Steenhommelnest

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Steenhommelnest

Bericht door Bart de Coo » di 16 okt 2012, 23:13

Ik was vanavond mijn fotocollectie op de computer eens aan het organiseren en toen kwam ik de beide onderstaande foto's tegen, die ik destijds maakte, speciaal met het oog op het forum, maar het kwam er duidelijk even niet van.

Ik werd een half jaar geleden of zo gebeld door mensen die een hommelnest in de tuin hadden ontdekt en of ik dat eens wilde komen bekijken. Dat wilde ik wel, want ik zie niet zo vaak hommelnesten. Het nest lag in een kleine kuil en over die kuil heen lag een plank. Kuil en plank vonden de dames kennelijk een prima plek om eens een nest te beginnen.

Het gaat hier om steenhommels. Nee, spreek me niet tegen, het zijn steenhommels. We hebben ze zeer zorgvuldig zitten determineren. Wat ik zo wonderlijk vond, dat was die waslaag die ze helemaal om het nest heen hebben gebouwd. Bijzonder!

Met de welgemeende excuses voor de slechte foto's. Ik probeer al tijden om betere foto's uit mijn cameraatje te krijgen, maar het lukt alleen bij volle maan of zo.

Groet,

Bart


Afbeelding



Afbeelding

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Steenhommelnest

Bericht door Oude Essink » wo 17 okt 2012, 09:22

Met de welgemeende excuses voor de slechte foto's
Toch mooi, dat je ze alsnog even laat zien!
Hennie oes

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Steenhommelnest

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 17 okt 2012, 20:02

Hommels maken altijd afdekkingen van was en hommelharen als ze het te koud en tochtig vinden in hun nest. Ook zullen ze direct deze afdekking weer weghalen als de temperatuur in het nest te hoog wordt.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Steenhommelnest

Bericht door Bart de Coo » wo 17 okt 2012, 20:18

Els,

Dit was de tweede keer dat ik een hommelnest van nabij kon bekijken. Bij de eerste keer ging het om een akkerhommelnest. De akkerhommels hadden zich verschanst in een slecht onderhouden gazon. Ik werd toen gebeld door de kersverse bewoners van een huurhuis, waarvan de tuin al de nodige maanden verwaarloosd was. Dat hoge gras vonden de akkerhommels kennelijk ideaal. Bij dat nest geen spoor van zeg maar een wascocon over het hest heen. De akkerhommels hadden hun nest bedekt met allerlei rommel uit de directe omgeving. Ik herinner mij vooral een deksel van mos.

Ik denk dus, maar mijn waarmemingen zijn dus zeer beperkt in aantal, dat zo'n bedekking van was typisch gedrag is voor de steenhommel. Spreek me gerust tegen. Iets nieuws leren is leuk.

Groet,

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten