Bestuiven hommels kweeperen?

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
tuinman
Berichten: 11
Lid geworden op: za 07 mei 2011, 09:52
Contacteer:

Bestuiven hommels kweeperen?

Bericht door tuinman » za 21 mei 2011, 14:22

In mijn tuin staat een kleine kweeperenstruik die vroeg in het jaar bloeit. Vorig jaar heeft de struik mooi gebloeid maar er hingen geen kweeperen aan. Dit jaar heb ik gezien dat de wit-rose bloemen werden bezocht door een hommel. Nu is al zichtbaar dat er veel kweeperen zullen aan staan. Hoewel ik in die periode in mijn tuin ook aardhommelkoninginnen gezien heb, heb ik enkel akkerhommelkongin(nen?) de kweepeerbloemen zien bezoeken. Ik veronderstel dat kweeperen enkel bevrucht worden door vroege hommelsoorten omdat ze te vroeg in het jaar bloeien voor bijen. Is mijn veronderstelling juist?

Gebruikersavatar
zanna
Berichten: 193
Lid geworden op: di 22 sep 2009, 20:22
Locatie: Belgie/Frankrijk
Contacteer:

Re: Bestuiven hommels kweeperen?

Bericht door zanna » za 21 mei 2011, 14:53

Hier vlogen de bijen er toch ook op hoor(hommels natuurlijk ook).
N/P 3 volgens drachtplantengids.

bas sprengers
Berichten: 83
Lid geworden op: di 03 mei 2011, 21:29
Contacteer:

Re: Bestuiven hommels kweeperen?

Bericht door bas sprengers » za 21 mei 2011, 17:48

bedoel je Japanse Kwee of de kweepeer? De eerste bloeit wel wat vroeger, maar beide worden zowel door honingbijen als hommels goed bevlogen (de Japanse kwee zelfs héél goed)

tuinman
Berichten: 11
Lid geworden op: za 07 mei 2011, 09:52
Contacteer:

Re: Bestuiven hommels kweeperen?

Bericht door tuinman » za 21 mei 2011, 20:50

Het gaat om kweepeer (misschien een vroege soort). Opvallend is dat ik in die periode ook geen honingbijen zag op andere vroegbloeiers terwijl sommige bloemen op zonnige dagen druk bezocht werden door wolzwevers, zandbijen, en vooral door hommels. Ik begon mij al vragen te stellen over het bijenbestand in de streek. Nu (de tweede helft van mei) zie ik wel bijen, maar toch minder dan hommels.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten