wilde bijenkast

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:
wilde bijenkast

Bericht door Jeroenvt » ma 05 mei 2008, 11:11

ik wil ook een wilde bijen honk maken, ook met blok hout met gaatjes, maar ook met riet en bamboestengels. Nu zijn er ook bijen die in kleiblokken willen wonen, maar ik zie nergens of je die klei moet bakken alvorens er gaatjes in te boren? En kun je klei bakken in de gewone oven (de onze gaat tot zo'n 250 graden)? Zijn er nog andere steenachtige materialen die je kunt gebruiken?

--
Mvg Jeroen van Tol

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: wilde bijenkast

Bericht door jjmvaningen » ma 05 mei 2008, 13:29

in plaats van gebakken klei kan je ook (bouw)stenen gebruiken en er met een steenboor gaatjes van 6-10 cm diep in boren.
eigenlijk hetzelfde principe als met een houtblok.

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wilde bijenkast

Bericht door Erik Speksnijder » do 08 mei 2008, 20:27

Hoi Jeroen,

De bijen die in de kleiblokken duiken zijn vaak dezelfde bijen, die ook gebruik maken van de holtes in riet, bamboe of hout. Er zijn soorten die een lichte voorkeur hebben voor steenachtig materiaal, maar over het algemeen zijn de meeste bijtjes, die gebruik maken van nestblokken niet al te kieskeurig en maken ze gebruik van iedere holte, die aan hun maateisen voldoet. Belangrijker is de plaats, waar het nestblok hangt en het aanbod. Sommige, in mijn ogen perfecte blokken, blijven akelig leeg, terwijl anderen heel populair zijn. Met name de blokken, die beschut hangen op een luwe plaats, in de volle zon, zijn bij mij het populairst.
Ook belangrijk is dat je van de houtblokken jaarlijks zo'n 30% vervangt. Nieuwe blokken hebben gladdere gangen en zijn derhalve meer in trek. Bij steenachtig materiaal heb je dit probleem niet, maar hier heb je soms het probleem, dat het gehele blok bedekt raakt met spinrag en daarom minder in trek is.
Bij het maken van je blokken mag je veel variëren in diameter. Wel is het verstandig om dezelfde diameters te groeperen. Mijn ervaring is dat sommige soorten graag bij elkaar in de buurt nestelen (juiste microklimaat, juiste blok of zitten ze gewoon graag bij elkaar?). De populaire diameters zijn 4-8mm, maar door ook andere diameters (2-14,..) te gebruiken, kun je leuke verrassingen krijgen. Ook moet je je gaten diep genoeg maken. Zo'n 6cm is toch wel de minimum lengte, die je moet zien te halen. Over het algemeen geld: des te dieper, des te beter. Bijvoorbeeld de tuinbladsnijder vult "met gemak" een gang van 20cm.
Succes,




Erik

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: wilde bijenkast

Bericht door Jeroenvt » ma 12 mei 2008, 17:32

Kreeg een tip van een andere imker om gasbetonblokken te gebruiken. Vandaag een stukje huisvlijt:

Afbeelding

Mijn zoontje meteen riet halen bij de sloot hierachter en mijn vrouw vond het erg leuk in de tuin staan.

--
Mvg Jeroen van Tol

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten