vlinders

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
vlinders

Bericht door Oude Essink » wo 02 feb 2005, 11:52

Ik heb hier een parend stel vlinders en kan ze niet thuis brengen;
foto gemaakt in Zwitserland.

Afbeelding
Wie zijn ze en wie is het mannetje?
hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: vlinders

Bericht door wilde » wo 02 feb 2005, 13:44

Dag Hennie,
Vermoedelijk is de rechtse op de foto het mannetje, vanwege de kleurtekening. Mannetjes van een soort zijn overigens dikwijls iets kleiner dan de vrouwtjes, doch dat is hier zeker niet het geval, hoewel enige vertekening door de lens mogelijk is.
Op de foto is de ondervleugel niet goed te onderscheiden van de bovenvleugel. Dat is jammer, want de tekening op die aparte delen is van belang. Heb je geen foto, waarop die vleugeldelen beter te zien zijn?
Van veel soorten 'blauwtjes' met die blauw-achtige onderkanten van de vleugels zijn in mijn vlindergids alleen de mannetjes afgebeeld.
Een iets scherpere foto zou ook welkom zijn. Dit is toch geen goed voorbeeld van wat een D100 kan? :D
Groetend, Albert

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vlinders

Bericht door Oude Essink » wo 02 feb 2005, 16:59

Hoi Albert,
De foto is van het vóór-digitale tijdperk met een oude Canon spiegelreflex; van de foto maakte ik deze D100 opname; Het is helaas niet anders; om jou te bevredigen zal ik naar Zwitserland terug moeten; ik weet nog waar ik de foto maakte; misschien tref ik ze nog aan; vlinders zijn niet zo snel in dit soort dingen heb ik mij laten vertellen. [:o)] Maar heb dank voor je snelle reactie,
hennie oes

Wreef
Berichten:3
Lid geworden op:di 24 feb 2004, 13:00
Contacteer:

Re: vlinders

Bericht door Wreef » ma 07 feb 2005, 14:47

Beste,

Het gaat hier om het Icarusblauwtje (Polyommatus icarus). Het minst felgekleurde vlindertje is het vrouwtje.

Het Icarusblauwtje is vooral te vinden in droge graslanden met een vrij korte vegetatie. De vlinder vliegt in twee generaties per jaar: de eerste vliegt van begin mei tot begin juli (met een piek tussen 20 mei en 20 juni) en de tweede van begin juli tot midden september (met een piek tussen 20 juli en 20 augustus). In warme jaren kan er een derde generatie vliegen van begin september tot begin oktober.
De wijfjes zetten de eitjes afzonderlijk af op de bovenzijde en aan de basis van jonge, eindstandige bladeren op centrale planten van groepjes waardplanten als Hopklaver, Gewone rolklaver, Moerasrolklaver, Luzerne, Kleine en Witte klaver langsheen paden of hogere vegetatie. Na het uitkomen zoekt de jonge rups de onderkant van het blad op en eet daar het tussenweefsel van het blad zonder de buitenlagen te beschadigen (mineren). In latere stadia voedt de rups zich overdag ook met de rest van het blad. De rupsen overwinteren laag tegen de stengel van de waardplant of andere naburige vegetatie of in de strooisellaag. De rupsen worden enkel in het laatste stadium bezocht door mieren (o.a. Formica rufa, Lasius alienus en Myrmica sabuleti). De overwintering gebeurt als rups. De verpopping gebeurt meestal op de grond, maar soms ook op de stengel van de waardplant. De poppen worden soms begraven of door mieren meegenomen naar hun nesten. De volwassen vlinders zijn bij zonneschijn actieve vliegers en bezoeken veel bloemen. '˜s Nachts slapen ze met meer samen in graspollen met hun kop naar beneden.

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vlinders

Bericht door Erik Speksnijder » ma 07 feb 2005, 18:33

Ik denk dat de afgebeelde vlinders "adonisblauwtjes" (Lysandra bellargus) (misschien echter "bleek blauwtjes" - Lysandra coridon) zijn.

Erik

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vlinders

Bericht door Hennie Peters » ma 07 feb 2005, 18:46


Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: vlinders

Bericht door wilde » ma 07 feb 2005, 19:02

Dit is een vrouwtje van een Icarus-blauwtje in mijn tuin. Ik heb het in dezelfde richting gezet voor de vergelijking. Ik denk ook dat de blauwtjes van Hennie in Zwitserland een andere soort zijn.

Afbeelding
Klik op de foto voor een vergroting (800 x 600).

Groetend, Albert de Wilde

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vlinders

Bericht door Oude Essink » di 08 feb 2005, 18:17

Jongens, jullie hebben mij zeer geholpen en ik heb er ook van opgestoken wat vlinders betreft. Hartelijk dank voor de reacties.
De voorgaande foto van Albert komt er heel dichtbij vooral de tekening op de vleugel is nagenoeg identiek; klik eens op de vergroting: prachtige foto!!; op het web (door hennie aangegeven) vond ik de volgende vergelijking; de auteur van de foto rechts is te vinden op:
http://www.les-snats.com/fiches/DFN10407.html

Afbeelding

hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vlinders

Bericht door Erik Speksnijder » di 08 feb 2005, 19:23

Het op naam brengen van blauwtjes (en bijvoorbeeld ook parelmoervlinders) komt oneerbiedig gezegd vaak neer op het miniscuul vergelijken van de kleine vlekjes en stipjes op de onderzijde van de vleugels. Er zijn nogal wat blauwtjes, die onderling soms maar verekte weinig van elkaar verschillen. Ook kunnen er binnen 1 soort soms nog kleine verschillen zijn (verschillende variëteiten).
Een goede gids, die alle kenmerken laat zien is in ieder geval een must.



Erik

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vlinders

Bericht door Oude Essink » di 08 feb 2005, 20:39

Erik,
Een goede gids, die alle kenmerken laat zien is in ieder geval een must.
Jouw inbreng waardeer ik steeds zeer; nu vraag ik jou: noem eens zo'n gids; voor een leek is er zoveel in de handel, dat het moeilijk kiezen is!

hennie oes

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 9 gasten