Hornet, hoornaar, moordenaar ?

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:
Hornet, hoornaar, moordenaar ?

Bericht door Hennie Peters » ma 28 jun 2004, 08:59

Er is gisteren een programma op tv geweest over een insect dat binnen een paar uur een hele bijenpopulatie uitmoord. Toen ik thuis kwam vertelden mijn kinderen dat het om de hoornaar ging. Het was een engelstalig programma en het beestje werd in de ondertiteling een hoornaar genoemd.
Weet iemand om welk insect het hier gaat ?

groet,
Hennie

Imkerij Westland
Berichten:143
Lid geworden op:do 21 feb 2002, 13:12
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hornet, hoornaar, moordenaar ?

Bericht door Imkerij Westland » ma 28 jun 2004, 09:25

Hennie,

Ik heb een stukje van het programma "Bugs" gezien en het betrof ondermeer de Japanse hoornaar. De reporter en een Jappaner, trokken pakken aan alsof ze bij het EOD (explosieve Opruimings Dienst) behoorden. De nesten bestonden hoogstens uit een paar honderd dieren die volgens het verhaal in enkele uren een bijenvolk volledig ten gronde konden richten. De hoornaars spoten gif (zonder te steken) en hiermee werden indringers gemarkeerd, vervolgens vielen de overige nest bewoners massaal aan. Wat mij verder opviel is dat deze hoornaars vermoedelijk weerhaken aan hun angel hebben want de gifblaas bleef achter nadat ze gestoken hadden.

grasmus
Berichten:18
Lid geworden op:za 26 jun 2004, 21:43
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Hornet, hoornaar, moordenaar ?

Bericht door grasmus » ma 28 jun 2004, 23:15

een hoornaar is van de familie plooivleugelwespen en wordt in europa tussen 20mm &35mm groot.
heeft kleuren van wesp maar heeft roodbruin borststuk.
nesten van gekauwd hout en speeksel

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hornet, hoornaar, moordenaar ?

Bericht door Hennie Peters » ma 28 jun 2004, 23:35

dag Chantal,

Ik dacht dat de hoornaar die wij hier vinden op een dieet van plantaardig voedsel leeft. Of hebben ze toch dierlijke eiwitten nodig voor het voeden van de larven ?
Als het zo is dat onze hoornaar een vegetarier is en de japanse een carnivoor, hebben we dan te maken met een foute naamgeving of zijn ze toch verwant ?


groet,
Hennie

frits dalm
Berichten:280
Lid geworden op:di 12 dec 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Hornet, hoornaar, moordenaar ?

Bericht door frits dalm » di 29 jun 2004, 00:07

Een hoornaar is de grootste plooiwesp in
nederland en is dus zelf een zoutekouw
maar moet haar broed grootbrengen met
dierlijkeiwit, dat ze in een paar uur
een bijenvolk afmaken lijk mij sterk
ze kunnen wel in de loop der tijd een
volk op de afgrond brengen.
mvrgr Frits

Frits

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Hornet, hoornaar, moordenaar ?

Bericht door wilde » di 29 jun 2004, 09:11

Hennie, wespen en hoornaars gebruiken uitsluitend dierlijk voedsel voor hun larven. Voor zichzelf hebben zij suikers nodig. In het begin van het voorjaar, als het nest met larven nog in de maak is, zie je de koninginnen voor zichzelf dan ook nectar halen. Ik maakte er dit voorjaar plaatjes van op appelbloesem. Als het nest ten einde loopt in het najaar zie je herzelfde. Dan vliegen ze graag op zoetigheid en ook op nectar, bijv. klimopbloemen.
Als het broednest normaal functioneert hebben de werksterwespen voldoende aan de zoete uitscheiding van de larven. De larven voorzien de werksters dus van de energie, nadat die larven dierlijk voedsel hebben omgezet. Als in het najaar het broednest terugloopt (en ook de temperatuur) krijgen ze te weinig van de larven en gaan ze andere suikers zoeken.

De film is een paar maanden geleden ook uitgezonden en hier ergens besproken. Ik heb er toen een deel van gezien, en het was indrukwekkend gefilmd, maar wel op de wijze die indruk moet maken, zoals ze dat ook doen met slangen, krokodillen, haaien e.d.
Het is allemaal gericht op sensatie.
De Japanse hoornaar houdt er waarschijnlijk inderdaad wat andere leefgewoonten op na, maar zal zijn prooidieren nooit allemaal vernietigen. In de film is het agressieve gedrag vermoedelijk geforceerd door de bijenkast in de buurt van de hoornaars te zetten. Dat accepteren ze niet en ze moorden het gehele volk in een paar uur uit. Ongelooflijk maar waar.

Jammer dat ik opnieuw niet wist dat de film uitgezonden werd, want ik had hem willen opnemen.
Albert

jellehulzinga
Berichten:134
Lid geworden op:za 19 jun 2004, 21:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Hornet, hoornaar, moordenaar ?

Bericht door jellehulzinga » di 29 jun 2004, 10:09

Heb op mijn website een LINK die naar een filmpje over Hoornaars leidt. Het betreft de Grote Amerikaanse Hoornaar. Filmpje van 4 minuten (heel erg gedramatiseerd)die Microsoft ergens beschikbaar heeft gesteld en ik toevallig vond. Haal daar de url maar vandaan, http://www.bijengif.info en vertel mij dan eens hoe ik zo'n filmpje moet downloaden (jatten). Dat lukt mij maar steeds niet. hahaha
Nog een kanttekening van mij betreffende "onze" Hoornaar.(Vespa Crabro, Hornet)
Ben al 20 jaar geleden begonnen met informatie in te winnen rond dit diertje omdat het bijna was uitgeroeid. Eén van de grootste problemen hierbij is het feit dat de Hoornaar in de volksmond "met 3 steken een mens doodt en met 7 steken een paard". Dat is natuurlijk onzin maar probeer dat fabeltje maar eens de deur uit te krijgen. Verder wordt de Hoornaar bijna stelselmatig verward met een Horzel (Hypoderma Diana, Warble Fly), een vlieg die onderhuids eitjes legt, vooral bij paarden en koeien.
Gelukkig gaat het bij mij in de buurt nu heel goed met de Hoornaar en ze komen regelmatig even bij mijn bijenstand voorbij en proberen dan een bij te vangen. Lukt ze meestal niet maar "de jacht" is heel boeiend om te zien. Verder jagen ze hoofdzakelijk op Zweefvliegen en gewone Wespen. Nee, de echte "bijendoders" bij mij zijn de grote Libellen. Dat zijn pas echte jagers.

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hornet, hoornaar, moordenaar ?

Bericht door Hennie Peters » di 29 jun 2004, 11:01

Jelle,

Streaming video zoals dit filmpje zou je moeten kunnen vastleggen in een file met het programma Moviemaker van Micro$oft (http://www.microsoft.com/windowsxp/down ... aker2.mspx).
Ik zal het na mijn werk eens bekijken, bedankt voor de link (http://stream.eizodana.com/olympus/m01_hi.wmv).



groet,
Hennie

jellehulzinga
Berichten:134
Lid geworden op:za 19 jun 2004, 21:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Hornet, hoornaar, moordenaar ?

Bericht door jellehulzinga » di 29 jun 2004, 17:20

Dag Hennie,
Heb Movie Maker 2 gedownload (Er stond: kan niet meer verwijderd worden, maar dat nam ik op de koop toe)en kan nergens een mogelijkheid ontdekken om iets te importeren van het web. Uitsluitend bestanden van de computer kun je er bewerken enz. Wel ben ik met mijn Media Player (9.0) een eind gekomen maar ik ben niet zo goed in dit soort dingen en dat lukte dus net niet. (fout melding, regel 217, teken 6.
Hartelijk bedankt voor de moeite!
Jelle

StefaanDeputter
Berichten:84
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 21:15
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Hornet, hoornaar, moordenaar ?

Bericht door StefaanDeputter » di 20 jul 2004, 16:34

Hello Albert,

Ik heb die documentaire ook gezien: ik dacht op National Geografic Channel.
Op de website van NGC heb ik gevonden dat die heruitgezonden wordt op 22 september om 16.00u.
http://www.nationalgeographic.be/channe ... 0fe2bf217f
en "hornets" typen in "Zoeken"
Misschien ook wel een programma op 22-8 om 18.00u.
Groeten
Stefaan

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten