hoornaar?

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
hansjochem
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 18:39

Re: hoornaar?

Bericht door hansjochem » wo 22 okt 2014, 13:41

Bee tree, heb je nog foto s van het bacchanaal?
Using Tapatalk

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: hoornaar?

Bericht door bee-tree » wo 22 okt 2014, 22:55

Hansjochem, ik begrijp niet gauw iets niet in de hoop dat jij deze zin óók niet gauw begrijpt!
Bedoel je bacchanaal tussen aanhalingstekens ? Zo ja, dan weet ik nog niet zeker of je doelt
op het smikkelen en me bekijken en me besnuffelen van de Hoornaars wat in alle rust verloopt
en daarom niet op 'n "woest drinkgelag" lijkt , of insinueer je wat anders ?

Binnenkort krijg ik bezoek van kennisen die vast wel 'n foto willen maken. Zelf kom ik niet meer aan die hobby toe.
Ik heb in het verleden duizenden dia's en foto's gemaakt en 3 videosystemen versleten en 2 filmcamera's.
Het is wel genoeg geweest.

Ter zake: ik begin zo langzamerhand te begrijpen hoe de angst voor Hoornaars is ontstaan,
In Duitsland gebruiken ze één en dezelfde Duitse naam voor 2 verschillende soorten insekten, namelijk Hornisse
voor zowel de Hoornaar als de Paardenhorzel, dus voor zowel Vespa crabro als voor Gastrophilus intestinalis [equi]
oftewel Gastrus equi. De Hoornaar is 'n wespensoort, de Paardenhorzel 'n vliegensoort die op geelbruine honingbijen lijkt
qua kleur en afmeting. Voor die horzel zijn de paarden heel bang. Ze vliegt recht op het hoofd van het paard af
om gauw eitjes op de haren van de schoften af te zetten, Het paard schudt wild met het hoofd, maar het lukt de vlieg toch
om eitjes af te zetten. Het paard krijgt die in de maag tijdens het likken. Na de ontwikkeling in de darmen komen
de poppen in de paardenvijgen terecht en de grond. De cyclus is rond.

In de Nederlandse woordenboeken wordt de Hoornaar ook wel gewoon horzel genoemd of hoorntje. Dat veroorzaakt
dat Hoornaar en Paardenhorzel op één hoop worden gegooid. De Paardenhorzel lijkt ook wel op de Hoornaar, maar is een
stuk kleiner. In mijn Limburgs dialect wordt de Hoornaar Paesjwôrtel genoemd oftewel Paardenwortel; 'n verbastering van
Paardenhorzel. Of 't nou om de Hoornaar gaat of om de Paardenhorzel, de biologische kennis is zo summier, dat er weliswaar
niet gesproken wordt van "Pas op voor het gele gevaar" maar wel van "Pas op veur Paesjwôrtele" als ze Hoornaars bedoelen. Zj.

P.S. De angst voor alles wat geelbruin en geelzwart gebandeerd is, heeft tot gevolg dat veel soorten zweefvliegen voor wespen
worden aangezien, Nederland heeft sinds een paar jaar Tijgerspinnen oftewel Wespspinnen. De naamgevers zijn oenen;
zo raken veel mensen niet van de angst voor spinnen af.
Het paard van Sinterklaas dus maar niet met een geelzwart dekje bekleden, laat staan Piet geelzwart verven. :b10: :be11:

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: hoornaar?

Bericht door bee-tree » vr 24 okt 2014, 00:25

frank27 schreef:Hoe lang blijft een hoornaar binnen en wat doet ze? Ik zag bij een van mijn kasten een enorm grote naar binnen vliegen (ging razendsnel) en daarna een kwartier zitten wachten of ze er ook weer uitkwam. Tevergeefs.
Afgelopen middag sloop er één de vliegspleet in van 'n kast waar ik het muizenraster wilde plaatsen.
De Hoornaar nam de tijd om onopgemerkt 'in te breken'. De bijen liepen haar straal voorbij.. Ze kon verder lopen.
Geduldig wachtte ik af, m'n blik op de vliegspleet gericht. Gelukkig hoefde ik niet lang te wachten.
Na 3 minuten verscheen de kop van de inbreekster. Die leek klem te zitten, maar het zat anders in elkaar.
Er werd aan haar getrokken. Wilden de bijen de buit terug ? Toen verscheen de rest van de dievegge, met op haar achterste
achterste twee heftig trekkende waakbijen. ["Houdt de dief; geef terug" riepen de bijen; zou in 'n kinderboekje kunnen staan.]
De Hoornaar liet zich van de vliegplank vallen. De twee bijen konden haar niet tegenhouden. Weg was ze.
Zo, nu moeten we Klaas Vaak maar eens gaan roepen ! :mrgreen: B3

P.S. Dit is m'n tweede waarneming van inbraak. Het zal telkens anders verlopen.
Van het geduldig observeren bij de vliegplank word je gewaar hoe weerbaar 'n volk is, dus gezond en sterk. Je hoeft
dan zelf niet in te breken om de status quo vast te stellen.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: hoornaar?

Bericht door bee-tree » za 08 nov 2014, 21:09

Er komen nog steeds zo'n tien Hoornaars op bezoek. Al twee weken niet bij de bevolkte kasten,
maar in een leeg zesraamskastje dat een meter achter de rij bevolkte kasten staat.
De deksel staat op 'n kier. In het kastje voer ik ze elke dag droge suiker.
Zoals ik de Koolmezen zoveel mogelijk weglok van de bijen met behulp van havermout in 'n silo'tje
dat vastgeplakt zit aan het keukenraam, zo stel ik de hoornaars tevreden met suiker. Elke dag een eetlepel.
Drie stuks heb ik gemerkt. Stipje noem ik haar die 'n Tippexstipje op de thorax heeft,
Witgatje, die 'n likje op haar achterste heeft. Verder is er nog Witvoetje.

Wanneer het nog doodstil is bij de vlieggaten van de bijen, zo rond halfacht 's morgens, zijn de hoornaars al in
de snoepwinkel te vinden; zelfs bij maar 4 graden Celsius, dus koelkasttemperatuur, zoals gistermorgen.
En 's avonds zie ik ze nog bezig in het licht van 'n zaklantaarn, dus even na zes uur, De nachten zijn al behoorlijk
lang, zo'n 13 uur, en behoorlijk fris. Dus er is veel brandstof nodig. . :be8: Zj. :be8:

P.S. Het nest in de eikenboom is kapot gestoten, althans het gedeelte dat niet door de stam bedekt is.
Er wandelen veel mensen met honden. Misschien maakt iemand zich bang dat de hond wat overkomt.
Nog steeds is het bedekte deel van de holte bewoond.

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: hoornaar?

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 09 nov 2014, 12:27

Bee tree,

zijn die laatste hoornaars geen koninginnen die een warm winterplekje zoeken?

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: hoornaar?

Bericht door petro » zo 09 nov 2014, 23:29

Ik zal maar vast antwoorden;denk het niet want ook bij mij vliegen er nog enkele.Tot in de schemer(bijna donker)
Verdenk er zelfs een aantal van in het "lokkastje" te overnachten. :o
Petro
Els Kleijnendorst schreef:Bee tree,

zijn die laatste hoornaars geen koninginnen die een warm winterplekje zoeken?

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: hoornaar?

Bericht door bee-tree » ma 10 nov 2014, 00:23

Ik ben er ook nog niet achter, Els. Ze gaan heel vreedzaam met elkaar om, ze blijven maar komen en gaan.
Slechts één bij loopt zo nu en dan tussen hen door op de suiker. De Hoornaars vallen haar even aan, net zoals ze
dat doen met de vliegen die hen voor de voeten lopen.
M'n hoornaars zijn allemaal even groot, Ze zijn 4 cm lang. Dus geen 2 a 3 cm. zoals de werksters. Ik denk dat het
jonge koninginnen zijn. Die hebben nog geen haast om 'n overwinteringsplek te zoeken of er rustig
in plaats te nemen en te verstarren. Zodra de eerste nachtvorst komt zou dat wel moeten gebeuren.
Het blijft momenteel nog relatief zacht weer.

Morgen ga ik wat langer de eikeboom bekijken of ik de 3 gemerkte Hoornaars nog het oude nest zie in- en uitgaan.
Misschien hebben ze elk apart al 'n eigen onderkomen gekozen.
Ik heb dus nog veel vragen over hun leefwijze. Petro bestudeert ze ook, dus van hem kun je binnenkort ook nog
iets uit eigen ervaring lezen.
Vorlopig geniet ik van hun gedrag dat menselijke trekken vertoont. Ik voel me volstrekt veilig. Wat 'n verschil met
die wandelaarster in het Slochterbos(?) die met haar hond binnen een afstand van 1 meter 'n hoornaarnest op 2 meter hoogte in een holle wilg , passeerde. Zij en haar hond zijn als ongenode gasten de laan uitgestuurd door de Hoornaars. Zie het you tube filmpje van
RadioTV Noord. Dat is weer antireclame. Al maakt de vrouwelijke boswachter duidelijk dat je niet zo dicht
een hoornaarnest of ander wespennest met 'n hond moet passeren, de angst voor Hoornaars wordt weer gevoed en
in stand gehouden.. In sommige streken van Nederland ontbreken ze. Dat heeft niet met bestrijding te maken maar met
oecologie. :be8: Zj. :be8:

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: hoornaar?

Bericht door Hans van der Post. » ma 10 nov 2014, 09:43

bee-tree schreef: [..................]Ik voel me volstrekt veilig. Wat 'n verschil met die wandelaarster in het Slochterbos(?) die met haar hond binnen een afstand van 1 meter 'n hoornaarnest op 2 meter hoogte in een holle wilg , passeerde. Zij en haar hond zijn als ongenode gasten de laan uitgestuurd door de Hoornaars. Zie het you tube filmpje van
RadioTV Noord. Dat is weer antireclame. Al maakt de vrouwelijke boswachter duidelijk dat je niet zo dicht
een hoornaarnest of ander wespennest met 'n hond moet passeren, de angst voor Hoornaars wordt weer gevoed en
in stand gehouden.. In sommige streken van Nederland ontbreken ze. Dat heeft niet met bestrijding te maken maar met
oecologie. :be8: Zj. :be8:
Bee3 heb je de link van dat you tube filmpje ?
!Hans.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: hoornaar?

Bericht door bee-tree » di 11 nov 2014, 00:07

Hans, het is me nog niet gelukt het filmpje terug te vinden. Waarom wil je het zien ? Het was 'n interview met
de hevig geschrokken vrouw die goed van de tongriem gesneden was. en de Hoornaars afschilderde als
angstaanjagende monsterachtige wespen. De vrouwelijke boswachter kwam ook even aan het woord op het laantje met knowilgen.
Zij maakte duidelijk dat het lint er niet voor niets aangebracht was, plus een informatiepaneeltje, dat aangaf dat je niet te dicht
bij het nest moet komen met 'n hond, zeker als die zich wild gedraagt en naar vliegende insecten hapt.

De reporter vond de mevrouw interessanter die in alle toonaarden meerdere keren te kennen gaf dat ze het niet had met die wespen,
Het jaar van de bij was kennelijk aan haar niet besteed geweest. Het bewijs dat reporters liever iets prikkelends
de kijker laten zien, daar is het volgende TV bericht een voorbeeld van :

Tijdens het zoeken kwam ik via de zoekterm "Hoornaar RadioTV Noord" 5 identieke sites en filmpjes tegen, waarin een 'plaagdierbestrijder' met mondkap en bijenkap op, en verpakt in een goed gesloten witte overall, bezig was
met het verstuiven van propoxur (?) aan de buitenkant van 'n transformatorhuisje,
waar een hoornaarnest uit de ventilatiespleten van de spouwmuur puilde. De wild reagerende Hoornaars veranderden in
crêmekleurige spookverschijningen. Mag dat spuiten zo maar overdag ?

Er staan 441 draadjes op het imkerforum waarin het over de Hoornaar gaat.
Eén topic heet ook "Hoornaar". Twee reacties beveel ik in ieder geval gasten op het forum aan, namelijk
die van 20 november 2011 van Maarten Kleijne en die van 21 november 2011 van Oude Essink (oes Henny ?) :be8: Zj. :be8:

P,S, Ik heb. zoals beloofd, afgelopen middag even met 'n collega imker onder de nestholte gestaan van 't enige mij bekende nest
in 'n holle eik die bijna elk jaar bewoond wordt, We hebben geen wit getipte Hoornaar waargenomen. De observatietijd
was maar kort, want er moest onderweg nog Teunisbloem gezaaid worden en één Grote bosmuis gelost worden vóór de koffiepauze.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: hoornaar?

Bericht door Hans van der Post. » di 11 nov 2014, 09:57

B3 Dank voor het zoeken. Nee ik heb geen behoefte naar hysterische mensen te kijken/luisteren.
Ja ik ken de hoornaars. Bij mijn broer die ik regelmatig in Frankrijk bezoek ik deze wesp ontmoet, geweldig!
Ook het nest gevonden waar je vlak naast kon staan.
Ze hebben geen enkele belangstelling voor mens en zijn koffietafel met zoetigheid.
Een bijenvolk die op het terrein stond werd ook met rust gelaten.
Daarin tegen kersen, pruimen en vijgen werden met grote regelmaat bezocht.
Nooit een hoornaar daar in huis gevonden terwijl de Vespa germanica in je hele huis op jacht gaat naar zoete zaken.

Heb nog een mooie foto met beschrijving gevonden.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten