Hoornaar verhuizen

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gesloten
Gebruikersavatar
Buzzz
Berichten: 4
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 21:46
Contacteer:

Hoornaar verhuizen

Bericht door Buzzz » di 26 apr 2011, 22:12

Is er hier iemand die het leuk vind een hoornaar nest-in-wording + bewoonster te her-huisvesten?
Vandaag viel me op dat een enorme wesp een vogelhuisje (hol boomstammetje) in en uit vloog.
Eerst eens goed gekeken en daarna ge-googled... een hoornaar. Mooi beestje hoor.
Ik ben de hele dag er vlak naast aan het klussen geweest en elke keer even kijken als er iets kwam aan gebromt.
Helaas woont mevrouw pal tegenover de schuurdeur en is de rest van ons achtertuintje ook niet ver weg.
Als het meer worden gaat dat toch wat problemen geven, al is het maar mijn vriendin die de tuin niet meer in durft.
Ik zou het leuk vinden als iemand vogelhuisje en al een geschiktere plek zou kunnen bezorgen.
Het beestje woont in Boxtel trouwens.
Bedankt!
Bas

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Hornaar verhuizen

Bericht door maartenkleijne » wo 27 apr 2011, 00:37

zou ik wel graag willen, Bas, maar ik heb niet binnen 14 dagen tijd om naar Boxtel te rijden. Dus als het zich niet voor die tijd oplost?
gr,
m

Gebruikersavatar
Buzzz
Berichten: 4
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 21:46
Contacteer:

Re: Hoornaar verhuizen

Bericht door Buzzz » wo 27 apr 2011, 18:31

In elk geval leuk dat je wilt helpen.
Is 14 dagen de termijn voor gezinsuitbreiding? Het liefst zou ik nl. handelen terwijl er nog maar 1 is.
Of is een verhuizing van een (klein) volkje niet zo bezwaarlijk?

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Hoornaar verhuizen

Bericht door AndreasH » wo 27 apr 2011, 23:09

Hee Buzz,

Ik vind hoornaars echt prachtige beesten en zou ze graag een plekje willen geven in mijn tuin. Als ze tenminste niet m'n bijenkasten gaan beroven. Misschien dat de andere imkers me daar iets meer over kunnen vertellen hoe dat zit? Ik kom iedere dag tot 2 keer toe langs boxtel dus dat moet wel lukken denk ik zo.

Groeten,

Andreas
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Hoornaar verhuizen

Bericht door wilde » do 28 apr 2011, 21:02

Een vogelnestkast is veel te klein voor een hoornaarnest. Je kunt proberen dit zo te verhuizen, maar hang het dan op zodat het continu droog hangt. De hoornaars zullen het nest dan uitbreiden aan de buitenkant van het nestkastje (holle stam).
Om het verhuizen enige kans van slagen te geven zou ik liever wachten tot het eerste broed uit is. Dan in de schemering de toegang dichtproppen met een prop gras of papier en dan meenemen. Als het op de nieuwe plek is aangebracht zou ik een paar uur wachten tot het goed donker is om de prop te verwijderen. Dan is de kans van slagen wat groter. Als het te licht is en ze gelijk op de wieken gaan ben je ze kwijt, want ze zullen het nest niet terug kunnen vinden.
Het alternatief is om nu direct, dus zonder uitgelopen broed, het nestje met de hoornaarkoningin te verhuizen. Dan moet je bij het dichtproppen wel snel zijn, want een verstoring zal de hoornaar naar buiten doen gaan. Je moet echter wel zeker weten dat ze binnen zit. De rest op dezelfde manier.
Albert de Wilde

Gebruikersavatar
Buzzz
Berichten: 4
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 21:46
Contacteer:

Re: Hoornaar verhuizen

Bericht door Buzzz » do 28 apr 2011, 21:53

wilde schreef:Een vogelnestkast is veel te klein voor een hoornaarnest. Je kunt proberen dit zo te verhuizen, maar hang het dan op zodat het continu droog hangt. De hoornaars zullen het nest dan uitbreiden aan de buitenkant van het nestkastje (holle stam).
Kastje hangt nu deels overdekt, zou ze het daar op hebben uit gezocht? :wink:
...Het alternatief is om nu direct, dus zonder uitgelopen broed, het nestje met de hoornaarkoningin te verhuizen. Dan moet je bij het dichtproppen wel snel zijn, want een verstoring zal de hoornaar naar buiten doen gaan. Je moet echter wel zeker weten dat ze binnen zit. De rest op dezelfde manier.
Door de kastopening is het goed te zien als mevrouw thuis is, dus dat moet lukken.

Gebruikersavatar
Buzzz
Berichten: 4
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 21:46
Contacteer:

Re: Hoornaar verhuizen

Bericht door Buzzz » za 07 mei 2011, 21:02

opgelost: slotje

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten