Wespennest verwijderen

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Wespennest verwijderen

Bericht door Ewout » di 03 sep 2013, 10:40

Dilemma:
Wij hebben in onze achtertuin 2 kleine kernvolkjes (Mini-Plus) staan. Die staan dusdanig opgesteld dat buren er niet snel last (of weet) van zullen hebben. Onze directe buren zijn op de hoogte.

Vanochtend ontdekte ik in onze voortuin een wespennest. Er wordt heel druk gevlogen (drukker dan de kernvolkjes op 2 rompen). Omdat ze in een gat in de grond zitten, kan ik niet inschatten hoe groot het nest is, maar ik denk dat het flink zal zijn. Als imker denk ik: laat maar gewoon zitten, in het najaar vervliegen die weer en ik heb er zelf geen last van. Maar het nest zit aan de rand van een pleintje waar veel jonge kinderen spelen, in een gat onder struiken waar ook nog weleens ballen belanden. Ik zou het graag willen weghalen omdat ik denk dat er een risico is dat er een kind in gaat staan, en flink gestoken word. Mogelijk krijgen onze bijen dan de schuld (zit ik ook niet op te wachten).

Het 'geluk' wil dat het onze eigen tuin betreft, dus wettelijk gezien mag ik het zelf weghalen, maar ik heb geen idee hoe. Ik heb wat gezocht hier op het forum en lees over het gebruik van speciaal poeder (contactgif), wat mogelijk ook schadelijk zou kunnen zijn voor de bijen. Ook las ik over het gebruik van mierenzuur, maar ik kan nergens vinden hoe de toepassing dan precies is. Een bijenstofzuiger heb ik niet en omdat het nest onder de grond is (heb ik nooit eerder gezien trouwens, alleen bij hommels), is fysiek weghalen ook erg lastig.

Wie weet raad?

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wespennest verwijderen

Bericht door Jaap v.Popering » di 03 sep 2013, 11:08

Het wespenpoeder wat in de handel is , met je bijenbeschermingskleding aan dit poeder in de opening (gat in de grond ) strooien , zo mogelijk laat op den avond wanneer er weinig of geen wespen meer vliegen . Hier zullen je volkjes geen schade of hinder van ondervinden .

Ik ben deze morgen ook nog bij een wespennest geroepen , het bleek een Bijenzwerm te zijn :D

Jaap v P

Gebruikersavatar
cefas
Berichten: 216
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Wespennest verwijderen

Bericht door cefas » di 03 sep 2013, 12:22

's Avonds met spuitbus van de Etos, voorzien van lange tuit, contactgif in ingang spuiten. De volgende ochtend zijn alle wespen dood. Ik werd bij een handeling overdag wel door mijn pak heen gestoken en een wesp in mijn laars heeft me zeker vijf keer gestoken. Op wespengif reageert mijn lijf heel anders dan op bijengif: ik blijf er dagen dikke bulten van houden, terwijl bij bijen de steekplek nauwelijks reactie geeft.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Wespennest verwijderen

Bericht door A.A. Staals » di 03 sep 2013, 13:02

Jaap v.Popering schreef:Het wespenpoeder wat in de handel is , met je bijenbeschermingskleding aan dit poeder in de opening (gat in de grond ) strooien , zo mogelijk laat op den avond wanneer er weinig of geen wespen meer vliegen . Hier zullen je volkjes geen schade of hinder van ondervinden .

Ik ben deze morgen ook nog bij een wespennest geroepen , het bleek een Bijenzwerm te zijn :D

Jaap v P
Jaap
Hier ben ik het niet mee eens. Het is de bedoeling dat het poeder mee in het nest wordt genomen door de wespen die er doorlopen.

ad staals

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Wespennest verwijderen

Bericht door A.A. Staals » di 03 sep 2013, 13:06

cefas schreef:'s Avonds met spuitbus van de Etos, voorzien van lange tuit, contactgif in ingang spuiten. De volgende ochtend zijn alle wespen dood. Ik werd bij een handeling overdag wel door mijn pak heen gestoken en een wesp in mijn laars heeft me zeker vijf keer gestoken. Op wespengif reageert mijn lijf heel anders dan op bijengif: ik blijf er dagen dikke bulten van houden, terwijl bij bijen de steekplek nauwelijks reactie geeft.
Spuitbus werkt alleen als het goed in het nest komt. Wanneer je spuit in een nest in de grond of spouwmuur heb je dat niet zeker en kun je beter poeder gebruiken.

ad staals

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Wespennest verwijderen

Bericht door semar » di 03 sep 2013, 13:46

gewoon zak met motteballen in het gat mikken!

uit ervaring.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ps wel kap opzetten

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Wespennest verwijderen

Bericht door maartenkleijne » di 03 sep 2013, 14:07

Die poeder werkt perfect, maar wel heel voorzichtig ermee, want ik schrik altijd als ik zie hoe ze bij het geringste contact met6een doodvallen......
gr,
m

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wespennest verwijderen

Bericht door Jaap v.Popering » di 03 sep 2013, 14:14

A.A. Staals schreef:
Jaap
Hier ben ik het niet mee eens. Het is de bedoeling dat het poeder mee in het nest wordt genomen door de wespen die er doorlopen.

ad staals
Dat gebeurt dan ook de volgende morgen . Ik zelf doe dit ook midden op den dag ,maar wanneer je dit niet in je vingers hebt wordt je net als Cefas gemakkelijk aangevallen . Ook ik heb spuitbussen maar die zijn enkel verkrijgbaar met een licentie , dan is alles na enkele uren dood . :character-bart: Ik wil dit wel komen doen voor enkele tientjes plus voorrijkosten afhankelijk van de afstand :wink:

Jaap v P

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wespennest verwijderen

Bericht door Jaap v.Popering » di 03 sep 2013, 14:15

maartenkleijne schreef:Die poeder werkt perfect, maar wel heel voorzichtig ermee, want ik schrik altijd als ik zie hoe ze bij het geringste contact met6een doodvallen......
Zo werkt wespenpoeder niet .

Jaap v P

Tilanus
Berichten: 33
Lid geworden op: za 19 apr 2014, 23:49
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wespennest verwijderen

Bericht door Tilanus » di 24 jun 2014, 21:27

Ha, eindelijk eens een forum waar niet iedereen moord en brand begint te schreeuwen dat je wespen niets aan mag doen omdat het heel nuttige beestjes zijn, wat natuurlijk ook zo is, maar soms heb je ze liever een eind uit de buurt.
Weet iemand een manier om een heel nest weg te jagen, niet doodmaken of vernietigen maar gewoon uit een tuinhuisje verjagen zodat ze een eind verderop hun nuttige werk kunnen doen. Ik zat te denken aan uitroken of de mottenballen van Semar of worden ze dan alleen maar agressiever ?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten