Wespenseizoen aangebroken

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Wespenseizoen aangebroken

Bericht door semar » wo 27 jul 2011, 10:10

ze verzamelen het suikerhoudend ´sap´van een pas gevelde nog levende pijnboomstomp??

Semar(Dominique)

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Wespenseizoen aangebroken

Bericht door Franschman » wo 27 jul 2011, 13:38

Wel een aardige opgave en fraaie foto Hennie,
Het lijkt erop dat deze wespen druk doende zijn in het cambium waar de sapstroom doorheen loopt. De kern van de boom zijn slechts dode houtcellen.

Espen , (esdoornfamilie) zoals de bekende Maple uit Canada hebben zoet sap dan kan worden ingedikt tot de Maple sirup, lekker op pannekoeken of was het nu pannenkoeken ?

Hoe dan ook wespen zijn niet gek en dus aan de Maple sirup, het natuurlijke sap dan !

Verlos ons Hennie ! :be8: :D

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wespenseizoen aangebroken

Bericht door Oude Essink » do 28 jul 2011, 13:18

Het lijkt erop dat deze wespen druk doende zijn in het cambium waar de sapstroom doorheen loopt. De kern van de boom zijn slechts dode houtcellen.
Een vorm van extraflorale nectar dus!! De betreffende boom is een wilg; bij de storm kwam hij neer, rakelings langs mijn bijenstal; toe ik hem met de kettingzaag had afgezaagd, waren de wespen er snel bij (in een van de korven in mijn stal zit een wespennest); bijen heb ik niet gezien.
met dank voor jullie aanwijzingen en hulp; de wilg is er niet uitgekomen: de pluim bewaar ik voor een volgende keer.
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten