Miniscuul hommeltje met kolibri aspiraties

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:
Miniscuul hommeltje met kolibri aspiraties

Bericht door AndreasH » do 28 apr 2011, 21:34

Besten,

Afgelopen paaszondag was ik bij m'n ouders in de tuin aan het rondstruinen, op zoek naar leuke insecten om te fotograferen. En daarbij viel mijn oog op een heel klein insect wat ik nog niet eerder gezien had in Nederland. Wel in Zuid Spanje. Het zag er in ieder geval precies hetzelfde uit. Helaas is het fotograferen mislukt maar ik zal proberen zo goed mogelijk te omschrijven hoe het beestje eruit zag.

Zo rond als 'n knikker met behoorlijk lange vleugeltjes, 'n beetje grijze beharing en 'n zuigsnuit die ongeveer even lang was als z'n complete lijfje. En het beestje bewoog alsof het 'n kolibri was. Het was absoluut niet de kolibrivlinder, daar was het beest echt te klein voor. Het hing voor de bloem en kon, zonder op de bloem plaats te nemen z'n zuigsnuit in de bloem steken.

Wie weet welk hommeltje / vlieg dit is??

Groeten,

Andreas
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Miniscuul hommeltje met kolibri aspiraties

Bericht door wilde » do 28 apr 2011, 21:36

Een wolzwever (Bombylius sp.: soort vlieg).
Albert de Wilde

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Miniscuul hommeltje met kolibri aspiraties

Bericht door AndreasH » do 28 apr 2011, 22:00

Dank!! :D
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten