Een Vraagje over bijen

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Luiza
Berichten: 4
Lid geworden op: do 24 mei 2012, 21:22
Contacteer:

Een Vraagje over bijen

Bericht door Luiza » do 24 mei 2012, 21:36

Ik heb al 2de jaar in fitsenhok bijen. Afgelopen jaar zijn ze overall gezeten , deze jaar van alle hoekjes en gaatjes kwamen jonge bijen!!! Laatste weken merk ik dat ze zijn druk bezig met alle gaatjes(zelfs in oude buizen) bijvullen met gele stof en dicht plakken met modder of klei. Nu zijn ze bezig "OCCUPY" onze garage. Zij ze echt bijen? wat moet ik doen? beetje jammer om laten vergiften! Als ik een huisje voor hun koop, ga ze daar nesten? Bedankt voor antwoord!

Gebruikersavatar
wilgenroosje
Berichten: 70
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 20:01
Contacteer:

Re: Een Vraagje over bijen

Bericht door wilgenroosje » do 24 mei 2012, 22:26

Om het met zekerheid te zeggen zou je een foto moeten plaatsen, maar wat je schrijft doet erg denken aan wilde bijen. Het dichtmaken van die gaatjes betekent vermoedelijk dat daarin alweer eitjes voor volgend jaar zijn afgezet, dus ook volgend jaar zul je weer uit al die openingen jonge bijen zien komen. Wanneer je er vanaf wilt kun je het beste wachten tot de jonge bijen van volgend jaar uitlopen en dan direct zorgen dat de gaatjes niet meer gebruikt kunnen worden voor nieuwe eitjes (weghalen of dicht maken).

Je kunt inderdaad nestkastjes kopen en wanneer je de juiste openingen hebt, iedere bijensoort heeft zo zijn voorkeur voor een maat, heb je grote kans dat ze daar in ook nesten zullen bouwen. Een bundel rietjes of een houtblok met gaten (niet helemaal doorboren - achterzijde moet dicht zijn) werkt echter ook en kost minder.

Kijk ook eens hier http://www.eis-nederland.nl/bijenzoekkaart.html

jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Een Vraagje over bijen

Bericht door jomme » do 24 mei 2012, 22:30

Gewoon genieten van de bijtjes zou ik zeggen, ze doen echt geen kwaad en je hebt er ook geen werk aan!
Gratis bijtjes, geen kasten kopen, geen doppen breken en geen wintervoeding geven! :be11:

Lalena
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 14 mei 2008, 19:23
Contacteer:

Re: Een Vraagje over bijen

Bericht door Lalena » vr 25 mei 2012, 20:16

Hoi jomme,

Wat bedoel je met doppen breken en geen wintervoeding geven en geen kastjes?
groetjes
Lalena

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Een Vraagje over bijen

Bericht door maartenkleijne » vr 25 mei 2012, 22:18

'Doppen breken en wintervoeding geven en kastjes' zijn belangrijke zaken in het werk van imkers met honingbijen.
Jouw bijtjes zijn geheel zelfverzorgend.
gr,
m

Lalena
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 14 mei 2008, 19:23
Contacteer:

Re: Een Vraagje over bijen

Bericht door Lalena » za 26 mei 2012, 12:51

Ha, ja, nouja ik ben een leek en lees hier alleen uit interesse ;)

Inca

Re: Een Vraagje over bijen

Bericht door Inca » za 26 mei 2012, 16:38

Lalena, dat is heel leuk dat er ook eens een belangstellende op het forum is.
Op dit forum zitten heel vaak mensen die denken dat iedereen maar weet wat al die kreten bedoelen.

Bijen in kasten of korven worden vaak bijgevoerd om diverse redenen. Kleine volkjes bijvoorbeeld, die kun je bijvoeren om ze wat sterker te maken.
Voor de winter worden bijenvolken gevoerd om ze de winter door te helpen.

In een bijenvolk hangen ramen met daar tussen raat. Op die raat brengen bijen honing-stuifmeel maar bouwen daar onder andere ook "doppen"voor nieuwe koninginnen.
Laat je die doppen zitten dan gaat een deel van het volk de kast uit en neemt een koningin mee. Dan heb je een zwerm noemen ze dat.
Om dit te voorkomen bestaat de kreet "doppen breken" het betekend dat die doppen die zijn gebouwd worden afgebroken en daardoor zal dus geen nieuwe koningin in het volk komen.

Je kunt dit soort zaken allemaal opzoeken op Imkerpedia. ook op deze site te openen.

Maar ik denk zo aan jouw eerste vraag te zien dat jij gewoon wespen in die buizen hebt.

Lalena
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 14 mei 2008, 19:23
Contacteer:

Re: Een Vraagje over bijen

Bericht door Lalena » za 26 mei 2012, 17:43

Fijn dat je me zo uitgebreid antwoord. Ik ben overigens niet de vragenstelster, die heet volgens mij luiza. Ik lees gewoon mee. Bij mij zijn de onbekende beestjes meestal vliegen ipv bijen haha. Enige bijen die ik heb gehad waren als ik het me goed herinner metselbijen??? die zag ik alleen op onze kleibrokken zitten en weer weg gaan.
En af en toe wespen.

Ik probeer wel bijen te lokken door planten neer te zetten waar ze van houden, maar meer hoef ik er niet mee.

Wat een interessant feitje trouwens, dat doppen breken.

groetjes
Lalena

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Een Vraagje over bijen

Bericht door Wim Joosten » zo 27 mei 2012, 09:31

Luiza schreef:Ik heb al 2de jaar in fitsenhok bijen. Afgelopen jaar zijn ze overall gezeten , deze jaar van alle hoekjes en gaatjes kwamen jonge bijen!!! Laatste weken merk ik dat ze zijn druk bezig met alle gaatjes(zelfs in oude buizen) bijvullen met gele stof en dicht plakken met modder of klei. Nu zijn ze bezig "OCCUPY" onze garage. Zij ze echt bijen? wat moet ik doen? beetje jammer om laten vergiften! Als ik een huisje voor hun koop, ga ze daar nesten? Bedankt voor antwoord!
Hallo Luiza.
Het zijn solitaire bijen. Waar ze mee bezig zijn is het leggen van een eitje in dat gaatje waarna de ingang weer dichtgemaakt wordt. In het gaatje ontwikkeld zich dan een jonge bij welke het jaar erop weer uitvliegt. Deze bijen zijn ongevaarlijk voor je en zullen je ook niet zoals wespen lastig vallen. Dus vergiftigen zou echt zonde zijn.
Hier een site waar je er wat meer over kunt lezen: http://www.wildebijen.nl/
Sommigen schaffen zichzelf of maken zelfs zelf een bijenhotel om deze bijen bij huis te hebben. Zie Bijenhotels: http://www.bijenhotels.nl/
Met vriendelijke groet,
Wim

Luiza
Berichten: 4
Lid geworden op: do 24 mei 2012, 21:22
Contacteer:

Re: Een Vraagje over bijen

Bericht door Luiza » zo 27 mei 2012, 14:06

Foto's!!! 2 dagen aan het jagen geweest.
Bijlagen
100_3289.JPG
100_3287.JPG
100_3273.JPG

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten