Mijten

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Mijten

Bericht door wilde » zo 24 apr 2011, 21:01

Als het om mijten gaat zijn wij als imkers erg toegespitst op de Varroamijt. Er zijn echter nog zeer veel andere soorten mijten die op allerlei soorten insecten leven, meestal meer commensaal en niet sterk parasitair. In de loop van de jaren zag ik mijten op solitaire bijen, hommels, vliegen, bladluizen, kevers, libellen, langpootmuggen en nog wel meer. Meestal laten de mijten zich bij de langpootmuggen alleen vervoeren. Ze zijn klein en lopen kost veel tijd en is weinig effectief. Vandaag was er in mijn tuin een middelgrote langpootmug (Limonia nubeculosa) die 10 mijten bij zich had. De fel oranje kleur viel op, want zonder de mijten had ik de mug waarschijnlijk over het hoofd gezien.

Afbeelding
Albert de Wilde

renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Mijten

Bericht door renske » zo 24 apr 2011, 21:42

Mooie foto, lijkt me toch niet fijn vliegen met al die mijten op je kop.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Gebruikersavatar
wilgenroosje
Berichten: 70
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 20:01
Contacteer:

Re: Mijten

Bericht door wilgenroosje » zo 24 apr 2011, 21:45

Werkelijk een geweldige foto.
Ik hoop echter wel dat ik nooit een van mijn bijen met zoveel mijten aantref :wink:.

Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Mijten

Bericht door Robbert » zo 24 apr 2011, 22:31

Albert,

Hoe lopen de muggen die mijten op? Weet jij dat?

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Mijten

Bericht door wilde » ma 25 apr 2011, 11:54

Bij langpootmuggen zullen de larven (emelten) verpoppen en uitkomen. Ze zijn meestal vrij talrijk en de mijten moeten dus wachten tot een vers exemplaar uit de pop komt. Dan laten ze zich vervoeren naar andere plekken, maar dat zullen meestal weer plaatsen zijn die geschikt zijn voor de voortplanting van de langpootmuggen. De larven vreten aan wortels van diverse planten, veel aan die van grassen.

Bij ongevleugelde bladluizen zal het wat anders gaan denk ik. De mijten overwinteren in de buurt van de bladluizen en leven in de zomer van de uitscheiding. Ze behoeven zich niet te verplaatsen, maar zullen dat pas doen als er gevleugelde exemplaren zijn. De cyclus van de bladluisvoortplanting is ingewikkeld en daar zullen ze rekening mee moeten houden.

Veel parasitaire dieren wachten op hun waardinsect door bijv. op een bloem te klimmen en zich vast te hechten aan de geschikte gastheer als die langskomt. Zo komt de zwartsprietkever in hommelnesten terecht en de larven van waaiervleugeligen (stylops) in de broedcellen van bijen en wespen.
Albert de Wilde

Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Mijten

Bericht door Robbert » ma 25 apr 2011, 13:00

Ik vroeg het omdat ik altijd denk dat alle muggen uit het water geboren worden. Vroeg me daarom af hoe die mijten daar dan bij komen. Dank.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten