wespen en hoornaar overlast

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Debbie
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 17:27
Contacteer:

wespen en hoornaar overlast

Bericht door Debbie » ma 01 aug 2011, 17:45

Hallo,

Ik weet niet zeker of iemand me op dit forum met deze vraag kan helpen, omdat het volgens mij voornamelijk over bijen gaat op dit forum.

In onze tuin in zuid Limburg hebben we een treurwilg staan. Sinds ongeveer een maand zit deze vol met Hoornaren en een kleinere maat wesp. We weten niet zeker of dit jongen zijn van de Hoornaar of gewoon de normale wesp.

De kleine vallen spontaan uit de boom op de grond en van tientallen valt alleen het kontje met de angel uit de boom. ( worden dus door iets of iemand op gegeten )

De grote Hoornaar valt versuft uit de boom en blijft vervolgens op de grond kruipen.

Ook zitten er op de takken blad of takluizen en als je onder de boom door kijkt is het net of het regent omdat er druppeltjes uit vallen.

De verdelgingsdienst van onze gemeente Sittard is langs geweest, maar hij kan ons helaas niet helpen en geeft aan dit nooit eerder gezien te hebben. Tevens kon hij ook geen nest ontdekken want er was geen duidelijke in en uitvlieg route.

Helaas doordat het weer weer wat beter wordt, zitten deze hoornaren en kleine wespen nu door de hele tuin.

Omdat wij in de zomer erg graag buiten zitten, maar dit nu niet mogelijk is, is mijn vraag of iemand een oplossing heeft of weet waardoor dit komt zodat het op te lossen valt ( als dit mogelijk is )

We zijn erg blij met iedere mogelijkheid die ons van dit probleem kan verlossen.

Met vriendelijke groet,
Debbie
Hoornaar tuin 1.jpg
één van de zoveel Hoornaars in onze tuin. Hadden er pas eentje van 4 centimeter.
Hoornaar tuin 1.jpg (181.81 KiB) 7334 keer bekeken

Bouna
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: wespen en hoornaar overlast

Bericht door Bouna » ma 01 aug 2011, 23:35

Hallo Debbie,

Die regen je beschrijft is afkomstig van de luizen. De luizen knagen aan de blaadjes van je treurwilg en zuigen de sappen op uit de blaadjes.
Dit sap scheiden die luizen weer uit en is heel zoet van smaak. Daar vliegen bijen, mieren en dus ook wespen op.
Hoornaars niet voor zover ik weet, maar ik kan me heel goed voorstellen dat die hoornaars afkomen op de vele wespen die er zijn en daar op jagen.
Dat verklaart ook waarom er dode stukjes op de grond liggen.

Let wel; dit is even een suggestie als ik alles rustig op een rijtje zet, maar ik durf te wedden dat als je van de luizen bent dat daarmee de kous af is.
Lukt dat niet? Zoek dekking!!!!

Grapje natuurlijk, maar je kunt wel wespenvallen hangen, dan raak je die tenminste snel kwijt. Zoete bier gebruiken om ze te lokken en azijn met kruidnagel om ze weg te houden bij je terras zal het wel moeten doen.

Succes er mee.

Debbie
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 17:27
Contacteer:

Re: wespen en hoornaar overlast

Bericht door Debbie » di 02 aug 2011, 16:19

Heel erg bedankt voor de reactie, we zullen de tips zeker gaan proberen en uit gaan zoeken hoe we de luizen weg krijgen.
( is een hoge boom, dus lastig met sproeien )

We hebben in elk geval nu al meer tips gekregen dan het officiële verdelingsbedrijf dat we hebben laten komen.

Met vriendelijke groet,
Debbie

Stefan
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 16 nov 2008, 23:57
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: wespen en hoornaar overlast

Bericht door Stefan » wo 03 aug 2011, 00:26

Gewoon de boom spuiten/sproeien met een systemisch middel tegen luizen (dwz de werkzame stof van het spuitmiddel wordt opgenomen door het blad en verspreid door de hele boom) , dan ben je van de luizen en de honingdauw (de suikerdruppels die de luizen afscheiden) af en hopelijk ook van de beesten die hier op af komen! Laat wel even kijken of de werkzame stof niet giftig is voor bijen, want deze komen ook op de druppels van de luizen af,de zgn bladhoning.
succes!!
grtn Stefan

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: wespen en hoornaar overlast

Bericht door AndreasH » wo 03 aug 2011, 15:29

Mensen moeten eens doorkrijgen dat de natuur niet zo maakbaar is als bijvoorbeeld die auto die voor de deur staat. Dat er luizen in een boom zitten is iets wat niet te voorkomen is. En als helemaal niet met systemische middelen. Op dit forum uberhaupt 'adverteren' voor bestrijdingsmiddelen vind ik zowie redelijk van de zotte... Of het nou niet schadelijk is voor bijen of wel...
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: wespen en hoornaar overlast

Bericht door maartenkleijne » wo 03 aug 2011, 17:21

Een treurwilg is een kwetsbare boom, en als ze niet nat en vruchtbaar genoeg staat kan ze kwetsbaar zijn voor luizen, mijten, schimmels etc.., en naarmate ze ouder wordt en de grond uitgeput raakt te meer. Dus nadenken over de houdbaarheid van de boom is verstandig. Als het niet de eerste keer is deze ellende zou ik denken: kappen maar die boom.
gr,
m

Stefan
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 16 nov 2008, 23:57
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: wespen en hoornaar overlast

Bericht door Stefan » wo 03 aug 2011, 17:22

Ik was er al bang voor toen ik dit schreef, de mening van de groene mannen.....
Ze vragen hier in dit onderwerp om advies, niet om een mening.
grtn Stefan

Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: wespen en hoornaar overlast

Bericht door Berend » wo 03 aug 2011, 17:38

Op dit forum kan zowel advies als een mening worden gegeven.
En in hokjes duwen van bepaalde meningen ("de mening van de groene mannen") valt onder de categorie 'moddergooien' en dat lijkt me niet gewenst op het forum.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: wespen en hoornaar overlast

Bericht door AndreasH » wo 03 aug 2011, 17:50

Dit misschien nog een tip dan, (en geen mening): http://www.anti-insecten.com/a-16842575 ... waspinator
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
RobertF
Berichten: 218
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 17:50
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Boxmeer
Contacteer:

Re: wespen en hoornaar overlast

Bericht door RobertF » wo 03 aug 2011, 21:57

Stefan schreef:Gewoon de boom spuiten/sproeien met een systemisch middel tegen luizen (dwz de werkzame stof van het spuitmiddel wordt opgenomen door het blad en verspreid door de hele boom) , dan ben je van de luizen en de honingdauw (de suikerdruppels die de luizen afscheiden) af en hopelijk ook van de beesten die hier op af komen! Laat wel even kijken of de werkzame stof niet giftig is voor bijen, want deze komen ook op de druppels van de luizen af,de zgn bladhoning.
succes!!
grtn Stefan
1 mag u de boom niet spuiten, of u zou een geldige licentie moeten hebben
2 is het op zijn zachst gezegd onverstandig om de spuit te hanteren
3 alles dood behalve de bijen
4 beetje simpel gedacht
Met vriendelijke groet van uit Boxmeer.
Rob van Veldhuijzen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten