Urntjeswespen

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Urntjeswespen

Bericht door wilde » zo 17 okt 2010, 13:40

Veel solitaire wespen en bijen hebben interessant gedrag. Deze nazomer heb ik me voornamelijk bezig gehouden met veel muurwespen (Ancistrocerus) en ook wat urntjeswespen (Eumenes). Het is intrigerend om deze dieren bezig te zien. Van de muurwespen heb ik meer dan 20 exemplaren uitvoerig gefotografeerd, ook gericht op determinatiekenmerken. Ik kwam tot 4 of 5 soorten, zowel mannetjes als vrouwtjes. Van de urntjeswespen heb ik 2 soorten (9 ex.) ook ruim op de foto gezet en één daarvan is Eumenes coronatus. Daarvan maakte ik ook een fotoserie van het bouwen van het urntje en later weer afsluiten, zie onderstaande link. Het zijn dieren die mij nooit vervelen.

http://www.ahw.me/eumenes.html
Albert de Wilde

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Urntjeswespen

Bericht door AndreasH » zo 17 okt 2010, 21:27

Prachtige foto's weer......

Ik hoop trouwens dat je een statief bij had, want die houding die je op de eerste foto aanneemt hou je ook niet echt lang vol vrees ik ;)
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Urntjeswespen

Bericht door wilde » ma 18 okt 2010, 11:59

Andreas, ik gebruik nooit een statief. Als je dat moet doen bij deze insecten is het dier al gevlogen voordat je scherp hebt gesteld. Ik gebruik bijna altijd autofocus en dat werkt prima. Bij andere objecten waar ik beter bij kan gebruik ik wel eens een stokje (bamboe) om einige steun te vinden voor de autofocus, want anders wil het nog wel eens heen-en weren (hunting) en geen foto opleveren. Bij een langer brandpunt is dat nog meer van belang. De meeste normale macrofoto's maak ik met de 100 mm macrolens, ook deze van de serie. Voor kleiner spul en erg dichtbij de 65 mm. Ik heb ook een 180 mm macro. Die is meer geschikt voor grotere onderwerpen zoals vlinders, want dan kun je wat meer afstand houden en vliegen ze minder snel op.
Onderstaand een voorbeeld van de 65 mm met details van een vlieg, die ik vorige week fotografeerde.

http://www.ahw.me/p1/phaonia_valida16b_fe.html
Laatst gewijzigd door wilde op ma 18 okt 2010, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Albert de Wilde

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Urntjeswespen

Bericht door AndreasH » ma 18 okt 2010, 12:03

Holy *piep*... Da's nog eens macro :-D
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Urntjeswespen

Bericht door wilde » ma 18 okt 2010, 18:04

Da's nog eens macro ...
Dat valt in het niet met echt kleine insecten of kleine onderdelen van insecten. Ik ben veel met allerlei wespen bezig. De graafwesp Crossocerus annulipes is 6,6 mm lang; de kop is 1,7 mm breed. Dat is erg weinig voor een fotograaf, want juist de voorkant kop heeft een belangrijk determinatiekenmerk: de uitranding van de clypeus in de vorm van 2 tanden. Ze zijn in onderstaande foto net te zien onder de beharing uit. Dit is ongeveer het maximum wat met mijn 65 mm-lens mogelijk is.

Ook fotografeerde ik het genitaal van mannetjeswespen (o.a. gewone en Duitse wesp). Bij twijfel omtrent de soort geeft de vorm daarvan uitsluitsel. Het is echter een zeer klein object en daar komt nogal wat bij kijken voordat het op de foto staat. Ik geef er ook een voorbeeld van.

http://www.ahw.me/p1/crossocerus_annulipes029_fe.html

http://www.ahw.me/p1/vespula_vulgaris249_15b_ma.html
Albert de Wilde

Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Urntjeswespen

Bericht door Robbert » wo 20 okt 2010, 16:22

Albert,

Als ik het goed zie heb je deze opnames in twee dagen gemaakt.
De wesp bouwt in twee dagen de urn, vult deze en verzegeld deze?

Ik heb hier wat solitaire bijen zitten maar ik houd eigenlijk niet bij hoe lang ze er over doen om hun nest te vullen. Wel is het langer dan twee dagen omdat ze meerdere eitjes leggen in de tunnel.

Mooie foto's weer Albert. Ik geniet daar van!

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Urntjeswespen

Bericht door wilde » wo 20 okt 2010, 17:42

Vanaf de start van de bouw van het urntje tot aan de afsluiting duurde het totaal 24 uur, verdeeld over 2 dagen.
Albert de Wilde

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten