Zandheuvel met zandbijen

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
SRamselaar
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 16 mar 2011, 15:04
Contacteer:

Zandheuvel met zandbijen

Bericht door SRamselaar » do 21 apr 2011, 18:25

Als imker maak je wel wat mee en wordt je voor van alles en nogwat gebeld.
Nu werd ik gebeld door een mevrouw die naast haar nieuwe uitbouw nog een flinke zandheuvel heeft liggen, waar nu best veel bijen in en uit vliegen (ik ben zelf even wezen kijken).
Hoe krijg je ze zover dat ze verhuizen. Er is bijvoorbeeld plek in het naastliggende plantsoen voor een andere zandheuvel.
Is de heuvel natmaken een optie en/of de meeste ingangen dichtmaken?
Gaan ze daardoor weg?
Weet iemand dat of heeft iemand andere tips?

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Zandheuvel met zandbijen

Bericht door Arnold » zo 24 apr 2011, 20:00

denk dat dat moeilijk wordt. ze zullen deze gaatjes eerst vullen en hoogstwaarschijnlijk weer nieuwe graven. volgend voorjaar vliegen ze allemaal uit ;) in het naastgelegen plantsoen kun je deze zandhoop naar toe proberen te verplaatsen. wie weet heeft het succes. er zullen denk ik ook een paar gaten dicht vallen ik verwacht zelfs dat ze allemaal dicht vallen. een bijenhotel is ook leuk om aan te schaffen :D. heb er ook 1 in de nieuwbouw hangen :D

Arnold
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten