veldwesp; het nest

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
veldwesp; het nest

Bericht door Oude Essink » wo 12 jul 2006, 11:42

veldwesp: polistes dominulus. Nest.

Op het forum las ik van Erik Sp. dat de veldwesp onze kant opkomt; Van de Veldwespen zijn er meer dan 600 soorten. Tijdens mijn vakantie had ik het geluk van nabij de opbouw mee te maken van het nest van de Franse veldwesp. Het beestje was uitermate zachtaardig en liet mij rustig foto's maken.
.
Afbeelding
Het nest bestaat uit één raat, dat aan een plantenstengel wordt vastgezet. Met verbazing heb ik de bouw van de cellen gadegeslagen. De wanden bestaan uit een vezelnetwerk van dode plantenstengels; uitermate fijn en sterker dan de papierwanden, die wij van onze wespen kennen. De cellen worden aangebouwd tegen de naburige cellen, zodat zij gemeenschappelijke wanden hebben: een structuur die wij bij onze bijen zo bewonderen en die stevigheid en hygiëne garandeert
De cellen worden regelmatig geïnspecteerd en de larven bijgevoerd door de koningin die op haar eentje het nest begonnen is.

.
Afbeelding
In de buitenste cellen zijn eitjes gedeponeerd en hier en daar glinstert een nectardruppel; één rij naar binnen groeien de larfjes; daarnaast zijn de cellen afgesloten als de larven groot genoeg zijn.
Als het heet wordt en de zon op het nest staat, gaat de moer bovenop het nest zitten ventileren. het nest is schuin naar beneden gericht.

.
Afbeelding
Uit de donkere cel in het midden is de eerste dochter tevoorschijn gekomen; die op het nest bleef en taken overnam.

Het leek mij wijs vanaf dit punt mijn observaties te beëindigen. Ik heb er bijzonder van genoten.

Hennie oes


Afbeelding

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: veldwesp; het nest

Bericht door Tieme » wo 12 jul 2006, 17:14

Hallo Hennie,

Wat een ontzettend mooie reportage. Deze verdient een plekje in bijen.

Tieme

wil
Berichten:64
Lid geworden op:do 17 jul 2003, 21:35
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: veldwesp; het nest

Bericht door wil » wo 12 jul 2006, 22:09

Hallo Hennie,
heel boeiend, ik wou dat ik ook eens zo'n nest kon vinden. Dit soort veldwesp is hier heel gewoon in onze tuin. Ik zie ze dagelijks.
Deze foto werd in 2003 genomen door mijn broer (Fotoopa). Is dit de franse veldwesp ?
http://users.skynet.be/verzamelen/DSC_1 ... 4-9-03.jpg

Groeten,Wil

http://users.skynet.be/fotoopa/macro_set.htm
http://users.skynet.be/verzamelen/index.html

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: veldwesp; het nest

Bericht door Oude Essink » do 13 jul 2006, 10:31

Hallo Wil,
Deze foto werd in 2003 genomen door mijn broer (Fotoopa). Is dit de franse veldwesp ?
Er zijn meer dan 600 soorten veldwespen; ik ben niet deskundig; wacht het einde van de vakantie van Erik Speksnijder af; wellicht geeft hij uitsluitsel. Overigens bewonder ik de prachtige foto's van jouw broer!
hennie oes

jelle
Berichten:8
Lid geworden op:za 21 mei 2005, 21:53
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: veldwesp; het nest

Bericht door jelle » vr 21 jul 2006, 16:08

In Europa komen 9 soorten voor, hiervan zijn er 6 niet parasitaire soorten. Het gaat hier bijna zeker om vrouwtjes van de Franse Veldwesp (Polistes dominulus), 6 achterlijfssegmenten, antenneleden 1 tot 3 bovenaan zwart, 4-12 volledig oranjegeel.Andere soorten hebben meer zwart op antennen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 45 gasten