Waarschijnlijk wespennest.

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Pearl
Berichten:7
Lid geworden op:wo 07 jul 2004, 13:58
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Waarschijnlijk wespennest.

Bericht door Pearl » wo 07 jul 2004, 14:20

Hallo,

Ik ben Karin Dekkers, woon in Zoetermeer en heb het volgende probleem.
Ik heb gisteren een zinken emmer verplaats met daarin geraniums en volgens mij zit daar een wespennest onderin.
We zagen al een tijdje bijen en wespen rond vliegen hier, maar wij namen aan, dat die gewoon op de bloemen afkwamen.
Maar toen we de emmer verplaatst hadden, waren het er ineens wel heel erg veel en zijn we op onderzoek uitgegaan en toen kwamen we er dus achter, dat de wespen niet naar de bloemen, maar naar de aarde toe vlogen en daarin kropen.
Mijn vraag is nu. Ik hoorde van een vriendin van mij, dat sommige imkers ook wespen en wespennesten weghalen.
Is dit zo en zo ja, weet iemand dan een imker in of rond zoetermeer, die dit wilt doen???

Ik wil voor de zekerheid een foto neerzetten, die ik toevallig verleden week heb gemaakt, om te kijken of het inderdaad wel om wespen gaat.
Afbeelding

Ik hoop, dat iemand ons kan helpen.

Groetjes!
Karin

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Waarschijnlijk wespennest.

Bericht door wilde » wo 07 jul 2004, 17:08

Karin, het insect op de mooie foto die je laat zien, is een zweefvlieg: de halvemaan-zweefvlieg (Scaeva pyrastri).
Dat is dus geen wesp. Het diertje heeft geen angel, kan niet bijten en is dus volkomen ongevaarlijk.
Volop genieten dus van deze mooie zweefvlieg!
Albert de Wilde
http://www.ahw.dds.nl/pictures1/scaevapyrastri011b.jpg

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: Waarschijnlijk wespennest.

Bericht door hans hoogendoorn » wo 07 jul 2004, 17:08

hallo Karin

het beestje op de foto lijkt mij een (zweef)vlieg, welke weet ik niet. Ik maak dat op uit 2 vleugels ipv 4, grote ogen en hele korte voelsprietjes.
Zij kunnen hetzelfde zoemende geluid maken als bijen en wespen. Sommige zweefvliegen strooien hun eitejs in vervuild water.
Misschien geeft dit je wat houvast bij je zoektocht.

Hans Hoogendoorn.

Pearl
Berichten:7
Lid geworden op:wo 07 jul 2004, 13:58
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Waarschijnlijk wespennest.

Bericht door Pearl » wo 07 jul 2004, 18:05

Dank jullie wel voor de reacties!!!

Maar dus als ik het goed begrijp hoef ik me geen zorgen te maken, dat ik of mijn gezinsleden gestoken worden oid???
Het is me wel opgevallen, dat ze verschillend van kleur en omvang zijn...
Dat van het water zou een verklaring kunnen zijn, hoe ze in die aarde terecht zijn gekomen...
Wij hebben namelijk een regenton, waar wij het water uitscheppen om de planten water te geven...
Is het ook normaal dan, dat ze in de aarde een "nest" hebben???

Nog een laatste vraag(voor voorloig, vrees ik[:)])
Gaan ze ook weer weg???

Ik wil morgen nog wel proberen, of ik van meerdere foto's kan maken...

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Waarschijnlijk wespennest.

Bericht door wilde » wo 07 jul 2004, 19:51

Karin, de larven van de soort die jij gefotografeerd hebt, eten bladluizen en leven dus niet in het water. Misschien heb je je vergist en zag je de zweefvlieg voor één van de wespen aan, die er wellicht ook zijn. Die laatste nestelen dikwijls in de grond. Maak nog eens wat andere foto's, dan wordt het misschien duidelijker.
Groetend, Albert

Pearl
Berichten:7
Lid geworden op:wo 07 jul 2004, 13:58
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Waarschijnlijk wespennest.

Bericht door Pearl » do 08 jul 2004, 11:17

Hier een paar foto's, die ik net heb genomen.
Ze zijn trouwens sinds vandaag heel erg druk met het versjouwen van de larven/maden.

Afbeelding
De ingang cq uitgang van het nest.

Afbeelding
Wesp/zweefvlieg met op de achtergrond een larve/made.

Afbeelding

Afbeelding

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Waarschijnlijk wespennest.

Bericht door Huib Koel » do 08 jul 2004, 20:48

De insecten op de laatste foto's zijn duidelijk anders dan die van de eerste.
De eerste is een zweefvlieg, maar deze laatste zijn wespen. Foutje?
groet
Huib

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Waarschijnlijk wespennest.

Bericht door wilde » do 08 jul 2004, 22:52

Karin, dit is de gewone wesp (Vespula vulgaris). Die kunnen dus wel steken! Dat doen ze bij verstoring, dus je moet niet te dichtbij komen. Het gesjouw met de larven is wat vreemd. Deze larven zijn dood of beschadigd en worden buiten het broednest gebracht. Ze gebruiken ze ook niet meer als voedsel voor de andere larven. De larven krijgen uitsluitend dierlijk voedsel met een hoog eiwitgehalte. Als het poppen (volgend stadium) zijn gaan ze er anders mee om. Als die verongelukken worden de bruikbare delen weer teruggevoerd aan de larven. Zo gaat er weinig verloren.

Imkers zijn in het algemeen niet happig op wespen. Wij worden meestal gebeld met de mededeling dat er een een bijenzwerm is. Dan blijken het in deze tijd dikwijls wespen te zijn, waar ook een imker niets anders mee kan dan die te vernietigen, maar liever niet, want ook dit ziijn nuttige dieren in de natuur. Het zijn echte opruimers.

Groetend, Albert

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Waarschijnlijk wespennest.

Bericht door Oude Essink » vr 09 jul 2004, 11:00

Ze gebruiken ze ook niet meer als voedsel voor de andere larven. De larven krijgen uitsluitend dierlijk voedsel.
Hallo Albert: ik doe geen uitspraak over de bewering dat wespen haar larven niet voeren aan haar larven; het argument, dat jij gebruikt lijkt niet te kloppen: ook larven zijn dierlijk.
hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Waarschijnlijk wespennest.

Bericht door wilde » vr 09 jul 2004, 12:49

ook larven zijn dierlijk
Daar heeft men zich inderdaad over verbaasd. De veronderstelling was dat de larven kennelijk onvoldoende voedingswaarde hadden en het verspilde energie was die terug te voeren. Bij de poppen was het eiwitgehalte waarschijnlijk hoger, want die voerden ze wel terug.
Wespen zijn selectief en weten goed wat bruikbaar is. Kijk maar eens bij het verzamelen van dode of bijna dode bijen. Ze nemen alleen het borststuk mee. De rest bijten ze af (en die rest is ook van dierlijke afkomst). Ik heb de betreffende zin iets aangevuld, want die was inderdaad niet zo gelukkig geformuleerd.
Albert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten