wespenplaag

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
wespenplaag

Bericht door Frans vanTongeren » vr 30 jul 2004, 13:30

Bij het 'inladen' van de zonnewassmelters word ik overspoeld door wespen. Ze steken niet, maar ze benaderen je tot achter je brillenglazen.
Zo even heb ik weer een geslingerd honingkamerraampje buiten opgehangen tussen twee schragen en de wespen hingen er al eerder dan het raampje.
Met een verfbrander fluweelde ik snel langs de raten en bij honderden werd het vliegbrevet van die gele donders ingetrokken.
Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt (en de wespen ook niet).
Een mens moet toch keuzes maken; sorry vespa's voor die 'wereldoorlog-2-methode'(inquisitie ligt er dichter bij).

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: wespenplaag

Bericht door Wim Joosten » vr 30 jul 2004, 22:32

Bij mij op het werk is het ook verschrikkelijk. Er kan geen buitendeur of raam meer opengezet worden of er komt een wespeninvasie op gang.
Buiten had de vuilniscontainer grote belangstelling van de wespen. Ik dacht er handig aan te doen deze een eind verderop te zetten, i.i.g. ver van de ingang van het gebouw. De belangstelling werd toen vervolgens verplaatst naar mij. Liep gelukkig goed af. Maar ik meende wel te zien dat ik door het verplaatsen van de container een ingang van een wespennest had blootgelegd. De situatie was er niet echt naar om dit wat uitvoeriger te bestuderen.
Ik kijk maandag wel even weer.

Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: wespenplaag

Bericht door hans hoogendoorn » za 31 jul 2004, 10:12

[quote="Frans vanTongeren"]

Bij het 'inladen' van de zonnewassmelters word ik overspoeld door wespen. Ze steken niet, maar ze benaderen je tot achter je brillenglazen.
sorry vespa's voor die 'wereldoorlog-2-methode'(inquisitie ligt er dichter bij).
[/quote]Ik kan het niet zo fantastisch en lyrisch beschrijven als Frans.
daarom maar een plaatje.
Hans Hoogendoorn
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/h/hansh ... wespen.jpg[/img]

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: wespenplaag

Bericht door wilde » za 31 jul 2004, 12:57

De warme zomer van 2003 heeft veel jonge wespenkoniginnen opgeleverd. De zeer zachte winter daaropvolgend liet al die majesteiten in leven. Daarom zijn er nu zeer veel wespen. Bij mij is de helft van de pruimen al aangevreten voordat ze rijp zijn. Ze hebben nu kennelijk veel suikers nodig. Het aantal wespen zal voorlopig nog explosief stijgen. Pas eind september verwacht ik een vermindering.
Albert

Erik
Berichten:148
Lid geworden op:ma 02 sep 2002, 11:31
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: wespenplaag

Bericht door Erik » ma 02 aug 2004, 13:38

Onderstaand stukje trof ik aan in het dagblad van het noorden. Albert zei het al, zachte winter en zacht voorjaar.

http://www.nvhn.nl/Pagina/0,7109,26-1-2 ... 1-,00.html

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: wespenplaag

Bericht door maartenkleijne » ma 02 aug 2004, 18:16

Op het terras van eeen pannekoekenhuis: "u kunt buiten wel een pannekoek krijgen, maar als u stroop erbij wilt moet u naar binnen gaan want het is een wespentopjaar".

Wespen pieken eens in de acht à 10 jaar. Als we geen onstabiel klimaat hadden zou de cyclus korter zijn. In het topjaar is er te weinig te eten om maximaal nieuwe koninginnen te kweken en kan de populatie instrtoen in het jaar daarop, tenzij hetw eer bijsonder meezit, dan kan de wespenpret nog een jaartje langer duren.
Als er in een topjaar 10 nesten zitten, is er in een daljaar hoogstens nog eentje. De wespen worden alleen in piekjaren lastig: dan hebben ze geen nectar genoeg als ze larven minder worden en de volwassen wespen toch de zoetigheid zoeken die normaal door de larven wordt uitgescheiden.

In sommige regio's -b.v op droog zand- is elk jaar wespenplaag: genoeg insecten als vlees voor de larven maar in de nazomer (te) weinig bloemen.
Je kan wespen vangen in een val met zoetigheid, maar als je geen last van ze wilt hebben kan je ze ook suikerwater voeren; voor het aantal wespen volgend jaar maakt dat geen verschil, want dat is alleen afhankelijk van het aanbod van eiwit.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: wespenplaag

Bericht door wilde » di 03 aug 2004, 21:52

Mijn pruimen (momenteel Reine Victoria) worden veel door wespen beschadigd. Daarop komen ook andere insecten af, bijvoorbeeld de groene vleesvlieg en enkele zweefvliegsoorten. Vanavond zat er een mannetje van de Volucella zonaria langdurig op een deels uitgeholde pruim, zelfs even tegelijkertijd met een wesp. Ik ben mijn camera even gaan halen en maakte een foto van de Volucella. De wesp was inmiddels weg. De zweefvlieg is al wat afgevlogen, want de linker vleugelrand is behoorlijk beschadigd. Dat zag ik pas op de foto.
Groetend, Albert
http://www.ahw.dds.nl/pictures6/volucella045b.jpg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten