Interessante ontwikkeling

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
LindyLou
Berichten: 2
Lid geworden op: za 12 jul 2014, 20:34
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Interessante ontwikkeling

Bericht door LindyLou » za 12 jul 2014, 23:25

In Mei van dit jaar zag ik boven 1 van mijn kasten een mooi vliegje die ik nu definitief weet is een Chrysididae Chrysis Ignata is. Thuis leerde ik dt dit vliegje wil wel honingbijen parasiteren. Mijn bijen staan in een natuurgebied, dus moet er ruimte voor alle wezens lijkt mij. Maar vandaag, 12 juli, heb ik in wat ik dacht mijn sterkste volk was een rampzalig situatie aangetroffen. Honderden doormidden gebroken bijen. Zelfs een bij die nog leefde terwijl ze alleen over haar voorste deel nog bestond. Er lijkt geen teken te zijn van ziektes of ernstig varroa besmetting. Wel op de varroa lade had ik veel bijenpootjes gezien in de laatste weken. Omdat er veel bijen activiteit met veel pollen binnenkomend steeds was maakte ik me niet grote zorgen.... Had ik dat nu wel gedaan had ik dit kunnen voorkomen? Is het mogelijk dat dit goud wesp verantwoordelijk kan zijn voor al dit schade? Er was geen gekapte broed in de gehele kast, wel open broed.
Kent iemand soortgelijke situaties?

Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Interessante ontwikkeling

Bericht door Dylan Elen » zo 13 jul 2014, 00:55

Doormidden geknipte bijen, dat doet me denken aan een aanval van hoornaars (Vespa crabro). In natuurgebied zullen deze reuzewespen zelden vernietigd worden waardoor er redelijk wat kunnen voorkomen. Wat kan je doen om dat te voorkomen? Je kan allereerst wespenvallen hangen rondom (bv. vijftig meter) de bijenstand. Verder zou je eventueel een stuk moerrooster voor het vlieggat kunnen plaatsen (zo kunnen de hoornaars alleszins toch niet binnen), bij gebruik van een metalen moerrooster is het verlies aan stuifmeel gering. Echter dat laatste is een soort van noodoplossing, ik zou proberen de hoornaars gewoon te vangen met vallen.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

LindyLou
Berichten: 2
Lid geworden op: za 12 jul 2014, 20:34
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: Interessante ontwikkeling

Bericht door LindyLou » zo 13 jul 2014, 01:27

Hallo Dylan, dank voor je direct reactie. Probleem ligt niet aan hoornaars denk ik omdat Ik 4 kasten in een rij heb staan. Alleen de eerste kast heeft al de kapotte bijen en ze zijn binnen in en niet rondom de buitenkant. Daarom had ik het ook niet gezien. Ook is de ingang altijd verkleind omdat ivm mogelijke muizen dat mijn voorkeur al heeft. De neon gekleurde vliegje die ik in mei had gezien was ook boven op de eerste kast aan het zonnebaden. Als het hoornaars waren zou ik ze wel om mij heen waarnemen of hetzelfde soort schade bij andere kasten zien. Zorgen heb ik er toch wel over. Ik heb alle dode bijen weggehaald vandaag en alles opnieuw opgebouwd. Als in de komende dagen nog steeds bijen pootjes op de varroa la vallen dan weet ik dat ik nog steeds een probleem heb.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten