lijkt op vlinder

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
lijkt op vlinder

Bericht door Oude Essink » zo 29 mei 2005, 21:10

Op aanraden van Erik kocht ik de Tirion Vlindergids en heb daar veel plezier van!
Toen ik in Z.Frankrijk een hele kolonie van de volgende beestjes tegen kwam, liet de gids ( uiteraard!!) verstek gaan. De diertjes misten iedere dartelheid van de vlinder en toch lijken zij erop. Ook een Frans insectenboek bracht mij niet verder. \\\ik fotografeerde het beestje eerst solitair; knap lastig, want vreselijk beweeglijk en schuw; even later was zij met hem aan de vrij en dan is alle schuwheid verdwenen.. Ra Ra wie is zij en hij[?][?]

Afbeelding

hennie oes

Afbeelding

Voortwis
Berichten:31
Lid geworden op:ma 05 mei 2003, 22:39
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: lijkt op vlinder

Bericht door Voortwis » ma 30 mei 2005, 16:20

Volgens míjn boekje (TIRION natuurgidsen: Insecten) was het de bastaardlibel: géén vlinder dus!
Op de volgende site vind je er alles van: http://cyrille.deliry.free.fr/liblon.htm Ook hier nog een foto vanuit een andere positie.
Afbeelding
Mooi weer gehad zeker ook.[8D]
Groet, Dick te V.

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: lijkt op vlinder

Bericht door Erik Speksnijder » ma 30 mei 2005, 18:36

Op aanraden van Erik kocht ik de Tirion Vlindergids en heb daar veel plezier van!
Toen ik in Z.Frankrijk een hele kolonie van de volgende beestjes tegen kwam, liet de gids ( uiteraard!!) verstek gaan.
[;)] Er zijn gelukkig meer insecten dan alleen vlinders, Hennie. Je Libelloides coccajus behoort tot een andere orde (zie reactie Dick) - dat wordt nog een boek aanschaffen :D

Erik

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: lijkt op vlinder

Bericht door Oude Essink » di 31 mei 2005, 17:55

In dank voor jullie reacties schotel ik jullie nog de bijenwolf voor, die ik op de Photinia tegenkwam (afb.Photinia zie onder dracht).
De bijenwolf, waarvan de larve zich in bijennesten nestelt en tegoed doet, wordt geacht bijna uitgestorven te zijn. Tot mijn vreugde kwam ik haar/hem tegen en zij/hij poseerde voor een mooie foto.

Afbeelding

met groet, hennie oes

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten