Waar leem kopen?

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
ManonB
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 14:18
Contacteer:

Waar leem kopen?

Bericht door ManonB » ma 02 apr 2012, 15:01

Ik ben bezig met het maken van een bijenhotel en wil ook een paar 'kamers' met leem vullen.
Maar waar kun je leem kopen?

Is de leem die in de bouw gebruikt wordt geschikt?
Het moet natuurlijk wel een buitje kunnen verdragen.

Manon

Bok
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Waar leem kopen?

Bericht door Bok » ma 02 apr 2012, 15:09

Leem is overal verkrijgbaar.
Indien je in het zuiden woont of op de veluwe kun je het bij ieder grondboer krijgen/kopen. Eventueel zelf opgraven in een bouwput.

Leem (of Loss in zuid limburg) is de fijne fraktie van zand. (0 tot 50 Mu) Het is een windafzetting die op plaatsen is afgezet waar de wind minder hard waait. (heuvelachtig gebied)

Kosten zullen niet meer dan € 70,- / kuub zijn
groet,

Peter

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Waar leem kopen?

Bericht door Ruinerweg » ma 02 apr 2012, 19:01

Leem is geen loss!
Hier in Zw-Drenthe eindigt een leempakket vanaf het centrum van Drenthe op een diepte van ongeveer
50 tot 70 cm! De kleur is groenachtig en verhardt bij drogen. Hier werd vroeger de deel in de boerderij
van gemaakt!
Het was alleen glad bij nat weer als ieder op natte klompen naar binnen liep!

Het is in de tuin bij mij verkrijgbaar, wel een goed schep meenemen! Spits en sterk en uithoudingsvermogen!

Groet,

Roel

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Waar leem kopen?

Bericht door alfa vulgaris » di 03 apr 2012, 20:10

Ik meende dat leem was afgezet in de laatste ijstijd,maar of ik het eens ben daarmee is wat anders.

Naar ik meen zit leem overal zowat(mischien zit dat in limburg echt anders)overal in Nederland in de bodem onder de klei of zandlagen en soms boven een veenlaag.Er zijn wel kaartjes te vinden op het internet of bosatlas waar het precies zit.

Een zéér grote kans heb je door gewoon een putje te graven van een meter diep en dan kom je het vast tegen.

Als je bang bent moeite te verspillen kan je eerst een grondboor pakken (voor steekpalen)en een gat van anderhalve meter maken en steeds de boor leeghalen,dan kan je vrij snel opzoeken waar het zit.

De laag is niet overal heel dik.
Ik heb vaak gezien dat de laag maar 5 tot 25 cm dik is en bevat vaak ook stenen of steengruis.

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Waar leem kopen?

Bericht door Eddy Geurtsen » di 03 apr 2012, 20:48

Leem hoef je denk ik niet te kopen. Google maar eens op 'Leemweg', 'Leemdijk', 'Leemkuil', enz. en je zult zien dat er heel wat streken zijn waar leem voor het oprapen ligt. In ieder geval in Rekken in de Gelderse Achterhoek, maar ook in Winterswijk en omstreken.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Waar leem kopen?

Bericht door alfa vulgaris » di 03 apr 2012, 21:10

ALs ik me niet vergis in geheel Friesland een leemlaag op 0,5 tot 1,5 meter diepte.
In Zuidoost Friesland zit deze waarschijnlijk het diepst.
Noordelijk gedeelte van provincie Groningen waaschijnlijk zelfde verhaal.

Op de Hondsrug zal het waarschijnlijk net wat anders zitten schat ik in.
ik weet niet hoe het daar zit.

ManonB
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 14:18
Contacteer:

Re: Waar leem kopen?

Bericht door ManonB » di 03 apr 2012, 21:36

Dank voor de reacties.

Ik ga de bouwwerkzaamheden hier in de buurt in de gaten houden, dat lijkt me wel het meest praktisch.
En als dat niet lukt dan met een schep afreizen naar Drenthe.

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Waar leem kopen?

Bericht door Erik Konijn » di 03 apr 2012, 21:51

Misschien kan je wel stro en koeiestront met elkaar mengen en dan smeren. Schijnen ze in Africa ook te doen. :lol: :lol:

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Waar leem kopen?

Bericht door semar » wo 04 apr 2012, 10:13

wordt ook gebruikt aan de buitenkant van korven.
om te beschermen tegen weer en insecten.

wel verse he! :lol:


Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Waar leem kopen?

Bericht door Franschman » wo 04 apr 2012, 12:54

Leem is een zandige klei. Door het te proeven kan je het zandgehalte inschatten ( zo lieten ze het fysisch geografisch studenten doen !) Naast 'leem' bestaat er ook 'keileem' Dat bestaat uit leem met stenen die door het landijs zijn meegevoerd.

Keileem is ontstaan door samenwrijven en vermorzelen van de door het landijs losgebroken en meegevoerde steenmateriaal, veelal graniet uit Scandinavië, waaruit o.a 'Hunnebedden zijn gemaakt. Urk, Wieringen en de Hoge berg van Texel evennals Gaasterland bestaan uit 'keileemkoppen' De kern van Afsluitdijk bestaat uit deze taaie keileem die men rond Wieringen opbaggerde. Je begrijpt nu wel waarom men dit taaie materiaal voor de afsluiting gebruikte !

Boetseerkei van hobbyzaken is te 'verschralen' door er fijn zand aan toe te voegen. Maak zo je eigen 'leem'. Er zijn ook bouwbedrijven die weer muren van leem ( met stro) maken --> vakwerkbouw. Ook dat kan een adres zijn.
Succes ( van een oud-aardrijkskunde docent) :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten