Ervaring met Aziatische Horenaar/Frelon aziatique

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Ervaring met Aziatische Horenaar/Frelon aziatique

Bericht door Franschman » di 03 mei 2011, 23:22

Geachte natuurliefhebbers/imkers,
Ik imker ook in midden Frankrijk , departement Lor zo'n beetje op 45 gr NB.
Wie denkr dat de Aziatische Horenaar een 'ver van mijn bed show is'komt bedrogen uit. Ik heb er helaas mee te maken en mijn bijenstand heeft er ook nu weer last van.
Deze grote en vrij donkere wesp is groter dan de gewone wesp zoals we die in nederland kennen. De 'gewone"gele frelon hier in Frankrijk is van weinig hinderen ze komen hier trouwens veel voor.

Wat valt op bij de Aziaat ?
1.Hij is donkerder van kleur 2. Hij staat als een zweefvlieg 'stil' in de lucht en valt zo voor de vliegopening hangend de bijen weg. 3. hij is al vroeg op de dag actief 4. Bijenvolken raken van slag en de bijen gaan in en rond het vlieggat zenuwachtig bewegen en vliegen moeizaam uit.5. Doordat ze stil staan in de lucht kan je ze wel goed slaan met een vliegenmepper, maar ze( anderen dus) blijven komen. 6. Nesten zijn te vinden hoog in boomkruinen en kunnen zeer groot worden>80cm diameter !!7. Ze laten zich slecht vangen met wespenvangers met bier+cassismengsel. Ze prefereren' bijenvlees' 8. De dieren laten zich door hun 'stilstaan' goed bekijken en het is huiveringwekkend om te zien hoe ze hun kop draaien en kijken naar een goede prooi !( doet denken aan grote libellenkop)

Ze zijn binnen gekomen via de haven van Bordeaux met een lading Chinese potten en vanuit dit gebied verspreid. men heeft nu al nesten gevonden in Parijs ( Bois de Boulogne) De Franse imkerorganisaties en Franse onderzoeksinstituten hebben geen antwoord gevonden op deze nieuwe exoot. Afgelopen nazomer kon ik in een kwartiertje wel een 50 apparaten doodslaan met een in Nederland gekochte reuzenvliegenmepper maar ze bleven komen, dus kennelijk een groot nest in de buurt. Door hellingbos en gebladerte en onbereikbaarheid door steilten onmogelijk nesten allemaal uit te roeien. Overigens een linke job. In de buurt van nesten agressief !!!

Nederland maak je borst maar nat want dit kan wel eens de nekslag gaan worden voor' leuk' imkeren Aux armes citoyens !!!!

agastache
Berichten: 179
Lid geworden op: di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds: 1996
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: France
Contacteer:

Re: Ervaring met Aziatische Horenaar/Frelon aziatique

Bericht door agastache » di 03 mei 2011, 23:34

een bekend verhaal (nieuwe ) franschman, ik schreef hier op het forum enkele jaren geleden al over , overigens is hij bekend als aziatische hoornaar, frelon asiatique oftewel vespa velutina. groetjes uit de Dordogne

Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Ervaring met Aziatische Horenaar/Frelon aziatique

Bericht door Berend » wo 04 mei 2011, 01:12

Franschman schreef:Door hellingbos en gebladerte en onbereikbaarheid door steilten onmogelijk nesten allemaal uit te roeien.
Daarom denk ik dat we er hier in Nederland niet zo bang voor hoeven zijn, zo'n nest valt hier direct op.
Gelukkig maar als ik zo je verhaal lees, hoewel ik ze graag eens in het echt zou willen zien (vakantieplannen aanpassen...), machtig!

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Ervaring met Aziatische Horenaar/Frelon aziatique

Bericht door wilde » wo 04 mei 2011, 13:59

Albert de Wilde

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Ervaring met Aziatische Horenaar/Frelon aziatique

Bericht door Franschman » za 07 mei 2011, 21:42

Bedankt mensen voor jullie reactie en verwijzingen.
Wel leuk zo'n forum !

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Ervaring met Aziatische Horenaar/Frelon aziatique

Bericht door Franschman » za 07 mei 2011, 21:50

agastache schreef:een bekend verhaal (nieuwe ) franschman, ik schreef hier op het forum enkele jaren geleden al over , overigens is hij bekend als aziatische hoornaar, frelon asiatique oftewel vespa velutina. groetjes uit de Dordogne
O.K, Sorry voor de verschrijving maar dat heb je als je uit Westfriesland komt of zouden de bewoners van Hoorn toch lieven "Hoorinezen' genoemd willen worden.
Feit blijft dat de practische imker er dus nu hier in de Lot en wellicht dus ook in de Dordogne mee zal moeten leren leven (ezelsoor of niet :D )

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten