hout en al de kachel in, zoals Frans suggereert, is wellicht het beste.

hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: wespenkoningin

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 25 dec 2003, 20:43

leverde twee fikse steken op en twee vingers die pijnlijker en dikker waren dan wanneer het bijensteken waren geweest.
Ook mij is dit opgevallen. Dit imkerjoch heeft deze nazomer getrahct om een fiks wespennest uit te roeien. Met alleen een kapje op en tuinhandschoenen ben ik het wespenbolwerk -verschanst in een spouwmuur- te lijf gegeaan. Flinke opgezwollen vingers en lippen was mijn beloning.

---
Mijn buurman zegt dat het gif van wespen agressiever is omdat hun rantsoen zeer verschilt met dat van bijen. Zij scharrelen van de vreemdste plaatsen hun korstje bijeen.

Ik betwijvel dat. Zeker nu ik van Hennie hoor dat hij bij het steken van een wespen K. ook worstvingers krijgt. (Nu zal het rantsoen er niet meer zoveel toedoen.) Het gif van een wesp heeft schijnbaar toch andere soort verbindingen. Toch heb ik ooit ergens (wetenschappelijk verantwoorde literatuur)gelezen dat het gif vrijwel identiek is.


j.p.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: wespenkoningin

Bericht door maartenkleijne » do 25 dec 2003, 21:29

Het gif van bijen en wespen lijkt teveel op elkaar om een heel andere reactie te geven, maar bij allergieen kan het wel iets uit maken.
Het grootste verschil zit in de hoeveelheid gif dacht ik, zeker bij een wespenkoningin.
Een gifblaas van een bij is nogal klein en levert ook klein bulten op.
Een wesp kan herhaaldelijk steken maar ook een flinke giftstoot ineens afgeven.
Ik ben wel eens door een wesp vijf maal -door toeval- in dezelfde oksel gestoken, en alle vijf gaven ze meer last dan ik ooit van eeen bijensteek heb gehad.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: wespenkoningin

Bericht door Oude Essink » do 25 dec 2003, 22:27

1. De steek zelf was pijnlijker; heeft op zich nog niets met het gif te maken. 2. Uit mijn hoofd: bijengif en wespengif bestaan beide uit dezelfde vier chemische stofjes. de onderlinge percentages van deze stoffen verschillen bij beide; dit kan het verschil in reactie beïnvloeden. Of zit ik ernaast [?]?

hennie oes

Afbeelding

Erik
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 02 sep 2002, 11:31
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: wespenkoningin

Bericht door Erik » vr 26 dec 2003, 09:38

Hallo Hennie,

bekijk dit eens. Misschien word je hier wijzer van:

http://www.allergologie.nl/Insectengif_en_Allergie.htm

Als ik die tabel bekijk met samenstelling van bijengif en wespengif zie ik een aantal verschillen. Dat verklaard misschien waarom een wespensteek pijnlijker is dan een bijensteek.

Groeten
Erik

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: wespenkoningin

Bericht door Frans vanTongeren » vr 26 dec 2003, 10:23

Erik,
Als je geen medische opleiding hebt gehad, haak je af na enig leeswerk.
Van onderstaand stukje heb ik wel verstand; maar de dokters minder lijkt me...

Na de overwintering worden honingbijen actief in het voorjaar als de buitentemperatuur stijgt en de voorjaarsbloeiers weer hun voedsel (nectar) produceren. In hun voedselzoektocht helpen ze tegelijkertijd bij het bevruchten van bomen en overige insectenplanten. Vooral in de fruitteelt zijn honingbijen onmisbaar. Bijen vliegen rond in de periode maart tot en met oktober. Ze steken om zich te verdedigen en zullen dat vooral doen wanneer ze in hun zoektocht naar voedsel worden gestoord. Insectensteken in het voorjaar zijn dan ook vaak afkomstig van bijen. De afnemende buitentemperatuur, het verminderen van het aantal zonuren en de eerste nachtvorst zorgen snel voor het uitsterven van de populatie. De koninginnetjes gaan de volgende overwinteringfase in. In Afrika en op het Amerikaans continent zijn zgn. "killer-bees" berucht vanwege hun snel irritatief en agressief gedrag. Deze bijensoort is een kruising tussen oorspronkelijk uit Afrika afkomstige wilde bijen met gecultiveerde honingbijen en worden ook wel "Africanized honeybees" genoemd.

Erik
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 02 sep 2002, 11:31
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: wespenkoningin

Bericht door Erik » vr 26 dec 2003, 11:43

Hoi Frans,

je hebt helemaal gelijk. Waar het mij om ging is dat er dus wel degelijk een verschil zit in de samenstelling van bijen- en wespengif en dat daardoor misschien te verklaren is waarom een wespensteek (meestal) pijnlijker is.

Misschien ook wel omdat imkers vaker door bijen gestoken worden dan door wespen en daardoor een resistentie opbouwen tegen bijengif maar niet tegen wespengif ?

De meeste mensen die gestoken worden door bijen zullen ook last van zwellingen krijgen. Ik krijg het ook nog steeds alhoewel ik al wel een duidelijke afname zie van de tijdsduur van de zwelling.
Maar misschien als ik door een wesp gestoken wordt is die zwelling weer te vergelijken met de eerste bijensteek die ik ooit gekregen heb ?

Wie het weet mag het zeggen. Zijn er geen dokterende imkers ? Of imkerende dokters ?

Groeten
Erik

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten