Hommel in nestkastje gestopt

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Hommel in nestkastje gestopt

Bericht door Teake de Jong » ma 18 apr 2016, 23:05

Afgelopen winter vloog er tijdens sloop c.q. bouwwerkzaamheden opeens een verwarde hommel om mij heen, geen idee waar ze vandaan kwam, maar ik had haar rust wel flink verstoord.
Ik kon het beestje vangen en heb haar in een nestkastje gezet waar nog de resten van een mezennestje in zaten, ik heb wel eens gelezen dat ze dat wel een prettige omgeving vinden.
Het gat heb ik wat verkleind met een paar stukjes riet, zodat er geen mezen meer in konden komen.
We hebben doorgaans een woningoverschot in onze tuin, dus zonder punten te hoeven te vergaren kunnen de mezen een andere woning betrekken.
Eergisteren heb ik voor het eerst in het kastje gekeken en was benieuwd wat ik aan zou treffen...
Ik hoorde een heel mooi hoog gezoem onder de vogelveertjes vandaan komen en heb het kastje maar weer gauw gesloten en terug gehangen.
En regelmatig zie ik een hommel in- en uit het kastje vliegen, mooi dat het beestje de winter is door gekomen en zij voelt zich schijnbaar lekker thuis in het kastje.
Kan iemand mij vertellen hoe groot de populatie in zo'n kastje kan worden, ik zie en hoor namelijk veel meer hommels in de tuin dan andere jaren, gezellig! :be9:

Groet, Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hommel in nestkastje gestopt

Bericht door Hans van der Post. » di 19 apr 2016, 00:27

Leuk Teake, elk jaar komen er "noodkreten" van mijn plaatsgenoten dat er "wespen" in een mezenkast in en uit vliegen. In alle gevallen zijn het dan hommels. Zo'n nest wordt niet groter dan hooguit 100-150 hommels en past in een mezenkast. In juni wordt het druk zo'n kleine veertien dagen lang daarna zakt de drukte. In de loop van juli stort het hommelnest in en wordt het overgenomen door een wasmot die een stuk groter is dan de wasmot die wij in onze bijenvolken kunnen aantreffen.
Hommels hebben in mijn ervaring hooguit een werkgebied van 500 meter.
!Hans.

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Hommel in nestkastje gestopt

Bericht door Teake de Jong » di 19 apr 2016, 08:00

Hans, bedankt voor het antwoord, ik zie die dikkontjes graag in mijn tuin.
Jammer dat ik in juni op vakantie ben, mis ik die drukte.

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

beethere
Berichten: 233
Lid geworden op: za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Hommel in nestkastje gestopt

Bericht door beethere » di 19 apr 2016, 22:18

Ik heb van de firma Koppert een hommelvolkje gehad voor Kom in de kas op 2 april. kon toen goed verschil bijen/hommels laten zien.
Dit volkje had toen iets van 40/50 hommels.
Deze heb ik nu thuis in mijn tuin gezet.
Benieuwd of dit volkje nu ook pas eind juli zijn hoogtepunt bereikt(waarschijnlijk veel groter als een normaal hommelvolk rond die tijd), of dat er hier nu al eind juni koninginnen/darren verschijnen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten