Pop-raadsel

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Pop-raadsel

Bericht door Hennie Peters » wo 16 jun 2004, 21:52

Erik,

Volgens mij wilde Albert daarmee zeggen dat de benaming vlieg te algemeen is.
Hij gaf alleen maar aan dat het geen vlinder of mot was.


groet,
Hennie

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Pop-raadsel

Bericht door wilde » wo 16 jun 2004, 23:06

.. wilde Albert daarmee zeggen dat de benaming vlieg te algemeen is.
Zo is het.
Erik, wat is het verschil tussen de echte (ribesii) en de valse (vitripennis) Syrphus?
Wat hebben die dan te zoeken op klimopblad?

Æbe
Berichten: 297
Lid geworden op: za 25 okt 2003, 11:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Pop-raadsel

Bericht door Æbe » do 17 jun 2004, 00:03

een pop met een puntje is voor mij ook een raadsel,en als er ook nog geen vlinder uit is gekomen,blijven er maar een paar groepen over.ik hou het toch maar op een of andere pijlstaart, en de bekenste voor mij is dan de ligusterpijlstaart

Æ.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Pop-raadsel

Bericht door wilde » do 17 jun 2004, 12:27

ligusterpijlstaart
Denk je dan dat die past in een cocon van 7 mm lengte? Ik had al gezegd dat het geen vlinder was, dus ook geen pijlstaart.

Harm van de Pas
Berichten: 35
Lid geworden op: do 23 nov 2000, 00:00
Locatie: Angeren

Re: Pop-raadsel

Bericht door Harm van de Pas » do 17 jun 2004, 18:21

Dag Albert,

Ik denk ook dat het een (zweef)vlieg is en wel een Spilomyia.
Maar welke? een gokje; de diophtalma. Deze vliegen zijn ruim 1 cm groot, maar ik ga ervan dat als ze uit de pop komen nog een stuk "groeien".

gr.

Harm

Æbe
Berichten: 297
Lid geworden op: za 25 okt 2003, 11:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Pop-raadsel

Bericht door Æbe » do 17 jun 2004, 20:29

klein foutje,maar dan kan het ook een Criorhina zijn.

Æ.

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Pop-raadsel

Bericht door Erik Speksnijder » do 17 jun 2004, 20:59

Sorry,
Ik had de melding "vlieg" niet goed begrepen.
De valse bessenzweefvlieg noemde ik, omdat deze soort vrij algemeen is en ik van deze zweefvlieg in een boek eens een afbeelding van een pop zag, die heel erg op de jouwe leek. Ook leek de vaag zichtbare tekening in de pop wel op deze zweefvlieg. De door jou genoemde bessenzweefvlieg kan uiteraard ook - ik riep zo maar wat.
Het verschil tussende genoemde valse en "echte" zijn volgens mijn zweefvliegengids: valse - onbehaarde ogen, dij 3 op top aan buitenzijde kleine gele haartjes, "echte" - onbehaarde ogen en zwarte haartjes aan top van dij 3.
De larven van deze soorten leven op heesters en bomen, waar ze zich tegoed doen aan bladluizen. Zodoende zou een pop op de klimop terecht kunnen zijn gekomen (mits het dit beestje natuurlijk is, anders [:I]!).


Erik

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Pop-raadsel

Bericht door wilde » do 17 jun 2004, 22:18

Bedankt Erik,
Je was de enige met het goede antwoord.
De 'echte' heeft neem ik aan behaarde ogen (typefoutje?). Ik heb de foto van het insect nog eens goed bekeken en denk dat de ogen onbehaard zijn. Je ziet wel haren, maar die staan denk ik tusssen de ogen. Een volgende keer zal ik beter opletten op die eigenschap. Ik denk ook dat de haartjes op de buitenkant 3e dij geel zijn en niet zwart. Dan moet het de Syrphus vitripennis zijn.

Het was bovendien nuttig voor mijzelf want ik dacht dat het de S. ribesii was. Het is een wonder dat uit zo'n nietige cocon zo'n mooi compleet beestje tevoorschijn komt. Inmiddels heb ik in de tuin vermoedelijk ook de larfjes gezien, deze keer op erwtenplanten. Het zijn een soort slak-achtige larfjes. Daar doen ze dan goed werk met luizen eten. De klimop zit altijd dik onder de luis en dat is dus een goede proviandkamer voor deze dieren.

Als je adres de laatste jaren niet veranderd is, heb ik het nog wel. Ik zal je een zaadpakket voorjaarsbolgewassen sturen.
Groetend, Albert

Hier is de foto, waarop het insect de ogen poetst met de voorpoten. Bijzonder is dat deze zweefvlieg hier voor het eerst buiten het potje zit en nog brandschoon is. Normaal zie je veel stuifmeel en ander stof op dergelijke zweefvliegen. Het diertje bleef maar even zitten. Ik kon slechts 2 foto's maken en weg was hij (of zij?).
http://www.ahw.dds.nl/pictures6/syrphus ... is025b.jpg

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Pop-raadsel

Bericht door maartenkleijne » do 17 jun 2004, 22:34

Ik had niks bij te dragen, maar zo'n reeks als deze doet mij veel genoegen!

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Pop-raadsel

Bericht door wilde » vr 18 jun 2004, 21:37

Als afronding nog een beestje dat ik eerder in een potje deed. Ik sprak er over toen ik het had over Thomas en zijn keverlarve. Daar zat ik dus ook goed mis, want ik had soortgelijke poppen gevonden en in een pot gedaan met een laagje matig vochtige aarde, veronderstellende dat het kevers betrof.
Dit waren de poppen (met zo'n mooi scherp puntje):
http://www.ahw.dds.nl/pictures1/noctuap ... pa001b.jpg

En dit kwam er na ongeveer 2 weken vandaag uit (de vlinder zit nog op de binnenwand van het potje):
http://www.ahw.dds.nl/pictures6/noctuapronuba009b.jpg
http://www.ahw.dds.nl/pictures6/noctuapronuba011b.jpg

Het is een algemene nachtvlinder die de Nederlandse naam Huismoedertje heeft. Een vlinder dus en geen kever.
Deze Noctua pronuba is een grote mot van ongeveer 3 cm, waarvan de mannetjes donkerder zijn dan de vrouwtjes. Dit zou misschien een vrouwtje kunnen zijn vanwege de meer grijze kleur. De soort behoort tot de grote familie van de uilen. De ondervleugels zijn oranjegeel met een zwarte rand en die gebruiken ze wel als afschrikking. Ze laten die dan in een flits zien.
Dit zijn toch wel leuke verrassende probeersels.
Zeg Thomas, wat is er met jouw pot gebeurd?
Groetend, Albert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten