Hommelkasten

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Wreef
Berichten:3
Lid geworden op:di 24 feb 2004, 13:00
Contacteer:
Hommelkasten

Bericht door Wreef » ma 07 feb 2005, 15:04

Beste,

Sinds vorig jaar ben ik het bezit van twee hommelkasten, helaas zijn ze toen onbevolkt gebleven. De hommelkasten waren nochtans bekleed met nestmateriaal. Spontane bezetting van zulke kasten treedt blijkbaar maar zelden op, daarom wil ik de kasten actief bevolken met koninginnen die ontwaken uit hun winterslaap. Heeft hier iemand persoonlijk ervaring met de bezetting van hommelkasten? Laat het me weten. Dank u.

Dave
[url="mailto:"]wreef01@hotmail.com[/url]

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Hommelkasten

Bericht door wilde » ma 07 feb 2005, 16:40

Spontaan laten bewonen lukt bij mij niet dikwijls en dus help ik de natuur een handje. Ik houd er niet veel kasten op na. Ik heb er slechts 4 en die zijn dikwijls niet alle bezet. Ik vind het al leuk om er een paar te hebben. Veel hoeft niet. Het gaat mij om de lol er af en toe in te kunnen kijken, ook bijv. voor 'ongedierte' als mijten en wasmotten.

Het kunstmatig laten bewonen van een kast is niet moeilijk, maar het juiste tijdstip is van belang. De koningin moet beslist nestzoekend zijn. Het heeft dus geen enkele zin om zo maar wat te proberen, want dan mislukt het steeds. Een hommel met stuifmeel aan de poten is ongeschikt want die heeft al een nest. Vang ze nooit op bloemen.
Er is een periode in het voorjaar dat er veel nestzoekende hommels zijn. Dat begint ongeveer eind februari tot in mei.
De eerste hommels zijn aardhommels en die zijn gemakkelijk.
De 2e soort die het ook goed doet en meestal iets later is, is de weidehommel.
Daarna komen de andere soorten, waarvan bijv. de steenhommel goed te houden is.
Een kleinere hommel die ik ook wel eens had is de akkerhommel. Die wil ik dit jaar nadrukkelijk nog eens proberen om het broednest te bestuderen. De opbouw zou iets anders zijn dan van aardhommels e.d. Ze broeden ook veel langer (tot eind september). Ik heb enkele keren akkerhommels ingevoerd in een omgekeerde stenen bloempot, voorzien van nestmateriaal. Dat ging ook goed, maar je kunt er niet in kijken.

Ik vang ze meestal in de eigen tuin. Ik laat de 'eigen' hommels inlopen via de vliegopening. Laat ze een half uur dichtstaan en open dan de vliegopening.
Je wacht dan op een meter of 5 afstand tot de hommel eruit komt. Dat gebeurt meestal binnen een kwartier. Als deze direct wegvliegt, zonder steeds grotere rondjes te vliegen met de kop in de richting van het kastje, is het invoeren mislukt. Dan kun je het opnieuw proberen met een andere hommel. Een hommel die het een geschikte broedruimte vindt, komt voorzichtig naar buiten en gaat zich daarna al vliegend oriënteren. Een dergelijke hommel een paar dagen met rust laten en daarna licht voeren met suikerwater.

Vangen elders en mee naar huis nemen gaat ook, maar dan moeten ze een paar uur in de koelkast om de reisperikelen te vergeten. Ze zijn anders te veel gestrest om invoering te laten slagen. Als ze vanuit de koelkast worden ingevoerd doe ik ze tegen de avond gewoon via de dekplank in de kast op het substraat. Ik geef dan tevens een legoblokje met wat suikerwater en sluit de kast. Als het donker is maak ik de vliegopening open. De volgende dag zal de hommel dan zich oriënteren en weer terugkeren als het goed gaat.

Het invoeren is bij mij nooit een groot probleem, wel het bezet houden van het kastje. De koningin is de eerste 6 weken zelf ook actief buiten het kastje. Er gaan bij mij relatief veel nesten verloren door het verongelukken van de koningin. Dat kan in het verkeer, door katten die ze wel vangen, door ziekte en door gevechten met andere koninginnen, die de nesten soms proberen over te nemen. Bij aardhommels vind ik ieder jaar enkele dode koninginnen in de nesten van indringsters of van mijn eigen hommel. Als er een goede koningin overblijft vind ik het niet erg, maar zonder koningin is het over en uit.

Kijk verder op mijn site: http://www.ahw.dds.nl/indexhommel.html

Groetend, Albert de Wilde

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten