hoornaar?

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

hoornaar?

Bericht door Kroese » do 14 aug 2014, 17:06

Deze vond ik op het pad, leefde nog een beetje.
20140814_131555.jpg
Bijlagen
20140814_131514.jpg

hansjochem
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 18:39

Re: hoornaar?

Bericht door hansjochem » do 14 aug 2014, 17:33

Gelukkig niet de aziatische hoornaar
Using Tapatalk

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: hoornaar?

Bericht door buzzer » do 14 aug 2014, 18:28

Lijkt een Apeldoornse Hoornaar.... :dance: :dance: :dance:
Alle begin is (bij) zonder honing.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: hoornaar?

Bericht door bee-tree » do 18 sep 2014, 23:17

Onze bijen zijn niet altijd de pineut als een Hoornaar ze pakt. Soms is zelfs de Hoornaar de pineut .
Ik heb in mei en juni een Hoornaarkoningin haar urnvormig nest zien bouwen in een lege bijenkast achter een rij bevolkte kasten.
Het heeft de omvang gekregen van een flinke vuist. De eerste werksters heb ik nog zien ontstaan.
Maar op zekere dag in juli vond ik net zo'n zieltogende Hoornaar buiten de kast als Hennie Kroese. Toen ik het nest van onderen
bekeek, was het leeg. Hebben mijn bijen de Hoornaarfamilie verdreven ?
Kunnen bijen Hoornaars aan ? Ik heb vanmiddag om 3 uur minstens één geval meegemaakt dat een waakbij
een haalbij redde uit de 'klauwen' van 'n Hoornaar.

Ik liep voor de kasten langs om te zien hoeveel stuifmeel de volken aan het oogsten waren.
Op afstand zag ik in de drukte op de vliegplank 'n Hoornaar 'n bij grijpen, blijkbaar niet snel genoeg;
"n Waakbij zag het gebeuren en stormde op de Hoornaar af. Die schrok daar zó van dat ze tegen grassprieten aan botste
en uit balans raakte. Bang om 'n horde bijen over zich heen te krijgen, liet de Hoornaar de bij los en ging er
als de bliksem vandoor. Ik zocht naar de bij. Wilde weten of 'r al de kop was afgebeten .
Niks er van. Ze krabbelde tussen het gras, klom tegen 'n grasspriet op en daar ging ze, vliegend, het korte eindje naar
de ingang van de kast met geel stuifmeel nog aan haar poten.
Conclusies:De waakbij heeft goed werk gedaan. Ze heeft de Hoornaar verjaagd. 'n Prik was niet nodig.
Hoornaars moeten ook oppassen; zelfs voor bijen. Zj. :be8: :be5:

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: hoornaar?

Bericht door semar » vr 19 sep 2014, 12:06

b3 ik ben het met je eens een spanend gezicht ieder jaar,
hier met de gewone wesp, bij koelere temparatuuren lukt het een enkele wesp na wat gekrakeel binnen te komen,
ik blijf dan altijd wachten, of ze er levend uitkomt, of dat er een clubje verontwaardigde bijen naar buiten komen
om de dode wesp te dumpen.

als je er oog voor hebt is de boomstam naast de kasten leuker kijkplezier
de bank voor de tv :lol:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: hoornaar?

Bericht door bee-tree » zo 05 okt 2014, 09:58

Zo bekijk ik het ook Dominique. Het is vaak spannerder dan de natuurfilms op TV.
Misschien neem je vandaag ook de tijd om bij je boomstam te gaan zitten.
Er is vast wat bijzonders te zien.
Vanmorgen om half negen waren 6 Hoornaarwerksters al vóór de kasten aan het jagen.
Eén greep 'n bij en dook in het gras. Ik liet haar d'r gang gaan; wilde weten of de bij het er levend afbracht.
Na 15 seconden liet de Hoornaar haar los. Er was geen gevecht geweest. Wat dan wel ?
Jij weet vast het antwoord wel. Jij weet ook wel dat de Hoornaarkoningin gestopt is met de eileg.
Er zijn geen LARVEN meer. De HoornaarWERKSTERS kunnen niet meer rekenen op 'n douceurtje, 'n druppel zoet speeksel,
dat ze van de LARVEN krijgen als tegenprestatie voor de eiwitrijke hap die de wesplarven normaal krijgen in de vorm van
'n spin of 'n rups of 'n bij of 'n stukje kadaver.
De Hoornaarwerksters moeten momenteel hun brandstof elders zien te krijgen. Daarom zie je ze op Klimopbloemen enz.
en op zoete pruimenvlaai op het terras, bij dit nog zachte weer op zondag 5 oktober .

Er zijn ook Hoornaars die hun "benzine of diesel" , dus vloeibare suikeroplossing, proberen te stelen van de bijen.
De kast binnensluipen lukt ze moeilijk, zoals jij al gezegd hebt. Nu komt het...........
De Hoornaar die vanmorgen de bij liet leven heeft waarschijnlijk van de bijentong suikerwater gelikt.
Het was waarschijnlijk 'n bij die in de kast geen plek meer vond om 't op te bergen of 't was 'n bij die
op de vliegplank (door plaatsgebrek) samen met 'n andere bij het suikerwater van tong tot tong aan het indikken en inverteren was.
:be11: :b10: :be11:

P.S. De Hoornaars hebben momenteel meer interesse in brandstof dan in bouwstof. Onze bijen hebben in beide nog volop interesse.
De laatste twee zinnen passen ook goed bij "suikeropname stopt bij 10 kilo"

frank27
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Locatie: Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: hoornaar?

Bericht door frank27 » zo 05 okt 2014, 17:45

Hoe lang blijft een hoornaar binnen en wat doet ze? Ik zag bij een van mijn kasten een enorm grote naar binnen vliegen (ging razendsnel) en daarna een kwartier zitten wachten of ze er ook weer uitkwam. Tevergeefs.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: hoornaar?

Bericht door bee-tree » di 21 okt 2014, 08:01

Goede morgen Frank, blijkbaar kan niemand meer het geduld opbrengen of is aan het werk, om jouw vraag
te be-antwoorden. Het kan ook zijn dat er van de zomer weinig Hoornaars waren. De kolonies zijn pas laat
gesticht. Op dit moment vliegen er meer rond dan in de officiële zomermaanden. Bij mijn bijenstand zo'n 20 stuks.

Ik heb er ééntje eergister 'n kast zien binnengaan. Heb 'n uur gewacht, maar ze kwam er niet uit. Ik barstte van het werk, dus...
Maar.....gistermidag zag ik haar, zieltogend in de vliegopening; alleen de voorpoten maakten nog bewegingen
als vroeg ze om hulp. Ze lag op haar rug. M'n zus en zwager keken toe. ik heb haar in huis nog bij de kachel geprobeerd te re-animeren
met 'n likje honing op filtreerpapier. Maar dat heeft niet geholpen. Achteraf gezien had ik haar honing om de mond
moeten smeren. Dat heb ik deze week wel gedaan bij 'n werkbij die verzopen leek te zijn op de drinkplek. Die kwam wel
weer bij.
Kortom, voorlopige conclusie aan de hand van één geval: 'n Hoornaar die zich diep de kast in begeeft, legt het loodje. Zjef :b10: :be8: :be5:

P.S.Meestal wagen de Hoornaars zich niet verder dan de vliegopening.
De poging om haar te re-animeren deed ik om niet in botsing te komen met de wettelijke voorschriften.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: hoornaar?

Bericht door bee-tree » wo 22 okt 2014, 08:27

Vliegen bij jullie óók nog veel Hoornaars ? Bij mij zo'n 20.
Ik zie ze geen bijen meer plukken, dus geen bijen meer vangen en ze de kop en vleugels en poten afbijten
'Ze hoeven geen "volle maaltijdbrokken" meer te maken voor hongerige larven . want die lijken er niet meer te zijn.
De kolonie is aan het sterven. Alleen de koninginnen hebben nog goed eten nodig.

Mijn 20 Hoornaars zijn alleen belust op zoetigheid die ze normaliter van hun larven krijgen. Thans moeten ze het hebben
van onze honingbijen of 'n vuilnisbak bij 'n picknickplek waar een halve boterham met jam in is gegooid.

Wil jij de Hoornaars niet op de vliegplank met je bijen zien steggelen, doe dan als ik.
Plaats achter de kasten 'n leeg zesraamskastje met 'n schoteltje droge suiker op de vloer, Zet de kastdeksel
op 'n kier van 1 cm.
Zo lukt het mij om de Hoornaars weg te houden van de vliegplank. Bijen krijgen rust ; de Hoornaars worden mak.
Waaruit blijkt dat laatste ?
Wanneer ik de deksel van het kistje met suiker optil, blijft de helft van die 20 dikkerds rustig verder smikkelen.
De andere helft verheft zich langzaam en komt mij van top tot teen inspecteren. Ze komen tot 10 cm bij me.
Ik voel me dan als Adam vóór de zondeval. Zj. :be8:

P.S. Elke ochtend vul ik de suiker aan. Het verbaast me dat de bijen er niet op af gaan.
Ik pas het al twee weken toe. De Hoornaars komen er ook op af bij het huidige koele weer van 12 graden 's middags.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: hoornaar?

Bericht door bee-tree » wo 22 okt 2014, 08:31

:be8: :hive: :hive: :hive: :hive: Zjef :be8: :be8: :be8: :be8: :be8:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten